Ja, kort o gott som rubriken säger.
Finns det några bu och bä om detta.
Vad bör man och vad bör man inte göra, är det en vanlig/normal installation/lösning?

Yttervägg kommer att se ut som nedan, utifrån och in:
Liggande regelverk 70mm
Stående bärande 170mm
Diffspärr
Stående 45mm installationsutrymme.
Tillkommer övrigt, panel, luftspalt, skivor etc...

Och det är alltså inte fasadmätarskåpet jag undrar över utan elcentralen i det här fallet i tvättstugan.
 
En anledning till att placera den mer centralt i huset är att det blir kortare rörläggning.

Annars är det väl inte så mycket att orda om. Är det pga det estetiska du vill gömma den i tvättstugan? Det finns en mängd olika luckor att välja på idag, t.ex speglande
 
Elcentralen mår inte dåligt av ytterväggsplacering men det blir ju ett kallhål då isoleringen är tunnare.

Protte
 
Ja som redan nämnts, största anledningen att inte placera central i yttervägg är att man förlorar isolering där.
 
Ok, bra

Ja det är väl rent estetiskt, även om det finns speglar, tavelram, anslagstavla etc till dem så känns det bättre rent praktiskt att inte låsa sig.
Jag har samlat allt i tvättstugan, värmepump, centraldammsugare, vattenmätare, elcentral, och det var för att få till vettig planlösning i tvättstugan som det blev en snutt yttervägg över (3 garderober, 1 städskåp, ej tvättstapel utan arbetsyta, tm, tt, och ho, överskåp, klädhängare vid groventre.

Tidigare hade jag placerat elcentralen i en innervägg inåt huset, på ritning alltså.

Det blir en spegel/tavla/anslagstavla som inte går att flytta på i framtiden.
Jo allt går, men hemskt jobbigt skulle det bli.

Såg att hager hade delinfällda centraler, inbyggnadsdjup c:a 70mm...
 
I övrigt så hade jag och min elektriker lite olika tänk.
Jag hade tänkt sätta varje rums belysning och uttag på egen automatsäkring.
Dela rummen på faserna så att intillliggande rum ligger på annan fas.

Medans han ville dra en slinga runt huset i yttervägg och grena av så att uttagen i ett o samma rum hamnar på olika automatsäkringar, för att minska materialåtgången, enda kruxet var att skriva en vettig förteckning efteråt sa han.

Men han tillade även att man kan göra som jag hade tänkt, men att det blir mer materialåtgång.

Vad säger ni...?

Tidigare låg elcentralen nära hjärtväggen, och jag hade dragit en "stam" i taket längs den. Men om den nu hamnar i yttervägg kan man gå i yttervägg till varje rum och göra som jag tänkt antar jag...
 
Det är väl en fördel om ett rum har mer än en grupp. Vid arbete på en grupp kan man få el från en annan grupp till belysning mm.

Det kan också vara praktiskt att ha de typiska städuttagen (uttag precis innanför dörren) på annan grupp än resten av rummet då dammsugaren drar ganska mycket ström och det finns en risk att säkringen löser ut om man har mycket annat igång i rummet.
 
Angående materialåtgången så kan jag bara säga, det är dina pengar.. :)
Att ha belysning o uttag samma rum, samma säkring gör ju att bara ett rum slocknar om säkringen går! Om alla sovrum har samma bel, säkring så så blir ju alla rummen mörka samtidigt! dock så har förmodligen alla rummen då kvar ström i vägguttagen så nån läslampa funkar!

Ang el i ytterväggen(VP-rör) så går detta bra så länge de inte passerar utsidan av isoleringen då kondenserar luften i dem så att de blir fulla i fukt! Detsamma gäller rördragning över vind!
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.