Grannen skottade taket häromdagen och använde en jäkligt finurlig grejj. Har inte träffat på honom så jag har inte haft chansen att fråga honom.

Den bestod av en släde som han, med hjälp av ett rep, drog från hängrännan upp till nocken. Han stod alltså på nocken hela tiden.
Släden flöt inte ovanpå utan grävde ner sej i snön och luckrade upp snön som i sin tur gled ner på plasten som var fäst efter släden.

Nån som vet vad det är och om man hyr eller köper. Vart då i så fall?

Måste nog skotta snart då det kommer mer snö och det redan är 65 cm på taket.

Ska givetvis fråga grannen när jag träffar honom.
 
Jag har sett den där typen men vet inte vart man får tag på dem, men skulle gärna vilja veta... Det är som en hyvel som skär genom snön som sedan glider ner på en presenning... ganska smart, om det funkar...
 
Har använt en sån där några vintrar. Funkar rätt så bra men var beredd på en sjuhelsikes träningsvärk i armarna efteråt. Man ska lämna en smal rand mellan strängarna som man skottar då glider inte släden ner till det som redan är skottat.

Kjell
 
mlkjhr skrev:
Har använt en sån där några vintrar. Funkar rätt så bra men var beredd på en sjuhelsikes träningsvärk i armarna efteråt. Man ska lämna en smal rand mellan strängarna som man skottar då glider inte släden ner till det som redan är skottat.

Kjell
Vet du vart man kan få tag på en sån?
 
nite skrev:
Kan detta vara något?
[länk]

Är inte rikttigt med på konstruktionen, men det går säkert att lösa...

Man skulle kanske kunna ta ett vanligt rep och såga sej igenom men då måste man nog ha en hyfsad lutning på taket om snön ska fara ner.
Det här får man ta och klura på.

Tack
 
t.andersson skrev:
Vet du vart man kan få tag på en sån?
Jag hittar ingen sån på nätet just nu, nån som vet vad dom egentligen kallas?
 
Verkar bra, hur funkar den?
 
MrIceman skrev:
Hej Tror de är en sådan Ni letar efter...

[länk]
Just en sån är det!
 
Det är ju precis....

Norrlandsräven alltså. Ska kolla efter en sån.

Men nu har jag varit upp och skottat. Traditionellt med snösläde
Nu är man helt slut i kroppen.

ca 70 cm var det och fruktansvärt kompakt.
 
Tusan vad det var svårt att hitta en bild på den när grejen. Någon som har en bild eller en fungerande länk så att man fick se en sån där pryl?

Med Vänliga hälsningar Joakim
 
:)Det är sommar nu, släpp det, huga det var 5 månader sedan man satt fast i snön, vill inte tänka på det...
Lade detta inlägg för att grejen faktiskt verkar intressant och en prenumeration mera, sorry.
 
En bild mitt i sommaren :cool:...
 
  • web_00001458156220_.jpg
MrIceman skrev:
En bild mitt i sommaren :cool:...
jaa...vart kan man köpa dessa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.