Jag har gjort ett överslag på vad den extra isoleringen ger men det är ju svårt att göra såna beräkningar som gäller för ett hus som faktiskt används. Om man räknar statiskt (alla fönster och dörrar stängda, ingen vind ute mm.) så ger den extra isoleringen en skillnad i energiåtgång på ca. 450kWh /år. Så börjar man väga in den extra kostnaden för VillaVarm, extra ränteutgifter för byggkreditiv osv. så tar det ganska många år att räkna hem den extra isoleringen. Vad som däremot händer, när dörrar och fönster öppnas, det blåser ute eller när det blir en riktig vargavinter är ju svårare att omsätta i teorin. U-värdet mellan väggarna skiljer mellan 0,125 för VV och 0,16-0,17 för MV, alltså 0,035-0,045. Isoleringen på taken är lika och det inbillar jag mig är det som påverkar mest.
 
Glöm mitt tidigare inlägg. Blandade ihop företagen.
Nedan är rätt.


Suhagg skrev:
Detta var väldigt spännande.
Verkar som vi är flera som tittat både på VV och MV. Roligt :)
Fortsätt dela med er jag har inte till 100% bestämt mig.

Detta med att jämföra äpplen och päron är hopplöst. Försökte själv speca noga hur mitt VV hus ser ut och vad som ingår. Jämförde med MV och känslan jag fick var att det var väldigt lika i pris.

Det som är väldigt bra med VV tycker jag är att det verkligen är glasklart med som ingår och vad som inte ingår. Mycket mera luddigt hos MV. Allt jag kan hitta om VV är att deras kunder absolut inte blivit missnöjda med vad som ingått. Inga överraskningar att något inte ingick. Tillhandahåller MV Bygglovshandlingar, Fasad- och planritning, situationsplan, teknisk beskrivning och i fylld bygglovsansökan?

Personligen anser jag hela konceptet med VV är bra. Tror bygget håller en högre kvalitet när samma gubbar står och bygger huset i fabrik och sedan åker ut och sätter upp det. MV har sin fabrik, sen gör "Nisses bygg" stomres och där blir det lite mera chansning om det kommer gå bra. Inte någon säljare som jagar % utan ägarna själva säljer och tar ansvar för allt.

Sen tror jag på konceptet hos VVs väggar. Rejäla grejer som har be prövats i många år. Det enda jag inbillar mig att jag vet är att uppvärmning inte kommer bli billigare i framtiden. Klimatet kommer svänga mycket mera och gå åt det extrema. Då sitter jag hellre med en överdrivet bra isolerat hus istället för ett som precis klarar dagens krav.

Forstätt dela med er av era resonemang. Intressant att läsa.
 
Där måste jag verkligen hålla med dig Suhagg, offerterna jag fått in varierar kraftigt i i kvalité men VillaVarm sticker verkligen ut i positiv bemärkelse. Klart och tydligt vad som ingår och inte. Där har andra att lära! Fiskarheden var verkligen bedrövliga, deras offert hade jag lika gärna kunnat göra själv, så lite framgick det i den.

Att VillaVarm har en bra vägg ur isloeringshänseende tvivlar jag inte på, inte heller att uppvärmning blir dyrare. I mitt fall har jag fri tillgång till ved, vilket gör att jag kan tänka mig att elda lite extra för att kompensera det något sämre U-värdet. Vän av ordning kommer då att påpeka att om jag eldat lite extra OCH haft bättre isolering hade jag sparat ytterliggare nån krona. Det vet jag. :|

I mitt fall är det småsaker (vilket ändock blir till pengar i slutändan) som att gips på innerväggarna ingår hos Mälarvillan, jag tycker bättre om deras ytterpanel, bättre ljudisolering i innerväggarna, råspontluckor istället för board och det faktum att den offerten jag fick innefattade "färdig utsida". Jag vill inte hamna i sitsen att det häller ner regn på undertaket medan jag jagar som en iller för att få upp takpannor. Även om det regnar på pappen känns det bättre än om det regnar på masonit (konservativt, javisst!) men det är min känsla...

Jag har som sagt inte heller fällt mitt avgörande, det är ett par frågor jag vill ha svar på från Mälarvillan innan jag bestämmer mig.

På frågan vad MV tillhandahåller i ritningsväg så är svaret: Arkitektritningar (fasad- och plan), måttsatt grundplan och takstolsplan. El- och VA-ritningar om man vill ha det. Bygglovshandlingar har jag ordnat med själv även fasad- och planritning till detta (jobbar bland annat med CAD-ritande till vardags.) Bygglovsansökan gör jag också själv, då jag även måste greja en rivningsansökan, -anmälan och -plan. :p

Debatten har halkat lite från planlösningar så för att återgå något, lovar jag att imorgon slänga upp min planlösning till allmänt beskådande...
 
knapptfolkvett skrev:
Där måste jag verkligen hålla med dig Suhagg, offerterna jag fått in varierar kraftigt i i kvalité men VillaVarm sticker verkligen ut i positiv bemärkelse. Klart och tydligt vad som ingår och inte. Där har andra att lära! Fiskarheden var verkligen bedrövliga, deras offert hade jag lika gärna kunnat göra själv, så lite framgick det i den.

Att VillaVarm har en bra vägg ur isloeringshänseende tvivlar jag inte på, inte heller att uppvärmning blir dyrare. I mitt fall har jag fri tillgång till ved, vilket gör att jag kan tänka mig att elda lite extra för att kompensera det något sämre U-värdet. Vän av ordning kommer då att påpeka att om jag eldat lite extra OCH haft bättre isolering hade jag sparat ytterliggare nån krona. Det vet jag. :|

I mitt fall är det småsaker (vilket ändock blir till pengar i slutändan) som att gips på innerväggarna ingår hos Mälarvillan, jag tycker bättre om deras ytterpanel, bättre ljudisolering i innerväggarna, råspontluckor istället för board och det faktum att den offerten jag fick innefattade "färdig utsida". Jag vill inte hamna i sitsen att det häller ner regn på undertaket medan jag jagar som en iller för att få upp takpannor. Även om det regnar på pappen känns det bättre än om det regnar på masonit (konservativt, javisst!) men det är min känsla...

Jag har som sagt inte heller fällt mitt avgörande, det är ett par frågor jag vill ha svar på från Mälarvillan innan jag bestämmer mig.

På frågan vad MV tillhandahåller i ritningsväg så är svaret: Arkitektritningar (fasad- och plan), måttsatt grundplan och takstolsplan. El- och VA-ritningar om man vill ha det. Bygglovshandlingar har jag ordnat med själv även fasad- och planritning till detta (jobbar bland annat med CAD-ritande till vardags.) Bygglovsansökan gör jag också själv, då jag även måste greja en rivningsansökan, -anmälan och -plan. :p

Debatten har halkat lite från planlösningar så för att återgå något, lovar jag att imorgon slänga upp min planlösning till allmänt beskådande...
Spännande. Tror både VV och MV är bra leverantörer.
Färdig utsida kan ju vara skönt att ha i samma offert. För mig känns det inte som en så viktig sak då det kvittar om stomressnickarna eller mina vanliga snickare och jag gör det. Jag kommer garanterat få betala för det i alla fall.

Har man bråttom spelar så klart leveranstiden stor roll. Jag själv kommer beställa mitt hus i god tid och vill ha det stomrest på hösten så jag tror inte det är så högt tryck hos leverantören då.

Väldigt intressant att följa i alla fall.

För att återgå lite

Vår planlösning ska vara en modifierad variant av denna.

planlosm.jpg
 
Redigerat:
Jag lovade ju att återgå till ämnet idag, så här kommer vår planlösning. Några saker återstår att ändra. Vi kommer till exempel skippa dubbeldörren till förmån för ett större fönster bredvid entrén.
Vi kommer att bygga ett "pannrum" i en friggebod för att rymma jordvärmepumpen och all utrustning som behövs för att få in vatten till huset (vi kommer bygga på landet med enskilt vatten och avlopp). Tanken är att få till en relax med bastu i samma friggebod (icke stadsplanerat område, friggeboden kan byggas lika stor som huset utan bygglov... :cool:) Vi kommer också ha en loge på 250kvm för garage, förråd osv.
För den uppmärksamme som kanske ser likheterna med LB-hus Ultimate Edition, så har jag snott idéer därifrån. De ville inte sälja nåt hus med mina krav och skulle jag ändå rita upp det kunde jag ju förbättra det lite utifrån våra önskemål. Håkan på VillaVarm har också varit med och hjälpt till med synpunkter, varför jag egentligen känner mig lite "skyldig" att handla av honom...
 
Redigerat:
knapptfolkvett skrev:
Jag lovade ju att återgå till ämnet idag, så här kommer vår planlösning. Några saker återstår att ändra. Vi kommer till exempel skippa dubbeldörren till förmån för ett större fönster bredvid entrén.
Vi kommer att bygga ett "pannrum" i en friggebod för att rymma jordvärmepumpen och all utrustning som behövs för att få in vatten till huset (vi kommer bygga på landet med enskilt vatten och avlopp). Tanken är att få till en relax med bastu i samma friggebod (icke stadsplanerat område, friggeboden kan byggas lika stor som huset utan bygglov... :cool:) Vi kommer också ha en loge på 250kvm för garage, förråd osv.
För den uppmärksamme som kanske ser likheterna med LB-hus Ultimate Edition, så har jag snott idéer därifrån. De ville inte sälja nåt hus med mina krav och skulle jag ändå rita upp det kunde jag ju förbättra det lite utifrån våra önskemål. Håkan på VillaVarm har också varit med och hjälpt till med synpunkter, varför jag egentligen känner mig lite "skyldig" att handla av honom...
Intressant. Ska själv ha jordvärme och är inte förtjust i saker som brummar och tar plats i huset. Men att ha en lite utbyggnad för att inrymma bara den blir lite onödiga pengar. Men ideén är inte dum.
 
Bra planlösningar, gillade dem.
Intressant med mälarvillan med.
Men en fråga vad menar du med bättre isolerade innerväggar?
Villa varm har ju 12 mm spånskiva och bra mellan isolering i väggarna. Man kan tapetsera och även måla om man sätter en liten väv på spånskivan direkt så man behöver inte alls sätta gips utanpå på innerväggarna. Eller har ni någon annan erfarenhet, bra att veta ju
Är det dessutom samma isolering mellan villa varm och mälarvillan till samma pris i ytterväggarna?
Roligt med input! :)
 
Vad jag menade är att Mälarvillan har 70mm isolering i innerväggarna mot Villa Varm's 45. Det ger något bättre ljudisolering, av samma anledning vill jag också ha gips på innerväggarna. Vi har enbart spån i några rum i vårt nuvarande boende och det blir ett väldigt "hårt" ljud i de rummen, tycker jag. Mälarvillan har mindre isolering i ytterväggarna och det är ju en av deras nackdelar.
Allt brukar ju som bekant gå att lösa men det har oftast en prislapp...
Vi ska väl, under nästa vecka, försöka besluta oss om vilken husleverantör vi vill anlita.
För vår del börjar det dra ihop sig, vi får tillträde till fastigheten där vi ska bygga på fredag. Under helgen tänkte jag börja riva och stöka lite i det gamla hus som står där för att sedan, under början på v.9, lämna in bygglovsansökan så att vi kan sätta fart på allvar med rivning och nybyggnation efter det.
 
Tack för svaret bra att veta. Vi tror att det räcker med 45 för vår del, för sedan är det spånskivan och sedan i vissa rum kommer gipsskiva utan på det.
Men du ska väl inte bara ha gips, du ska väl ha spån innanför, det är ju inte så lätt att fästa hyllor osv på bara gipsskiva?

Ja har läst att mälarvillan kan bygga så kallat passiv hus som vårt räknas som oxå, men det är som du säger allt har en prislapp, det är såååå svårt att välja leverantör tycker jag. Nu har vi valt och jag hoppas verkligen att man har valt rätt!!??
 
Jag vill ha ordentligt isolerade innerväggar för att få tyst och dämpat hus. Betydligt enklare och billigare att göra innerväggarna rejälare än att lägga på 10cm isolering till ytterväggarna.
 
Hej på er!

Jag planerar också att välja mellan Villavarm och Mälarvillan. Vad valde ni till sist, till exempel du knapptfolkvett? Det vore fantastiskt om ni också angav lite priser per kvm inkl. grund, vet att det är svårt att jämföra mellan äpplen och päron, men det skulle ändå vara en värdefull hjälp.

Vad blir produktionskalkylen per kvm för VV resp. MV? Det spelar ju förstås roll hur stort huset är, om det är mycket vinklar etc. och om bottenplattan är stor, men men..

En fråga till knapptfolkvett: vad är den uppskattade prisskillnaden mellan målningsförberett eller stomrest från MV? Kan man ex. köpa eget kök och golv etc. till fullvärde som hos VV?

Vore mycket tacksam om ni svarar!

Ha det gott..
 
Haspen skrev:
Hej på er!

Jag planerar också att välja mellan Villavarm och Mälarvillan. Vad valde ni till sist, till exempel du knapptfolkvett? Det vore fantastiskt om ni också angav lite priser per kvm inkl. grund, vet att det är svårt att jämföra mellan äpplen och päron, men det skulle ändå vara en värdefull hjälp.

Vad blir produktionskalkylen per kvm för VV resp. MV? Det spelar ju förstås roll hur stort huset är, om det är mycket vinklar etc. och om bottenplattan är stor, men men..

En fråga till knapptfolkvett: vad är den uppskattade prisskillnaden mellan målningsförberett eller stomrest från MV? Kan man ex. köpa eget kök och golv etc. till fullvärde som hos VV?

Vore mycket tacksam om ni svarar!

Ha det gott..
Vi har inte bestämt oss ännu.
Båda är väldigt flexibla och båda säljare har gett ett okej intryck.
Du kan välja till och dra bort precis hur som helst. MV kan du väl få nyckelfärdigt om du vill, eller med minimalt med material om du vill det. Platta är inget VV håller med utan deras arbetssätt är stomrest hus ovan grund för folk som vill ta hand om resten själva. Har letat som en tok på nätet om allt kring MV och VV. Har inte hittat ett enda negativt ord om VV i alla fall.

Att jämnföra priser är svårt. Skickade in en grov offert till MV för att jämnföra med en grov uppskattning från VV. Tyckte de låg rätt lika. När jag skickar in mera detaljerat och får svar att de ligger väldigt nära varandra kommer det väga åt VV. Bäst intryck hitills.

Jag hoppas alla här delar med sig av sina erfarenheter då vi är flera som står inför samma val.
 
Suhagg skrev:
Vi har inte bestämt oss ännu.
Båda är väldigt flexibla och båda säljare har gett ett okej intryck.
Du kan välja till och dra bort precis hur som helst. MV kan du väl få nyckelfärdigt om du vill, eller med minimalt med material om du vill det. Platta är inget VV håller med utan deras arbetssätt är stomrest hus ovan grund för folk som vill ta hand om resten själva. Har letat som en tok på nätet om allt kring MV och VV. Har inte hittat ett enda negativt ord om VV i alla fall.

Att jämnföra priser är svårt. Skickade in en grov offert till MV för att jämnföra med en grov uppskattning från VV. Tyckte de låg rätt lika. När jag skickar in mera detaljerat och får svar att de ligger väldigt nära varandra kommer det väga åt VV. Bäst intryck hitills.

Jag hoppas alla här delar med sig av sina erfarenheter då vi är flera som står inför samma val.
Vad valde ni?
 
JPA666 skrev:
Vad valde ni?
VV blir det om jag köper stomrest.
Lite inne på lösvirke då jag har fått fram väldigt bra priser på material
men det hänger på att få tag på riktigt bra snickare att få hjälp med stomresningen.
Den enda bra snickaren jag hittat är bokat 1år fram i tiden d^_^b så jag måste vara ute i god tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.