Hej! jag har fått ett erbjudande från Länsförsäkringar på ett modernt trådlöst villalarm (833 fq) som är uppkopplat till Securitas i 36 mån med två fria utryckningar per år sedan kostar de 850kr per gång. Jag undra tex om grannen skulle utlösa larmet med flit för mig då jag jobbar borta mycket kan man spärra uppringningen till larmcentralen och låta en kompis checka larmet så man inte blir ruinerad. (håller tyvärr på att få en sluskfamilj till granne) ?
 
Om larmet är korrekt installerat ska det inte gå att utlösa från utsidan.
En vanlig anläggning består av:
IR-detektorer (rörelsedetektor), de känner inte av rörelse genom väggar och fönster.
Magnetkontakt, sitter på dörrar och ev. fönster och larmar endast om dörren öppnas.
Rökdetektor (optisk) känner av rökbildning.

Det som ev. en granne/utomstående skulle kunna ställa till med är att t.ex. bryta strömmen alt. telefonin* till din fastighet. Då kommer larmcentralen få indikation på det. Man kan dock styra åtgärderna beroende på typ av indikation som kommer in till larmcentralen d.v.s. alla typer av larm behöver inte rendera i en väktarutryckning.

*förutsätter alternativ kontaktväg så som GSM/GPRS

Tips: Kolla pris från ett par olika leverantörer och räkna inte bara på installationkostnad utan även månadsavgift och slå ut det på en längre tid, typ 5-10 år.
 
Ok! Tack för svaret. Ska ringa Securitas och höra om sådana värsting händelser skulle uppstå, kan ju bli dyrare än självriskbefrielsen. Fria utryck skulle jag också vilja ha samt att jag äger larmet själv sen som ovannämda erbjudande.
 
Har du vibrationskännare på fönstren kan han nog knacka till sig ett larm möjligtvis.
Vissa låsfirmor säljer och installerar larm har jag hört. Då äger du det själv och kan välja att koppla upp det mot någon larmcentral eller liknande.
Om du ändå väljer att köpa det via något säkerhetsföretag liknande Securitas eller andra mindre nogräknade så kolla vad de tar för att åka hem och plocka ner larmet om du avslutar abonnemanget.

Det är jobbigt att betala 4000 för installation, 300:- i månadskostnad, någon extra utryckning och sen ytterliggare en summa för att någon skall komma och plocka ner det igen om man inte blir nöjd.
 
Vibrationsdetektorer är mig veterligen ytterst ovanligt i en normal villainstallation. Eventuellt att man förutom det jag listade ovan även sätter akustisk glaskrossdetektor och den ska inte heller gå att lösa ut från utsidan om man inte krossar en ruta då, men då är larmet befogat.

Som fotord skriver så är det viktigt att kolla upp avtalet med leverantören.
Äger du larmet eller hyr du det? Om du äger larmet, kan man i framtiden koppla det till en annan larmcentral o.s.v.

Ett grundtips är att kolla efter en leverantör som är medlem i SWELARM som är branshorganisationen för larminstallatörer m.fl.
Ställs lite krav på företagen för att de ska få bli medlemar. Läs på swelarm.se
 
Milkshaken
"Sluskgrannar" stoppar man väl på ett riktigt effektivt sätt genom att skaffa sig några stora "alltid hungriga" Dobberman....:)
 
Tack! för alla svar. Pratade med Länsförsäkringars egen larmcentral igår, om jag köper deras larmerbjudande (Oais Ja-80) så är det kopplat till dom och sedan ringer de ut Securitas om de inte får tag i mig först. 850 kr kostar det endast den 3 gång per år om jag råkar utlösa larmet själv, äkta utryck kostar mig inget enl dom. Köper nu deras erbjudande (extra utr med kamera sensor, yttre larm, extra sensorer och sirener m,m) och betalar 7000 kr vid installation sedan 199 kr i 36 mån (totalt 14000 kr) sedan äger jag larmet och kan fortsätta vara kopplad till deras Larmcentral (inkl Securitas) för 80 kr i mån om jag vill.
 
Securitas har ett abonnemang där utryckningarna är gratis också, och det är inte markant dyrare. Man kan till och med ringa dem om man vill avvisa folk från tomten. Jag har själv ett sådant, fattar inte hur de vågar med tanke på att min fastighet tidigare (de senaste 50 åren eller så...) varit allmän badplats. Jag skulle antagligen kunna ringa dem så mycket att de får ha folk pemanent stationerade där till sommaren...
 
Kollade med Securitas ang deraslarmpaket. skulle ut med ca 5000 kr (liknade larm) vid installation sedan 250 kr mån och då äger man aldrig larmet men som sagt fria utryck ingår.
 
En sak man skall komma ihåg.. Det finns inget som heter fria utryckningar. (skulle bli förvånad om det skulle bli mer än 2 på 10 år) dessa är sedan länge redan betalda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.