Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Men ärligt talat är det så svårt att läsa vad jag skriver eller? Du kan väl inte ta nga lösryckta meningar ur sitt sammanhang för då är du ju antingen dum eller bara ute efter att jävlas?
Spec eftersom dom utryckta meningarna tyder på precis mosatt sak som jag eg skriver om man läser hela texten.
Fånerier



openmind skrev:
Jag håller med Odjuret.

Jag förstår inte varför Tossegubbe försvarar felaktigheter. Det finns byggnormer som ska följas, så enkelt är det. Om man inte är kompetent att bygga hus ska man syssla med något annat.

Till Tossegubbe

Du skrev att du äger ett företag som bla tillverkar modulhus. Om jag visste att min entreprenör i Växjö har samma uppfattning som dig skulle jag aldrig köpa deras hus! Kan du vara snäll att bekräfta namnet på ditt företag?

Läste på
[länk]


Tossegubbe!

Tankesättet som du förmedlar som en seriös person som tillverkar och säljer modulhus är obegripligt.
 
Tossegubbe skrev:
Men ärligt talat är det så svårt att läsa vad jag skriver eller? Du kan väl inte ta nga lösryckta meningar ur sitt sammanhang för då är du ju antingen dum eller bara ute efter att jävlas?
Spec eftersom dom utryckta meningarna tyder på precis mosatt sak som jag eg skriver om man läser hela texten.
Fånerier
Jag tycker att det är helt ok att dricka på fritiden men på en arbetsplats är inte ok. Även om man dricker efter jobbet. Man blir dålig förebild och gör en dålig reklam som företagare. Det är min uppfattning.

Jag har läst hela tråden men läste även lite mellan raderna som du skrev och är inte ute att jävlas utan skrev väldigt objektivt. Det verkar som om du själv upplever den känslan som jag själv upplever när jag läser hur du försvarar felaktigheter inom svensk byggnorm och tolerans. Omedvetet försöker du försvara något som egentligen aldrig skulle försvaras. Som byggföretagare måste man ha intresse när man reagerar som du gör. Du svarade inte på min fråga angående ditt företags namn.

Tacksam för svar
 
Tossegubbe skrev:
Men ärligt talat är det så svårt att läsa vad jag skriver eller? Du kan väl inte ta nga lösryckta meningar ur sitt sammanhang för då är du ju antingen dum eller bara ute efter att jävlas?
Spec eftersom dom utryckta meningarna tyder på precis mosatt sak som jag eg skriver om man läser hela texten.
Fånerier
Om det som du skrev inte skadar ditt rykte besvara min fråga då?
Vad heter ditt företag?
 
openmind skrev:
Först och främst ligger ansvaret hos de högsta cheferna och deras längtan efter pengar är vår otur. Istället för att kvalitetssäkra alla efterföljande led stressar de sina anställda för att snabba på byggprocessen. Man bygger enormt snabbt utan att tänka på människor som ska bo där.

I vårt fall saknar företaget rutiner och missar viktiga detaljer under hela byggprocessen som har ruinerat oss fullständigt. P g a banala fel har man gjort skador som kommer att kosta sex siffriga belopp att åtgärda.

Om snickarna fick korrekta uppgifter och blev kontrollerade under hela byggprocessen skulle vi kunna slippa detta helvete som vi upplever just nu. QUOTE]

Er kvalitetsansvarig var han inte närvarande under bygget och kontrollerade olika moment? Kan inte han ställas lite ansvarig också?
 
bumpaberra skrev:
Er kvalitetsansvarig var han inte närvarande under bygget och kontrollerade olika moment? Kan inte han ställas lite ansvarig också?
Vår kvalitetsansvarig (som blev anlitad via byggföretaget) vågar inte besvara punkterna från vår reklamation. Vi har skrivit om detta till ARN så han anmäls per automatik.

Tycker ni att man får skarva bjälklag som på bilden? Logiken säger att bjälklag måste ligga på samma jämna nivå för att kunna få ett normalt och rakt golv eller några mm spelar ingen roll q(;^;)p

617201020605Pd590.jpg
 
Man får ju inte göra reklam här men ser i vilket fall som helst inte ngn relevans med vilket företag det gäller?

Ser heller inte vad det är för fel på den skarvningen på bilden, är pressplåtarna inte fullt ipressade eller syftar du på skillnade i virkesdimension? Det åtgärdas väl isf vid golvläggningen förtsätter jag?


openmind skrev:
Vår kvalitetsansvarig (som blev anlitad via byggföretaget) vågar inte besvara punkterna från vår reklamation. Vi har skrivit om detta till ARN så han anmäls per automatik.

Tycker ni att man får skarva bjälklag som på bilden? Logiken säger att bjälklag måste ligga på samma jämna nivå för att kunna få ett normalt och rakt golv eller några mm spelar ingen roll q(;^;)p

[bild]
 
antiparadox skrev:
Är själv från Växjö och undrar vad det är för byggfirma?? Jobbar inom digitala media och har sedan länge varit intresserad av att få underlag till riktigt bra stories, särskild byggfusk. Vi är några som vill veta vilka skojare som byggbranschen sysselsätter i Växjö.

Stå på er ordentligt nu, tycker att felen ska rättas till men inte att byggaren ska bygga fler hus på det sätt han gjort hos er. Lider verkligen mer er!!!

Skicka gärna pm
Ok!
 
Tossegubbe skrev:
Man får ju inte göra reklam här men ser i vilket fall som helst inte ngn relevans med vilket företag det gäller?
Skulle du vara glad om jag skriver namnet på ditt företag?
 
Tossegubbe skrev:
Man får ju inte göra reklam här men ser i vilket fall som helst inte ngn relevans med vilket företag det gäller?
Du skriver även att man inte får göra reklam här. Det är inte tillåtet och det stämmer.
Tyvärr är det tillåtet att samla fakta om allt möjligt här så att man kan tjäna en extra slant.
 
bumpaberra skrev:
Er kvalitetsansvarig var han inte närvarande under bygget och kontrollerade olika moment? Kan inte han ställas lite ansvarig också?
I vårt hus finns en vägg som inte stämmer med ritningen. Det handlar om en framkant som sticker ut cirka 3,5 cm. Även om vi reklamerade detta hade byggföretaget inte kommenterat. När jag frågade vår KA angående denna framkant sa han att byggföretaget kan ändra ritningen utan att fråga oss (utan vårt uttryckliga skriftliga medgivande). Enligt lagen är detta olagligt att göra så vi får se honom när vår KA besvarar samma fråga på ett annat ställe. I ett annat identiskt hus stämmer allt med ritningen.

Finns det någon som har liknande erfarenhet med ritningar som inte stämmer?
Väldigt tacksam för svar
 
  • Gilla
tim19
  • Laddar…
openmind skrev:
Det handlar om en framkant som sticker ut cirka 3,5 cm.
Vad är en framkant?
openmind skrev:
Enligt lagen är detta olagligt att göra så
Enligt vilken lag då?
 
Nyfniken skrev:
Vad är en framkant?

Enligt vilken lag då?
svar 1: Det handlar om en framkant på vägg till höger om inbyggda garderober.

svar 2: Enligt konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagens viktigaste regler

  • Tjänsten skal utföras fackmannamässigt. Näringsidkaren skall också ta tillvara konsumentens intressen och samråda med denne om det behövs. Om inget annat sägs i avtalet mellan näringsidkaren och konsumenten skall näringsidkaren stå för det material som behövs.
  • Näringsidkaren skall se till att det begärda arbetet eller den begärda tjänsten följer de lagar och förordningar som finns så att resultatet ur säkerhetssynpunkt är tillfredsställande.
  • Näringsidkaren är ansvarig för att tjänsten inte bryter mot produktsäker- hetslagens § 5:
"Näringsidkaren ska särskilt iaktta att tjänsten inte utförs
1. i strid mot sådana författningsföreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt, eller
2. i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen."

Näringsidkaren är skyldig att avråda konsumenten om tjänsten eller arbetet blir så dyrt att det inte rimligen är lönsamt för konsumenten att få det utfört. Om konsumenten mot inrådan från näringsidkaren ändå vill ha arbetet utfört, är det lämpligt att detta tilläggsavtal görs skriftligt, för att förhindra senare meningsskiljaktigheter.

Vidare:
  • Om det efter det att näringsidkaren påbörjat arbetet visar sig att arbetet inte är lönsamt att utföra eller slutpriset kommer att bli högre än konsumenten rimligen kunnat räkna med, skall näringsidkaren underrätta konsumenten om detta och begära hans anvisningar.
  • Om konsumenten inte kan kontaktas skall näringsidkaren avbryta det påbörjade arbetet. Om det inte finns särskilda skäl att tro att kunden trots fördyringen vill ha arbetet eller tjänsten utförd kan dock arbetet fortsätta..
  • Om näringsidkaren fortsätter arbetet trots att det inte finns skäl att tro att konsumenten skulle velat det, behöver konsumenten inte betala mer än vad det skulle kostat om arbetet blivit avbeställt eller avbrutits.
  • Om det under arbetets gång kommer fram att det finns behov av tilläggsarbeten, skal konsumenten underrättas om detta. Näringsidkaren skall begära anvisningar av konsumenten.
  • Om konsumenten inte är anträffbar kan näringsidkaren utföra tilläggs- arbeten utan konsumentens anvisningar under förutsättning att priset är obetydligt eller lågt i förhållande till det avtalade eller att det finns särskilda skäl att tro att konsumenten vill få tilläggsarbetet utfört i samband med det avtalade arbetet.
  • Näringsidkaren är dessutom skyldig att utföra tilläggsarbetet om det inte kan skjutas upp utan att konsumenten lider skada.
Arbetet räknas som felaktigt om det inte är utför fackmannamässigt eller resultatet inte är vad konsumenten rimligen kan förvänta sig. Det är också felaktigt om utförandet bryter mot produktsäkerhetslagen eller marknads- föringslagen. Arbetet är även felaktigt om näringsidkaren inte tagit kontakt med konsumenten när han skulle gjort det enligt punkterna ovan.
 
Nu finns video material på nätet. Klicka på bilden och återkom gärna med era kommentarer! Från olika vinklar ser man att golvet sjunker mer och mer. Skarvarna i bjälklagen har försvagats och säkerheten i huset har försämrats drastiskt. Det känns som om halva huset på övervåningen har sjunkit! Att bygga på ett så oseriöst sätt är mer än skandal.

En barnfamilj lider p g a andras ansvarslöshet!


ba8201030716P4454.jpg
 
Redigerat:
openmind skrev:
Nu finns video material på nätet. Klicka på bilden och återkomma gärna med era kommentarer! Från olika vinklar ser man att golvet sjunker mer och mer. Skarvarna i bjälklagen har försvagats och säkerheten i huset har försämrats drastiskt. Det känns som om halva huset på övervåningen har sjunkit! Att bygga på ett så oseriöst sätt är mer än skandal.

En barnfamilj lider p g a andras ansvarslöshet!


[bild]
Herregud!! Lider verkligen med er!
 
Nu finns video material på nätet. Klicka på bilden eller länken och återkom gärna med era kommentarer! Från olika vinklar ser man att golvet sjunker mer och mer. Skarvarna i bjälklagen har försvagats och säkerheten i huset har försämrats drastiskt. Det känns som om halva huset på övervåningen har sjunkit! Att bygga på ett så oseriöst sätt är mer än skandal.

Vi blir väldigt tacksamma om ni som har sett videon sprider denna information överallt! Alla förtjänar se att det finns ett byggföretag i Sverige som ignorerar extrema konstruktionsfel.

Företagets namn kommer att presenteras i god tid.

http://www.motionbox.com/videos/1c99d8b31813ebcd94

ba8201030716P4454.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.