Hej!
Vi har fn ett platt tak på vårt radhus. Avståndet mellan innertak o yttertak gör att det inte går att lägga tjockare isolering än nuvarande 25 cm. (befintlig luftspalt viktigt för ventilation)

Nu funderar vi på bygga ett nytt lutande tak genom att sätta nya takstolar ovan på det platta taket o lägga råspont samt papp elt. plåt.
(nuvarande yttertak förblir alltså orört)

Min fundering är om man kan lägga isolering i detta nya tak för att på så sätt förbättra husets värmehållande förmåga?
Det kommer inte vara ngn värme på den "låga vind" som bildas.

(Jag Har för mig att jag ngnstans läst att isolering endast ska sitta på ett ställe.

mvh björn
 
janwide
Vad är syftet med att bygga ett tak ovan det befintliga?
 
Om du bygger så att du har två lager isolering men med en ventilationsspalt mellan dessa, så kommer det yttre inte göra någon större skillnad. Har du kall luft som rör sig mellan dem, så är ett sådant bygge bortkastat ur det perspektivet.

Om jag tolkat din beskrivning rätt dvs.

Det du måste göra är att riva bort hela det nuvarande taket och bygga nya takstolar, på de befintliga. Då kan du också tilläggsisolera direkt på befintlig isolering och få ett modernt tak.
 
Hej!
Svar på janwides fråga. (ursäkta att svar dröjt)
Vi tänkte att det enklaste var att behålla befintligt yttertak, som är innåtlutande.
Och sedan bygga ett nytt (lätt och lutande) tak ovanpå.

Det känns som ett större jobb att oxå riva det befintliga taket

mvh björn
 
janwide
OK. Men varför vill ni ändra lutningen på taket? Är det huvudsyftet eller vill ni öka isoleringen?

Hursomhelst, kan ni kanske tänka som jag (och en massa andra med kallvind) att bygga det nya taket på det befintliga med isolering utvändigt så att ni höjer tempen på mellanutrymmet för att undvika kondens/mögel. Mellanutrymmet skulle då fungera som en s.k. klimatvind och ska ventileras mycket sparsamt. Se Thermisol.se
Kan vara värt att undersöka!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.