Hallå!
I mitt vardagsrum är två av väggarna betong, och två i gips. (Huset är byggt 1969, men jag tror det är gips.)
På gipsväggarna satt det fula hängiga taklister, men inte på betongväggarna. Jag rev ner listen så det blir lika överallt.
Där saknas lite tapet, men det fixar jag. Jag ska ändå måla. Det jag undrar över är springan mellan vägg och tak. Taket är betong tror jag. Bor i lägenhet.

Har ni något tips på vad jag ska fylla springan med? Jag funderar på latexfog, eller biltemas Akryltätning.

Hur skulle ni gjort?

Jag bifogade två bilder. En på väggen som ska fixas, och en på betongväggen där det ser bra ut.
Kan man foga upp springan så det ser ut ungefär som betongväggen tror ni?

Det skulle bli jättebra :)
 
  • PICT5475.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT5477.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog ha använt vanlig målarfog om INTE springorna är allt för stora, sedan om listen har små skavanker så kan du spackla med snickeri spackel i ett tunt tunt lager, finns mini spacklar som är idealiskt för små hål mm.

En lätt slipning efter det + häftgrund alt. slutfärg direkt berende på skick och nuvarande färgtyp så blir det super :)
 
Springorna är 1cm på värsta stället, men oftast är det ungefär en halv.
Varför jag tänkte på latexfog är för att jag tror det är iallafall lite elastisk.
Tänkte att det kan vara bra mellan två material såhär...

Målarfog kanske fixar biffen! :)
 
Kanske jag som ser fel...

Det ser ut som att springan är från tak till vägg och inte från vägg till tak.
Dvs att väggen sticker upp ovan tak och taket når inte ända ut, vilket skulle vara konstigt vid betongtak så kallat valv.
Är innertaket sänkt?
Eller innertaket kanske är putsat och inte putsat ända mot gipsväggen?
Eller omputsat?
 
Det stämmer! Väggen sticker upp ovan tak, och taket når inte ända ut mot gipsväggen.
Följer jag springan uppåt kommer jag 3cm, sedan tar det stopp. Det är stenhårt, och där är kanske gjuten betong som blir grannen ovanför:s golv :)

Jag tror också du har rätt i att det ytligaste lagret under den vita takfärgen är puts! Men det är ju inte 3cm puts, så det är väl något mellan :)

Putsen gick från början dikt an mot gipsväggen, men jag gissar att 40 år har gjort att det blivit en liten springa :)

Det går ju att dölja med taklist, men jag skulle hellre slippa. Antingen taklister runtom på alla väggar, eller inga alls tänker jag :)
 
Ok, ja, jag vet inte hur man _ska_ göra.
Men jag antar att du ska "förlänga" innertaket ända ut till väggen, med puts.
Eller kanske, så gott som ända ut, och sen akryl (målarfog) mellan.
Eller något annat mer anpassat för att ta upp eventuella rörelser i mellanväggen. Någon mjukfog som även ska gå att måla över.

Men då åker du på att måla om taket med efteråt...

ps.
När det gäller putsbruk jag helt novis, men jag gissar att ovan nämnda lösning är det som gäller...
ds.
 
Jag skulle använda 2 omgångar övermålningsbar silicon. Dvs den som torkar genom i 2 veckor. Första till att täpa till. Andra för uttjämning.
 
Tryck i målarfog, akryl eller latex, måla över se glad ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.