Ungefär hur mycket kan det kosta att lägga nytt tak på en mindre villa (i Malmö)? Jag har aldrig renoverat och aldrig tidigare ägt ett hus. Jag känner mig villrådig och vill inte göra ett fatalt dyrt misstag med det hus jag tittar på. Jag undrar hur mycket det skulle kosta inklusive allt, dvs arbetskostnad, material, container, kran etc (sen kan man ju hoppas att ROT-avdraget hjälper lite?).

Jag har dessvärre inte exakta mått på taket, då vi fortfarande är i en budgivning. Huset är 1 ½ plan om 105 kvadrat totalt, byggt 1924. Taket är tegelpannor på ett sadeltak samt brädat undertak med underlagspapp. Jag har inte ännu mätt sidorna, men bifogar bilder. Ett mindre fönster finns på baksida och framsida.

Bifogar även utsnitt ur besiktning som beskriver de nuvarande problemen med tak och vind.

Jag förstår att det inte går att ge några exakta priser, men kanske en indikation på kostnad mellan tumme och pekfinger?

Vet någon annars vad en besiktning på plats skulle kosta?

Hemskt tacksam för svar!!
Rebecka, flickan med husdrömmar
 
  • hus1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Efter att/om du vinner budgivningen så tycker jag ABSOLUT att du ska ta dit en egen besiktningsman som besiktigar fastigheten! Små pengar jämfört med vad du lägger på att köpa huset!

Prismässigt går det verkligen inte att svara, men över 200.000 skulle jag påstå!
 
En granne har tagit in offert för att byta takbeläggning. Huset är 1½ plan där bottenvåning är 95 kvm, taket har en skorsten, två vent.huvar, en takstege, en kupa och ett takfönster. I offerten ingår nedtagning av betongpannor, rivning av läkt/ströläkt, borttagning av takfönster, ny takpapp, ny läkt, ny takstege, borstning/målning av huvar, nya hängrännor/stuprör, ny takplåt (VP-elit ) http://www.vannasplat.se/index.php3?use=publisher&id=1146&lang=1 ,bortforsling av skräp. Pris 110000 efter Rotavdrag... Mycket pengar men inte så farligt för det jobbet tycker jag...
 
Berliner
Jag gjorde samma slags tack för ett år sen, priset hamnade vid 110000
SEK efter Rot med betongpannor.
Berliner
 
Tack så mycket för era svar!
Efter att ha hört runt lite verkar det som att jag bör räkna med 200-300 tusen. Men det lät ju i så fall positivt med 110 000..

Utgångspriset på huset är 2 695 000, vi har lagt ett lägre bud på 2 500 000 som säljaren ännu inte har accepterat. Huset ligger relativt centralt i Malmö så det borde väl ändå vara ett rimligt pris?

Samtidigt är man ju lite rädd att räntorna kommer skjuta i höjden och därmed orsaka prisras, och då vill man inte sitta med ett dyrt lån OCH trasigt tak ;)
 
Eftersom taket är rötskadat och det även finns fuktgenomträngning på andra ställen bör du räkna med minst 200 - 300 tusen som du fått uppgift på för att åtgärda taket. Även skorstenen samt fasaden (på något ställe) bör åtgärdas. Att räntorna kommer att stiga är mer eller mindre redan bestämt. Var de landar däremot är svårt att sia om. Nu har jag ingen hum om priser i Malmö men med det utgångspriset och de hittils uppvisade defekterna kanske buden skulle varit lite lägre. Frågan är ju också hur många intressenter det finns på objektet. Som tidigare nämnts bör du även själv bekosta en grundlig besiktning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.