Hej!
Upptäckte just att vi inte har kopplingston i annat än förstajacket... Kan mycket möjligt ha varit så sedan vi flyttade in...

Telekabeln kommer in i en box i klädkammaren och därifrån går kablar ut till alla rum. I boxen är kablarna som kommer tillbaka från ett rum skarvade med "fiskögon" innan de går vidare till nästa rum.

Lätt problematiskt är att returtrådarna från ett jack är vita båda två (smart elektriker). Teoretiskt skulle dessa alltså kunna vara switchade när de kopplar på de två färgade som går till nästa rum. För att eliminera detta har jag testat att byta position på de två utgående trådarna från förstajacket. Det gjorde ingen skillnad.

Vad blir nästa steg? Ska jag lossa ett jack längre nedströms och byta eller kan man mäta upp funktionen på något sätt? Eftersom förstajacket har insignal så är det ju de utgående, övre, fästpunkterna på förstajacket som skulle kunna vara första felkällan, därefter kommer väl något kabelbrott, fel på skarvningen vid fiskögonen eller ett defekt andrajack...eller?

Tacksam för tips och råd,
/Joel
 
har du inte sett på reklamen.. "har du jack" nej ..( jag var bara tvungen,. =)
 
Polariteten har ingen betydelse. Om du kopplar de undre stiften på proppen till en telefon till två knappnålar så kan du tjuvlyssna mitt på en kabel om du har kopplingston utan att kapa den. Du kan även sticka in nålarna i fiskögonen.

Erik
 
Det bästa är kanske att börja om från början. Ta reda på vart alla kablar går och gå från jack till jack. Förmodligen är det så enkelt att felet ligger mellan jack 1 och 2. Om nu allt är kopplat i serie.
 
Så polariteten spelar ingen roll? Men funkar systemet fram till "problemet"? Dvs om problemet är ett kabelbrott mellan jack två och tre så ska väl jack ett och två funka?
 
När du skriver "Upptäckte just att vi inte har kopplingston i annat än förstajacket..." har du då dragit ur pluggen ur första telefonjacket?

Tänkte mer eftersom det finns telefoner/telefonsladdar som saknar "återkopplingsparet" och då får man ju ingen ton till jacken som ligger efter i slingan.

/Gojan
 
Vid korrekt seriekoppling, om uttag ett funkar men inte uttag två så är felet:
Inuti uttag två eller
I kabel mellan uttag ett och två eller
Inuti uttag ett eller
I det som är kopplat till uttag ett.
Kabelbrott mellan uttag två och tre skall alltså inte påverka uttag två.
Jag förutsätter att du testat utan något anslutet till uttag ett så då skulle jag misstänka att felet ligger i uttag ett eller kabeln till uttag två. På många jack finns två skruvar per sida för utgående, ofta förbundna med ett bleck. Kanske någon har mixtrat med detta i första jacket?
 
Allt är bortkopplat och jag pluggar in telefonen i jack två. Huset är tre år gammalt och de jack som använts har två "skåror" uppe och nere där trådarna kläms fast.

Jag ska prova att lossa ett annat jack ock byta ut detta mot första. Första jacket sitter bakom en skohylla och kan säkert ha fått sig en smäll någon gång.
 
H
Brygga jack 2 och se om jack 3 funkar. Du kan även mäta spänningen, ska väl ligga på 24 volt tror jag.
 
Det där lät ju intressant hokanp, men hur gör jag?
 
Ligger ca 48V om allt är som det ska. Detta går att mäta fram med en voltmätare. När man sedan lyfter luren vänder polaritet och det hamnar på ca 2V. Detta ska finnas på de 2 understa stiften och de 2 översta så länge det inte stoppas i en telefon som man lyfter luren på för då bryts de övre bort.
 
Linjespänningen olastat kan variera stort 20-50V DC, normalt skulle jag tippa att du bör ha 35-40V. Stoppar du i en telefon och lyfter luren skall spänningen sjunka till ca 10V.
Mät spänningen mellan inkommande (nedre) plintar. Om jacket är friskt och inte har något inkopplat skall du ha samma spänning på utgående plintar. Kopplar du in en telefon med korrekt brytfunktion så skall du fortfarande ha samma spänning på inkommande och utgående plintar tills du lyfter luren, då skall utgående visa 0V.
Håll ordning på fingrarna för om någon ringer in så ligger ringspänningen på 90V AC.
Däremot inser jag inte vitsen med att brygga jack två.
 
ok, nu har det löst sig och jag tacka väldigt mycket för alla tips och råd. I slutänden var det ganska simpelt... Telefonjacket är av "nyare" modell, dvs utan skruvar.

Man för ned trådarna i en klämma och klämman ska då skära hål på isoleringen och skapa kontakt mellan klämman och tråden. Ett samtal med elektrikern som installerat nätet gav att klämman ofta inte lyckas med det som den är till för, dvs att göra ett snitt i höljet.

Jag har haft loss trådarna men antagligen inte lyckats få snitt i höljet när jag satt dit dem igen. Genom att lossa trådarna och vålda fast dem med det verktyg som kommer med jacken (tack Ola för att du lagt ett sådant i säkringsskåpet!) så funkar allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.