Jan-Å skrev:
Den som skrivit det här har ingen aning om hur möss och insekter fungerar, puckat :rolleyes: speciellt nu för tiden när källsorteringen gör att alla villor har matrester som ligger å ruttnar i soptunnan 14 dar.
Att bygga ett hus som inte har ett enda hål på 6 mm nånstans är naturligtvis helt omöjligt, glöm det. Skaffa katt så slipper Ni möss och får trevligt sällskap på köpet :p
Så sant som det sagt.

Beträffande källssortering så har jag inte sett en råtta i hela mitt liv tills dom började med att ta 2 kr/kilot för att hämta sopor här, med resultatet att det hamnar massor med matrester i hemgjorda komposter. :@q(;^;)p

Nu ser jag råttor varje vecka, även mitt inne i samhällen, och katterna har dödat minst ett halvdussin i vinter. Dock inte ännu den som för tillfället huserar i väggen mellan köket och badrummet, det är ett dj-kla liv där inne varje kväll. Tur att vi ska riva den delen om några veckor..
 
har sett att det finns en sorts stål kam som man spikar fast nere på vägg panelen och som spretar ut mot lockläkten så att det blir tätt ner mot grunden så att inte möss kan springa upp imellan palnelskivorna vet inte vart jag sett det men hört att vissa har sätt dit det.
 
Krister17 skrev:
En mus kan ju klättra rakt upp på en fasad av både sten och trä, sedan är det fritt fram på vinden, och det är mössens favoritplats i isoleringen.
27 år i branschen och har aldrig hört talas om takfotsnät? :)
 
aah tack Immobil precis sånt.
 
Redigerat av moderator:
Kan absolut bekräfta att en mus som dödats med gift luktar förträffligt gott.....

Lade själv ut gift och fick en doftgran i väggen för drygt 1 månad sedan. Enligt Anticimex torkar de ut efter 2-4 veckor och den sötsura lukten försvinner.

Enligt Anticimex behöver en mus drygt 6mm för att ta sig in, han sa att man tänka sig tjockleken på en blyertspenna.

En bekant hävdade dock att möss bara går in i friska hus så du får väl se det som ett sundhetstecken ;)

Enligt Anticimex så är det ytterst sällan möss ställer till med bekymmer avseende el osv.
 
Min egen erfarenhet av möss i sommarstugan: De kissar och skiter... så att soffkuddar, dukar och andra tyger bli förstörda. De tuggar på allt möjligt och har ex ätit hål på munstycket på en snorkel.
Men det är mus-skiten och kisset som är äckligast. Ja just det...så har de släpat isolering från väggen in under köksskåpen. Det är en hel del, vilket innebär motsvarande försämring av isoleringen.
Möss - Nej tack!
 
kina33 skrev:
Hej!

Tack för svar!

Vispen74: vad var det för nät mössen åt sig igenom? Plast? Undrar vad som är standard...
Vi hade (liksom andra hus jag tittat på) ett finmaskigt plastnät i takfoten. Skyddar mot insekter? Ja. Skyddar mot gnagare? Knappast.
 
Halmstad_hus skrev:
Kan absolut bekräfta att en mus som dödats med gift luktar förträffligt gott.....

Lade själv ut gift och fick en doftgran i väggen för drygt 1 månad sedan. Enligt Anticimex torkar de ut efter 2-4 veckor och den sötsura lukten försvinner.

Enligt Anticimex behöver en mus drygt 6mm för att ta sig in, han sa att man tänka sig tjockleken på en blyertspenna.

En bekant hävdade dock att möss bara går in i friska hus så du får väl se det som ett sundhetstecken ;)

Enligt Anticimex så är det ytterst sällan möss ställer till med bekymmer avseende el osv.
Hmm deras råd är inte alltid helt uppdaterade...:p

Det är snarast så att möss kostar stora pengar i förstörda elanläggningar osv.

Jag hade i höstas en liten mus som kröp upp i min elvärmepanna - och lade sig så bekvämt mellan två faser på strömbrytaren att huvudsäkringarna (ute) brann så fort jag försökte sätta i nya inne för pannan, för att försöka hitta felet när pannan stannat...
När det hände small det och luktade både bränd bakelit och råtta - iisch.

Sen hittade elkillarna två små rackare som krupit upp (ca 1,5 m) och in bakom huvudmätaren ute... inte mycket extra plats mellan plåtkanalen och inkommande kabel - 1,5 meter. Så visst är de händiga. De hade iaf inte lyckats förstöra nåt innan de dog.
 
Jodå Nerre efter 27 år med takfotsnät av alla möjliga fabrikat och material, musklossar, stålkammar, och allt vad det nu heter så finns det inget av dessa hjälpmedel som trubbar eller på annat sätt tar bort gnagtänderna på en mus, tyvärr.

Kolla förresten er nockventilation på yttertak hur är den utförd? en glasfiberarmerad plastfolieremsa, hur svår är den att forcera för en husmus som klättrat på utsidan fasaden och in under tegelpannorna?

Det är faktiskt lättare att flyga till månen!


Men jag är övertygad om att om man gör så gott man kan vid bygget så minskar i alla fall problemet.
Men att tro att du skall få musfrittt, Knappast.
 
Mina föräldrar har ett ganska nytt Älvsbyhus (10 år). Ser skogsmusen springa utmed husväggen och till fågelmaten ute. Men ingen mus har märkts av inne. Så det går uppenbarligen.

Funderar på hur det skulle gå om husbyggare fick i uppdrag att göra en månraket....
 
  • Gilla
Eva A M
  • Laddar…
Bara för att musen inte syns inne betyder väl inte det att den inte är där? ;)
 
Kina 33

Var tror du att de mössen som springer utmed husväggen har sina bon?

Jag är övertygad om att din husleverantör och deras snickare gör precis så gott de kan, men jag tror inte att du kan förvänta dig ett hus helt fritt från möss, och jag tror inte det finns någon husleverantör som kan skriva ett sådant avtal. oavsett fabrikat.
Ett hus så tätt att inte en mus kan ta sig in i är inte hälsosamt att bo i. då får du betydligt värre hälsoproblem än om en liten ofarlig mus som flyttar in i vindsisoleringen i oktober och ut i januari-februari.

Sussox ! Jag håller med. Blunda så ser du inte mössen och då finns dom kanske inte.

Då får man nog bo på 5:e våningen i ett 10 vånings hyreshus av solid betong, dessa byggdes med en glidformsmetod på 50-60 talet, och förresten där har de ibland problem med Råttor i avloppsystem och toaletter. en råtta kan nämligen genom att skjuta rygg klättra i ett vertikalt avloppsrör. jag har själv varit och satt ut tyngder på toalettock i tomma lägenheter för att inte råttorna skall öppna dessa.
 
Jag tror att skogsmusen bor i rosenhäcken där den hör hemma.
Nej ett hus med ventilation endast där det ska ventileras hävdar jag är friskare än ett med sporadiska öppningar.
denna sida kan man läsa lite om passivhus, som ju ska vara så täta som möjligt.

Bland annat står det:
Boende i tidigare byggda passivhus vittnar om ökad komfort tack vare ökad täthet, förvärmd tilluft och inget drag från varken tilluftsventiler eller fönster. Ett tätt hus skyddar (tvärtemot vad en del tror) effektivt mot fuktskador, bland annat eftersom fuktig inomhusluft aldrig tränger ut i konstruktionen. Samtidigt är luftväxlingen och filtreringen i passivhus bättre än i de flesta traditionella hus, vilket ger högsta kvalitet på inomhusluften.
 
TS kanske skulle ta en kik på tråden om Containerhus, de torde vara rätt mus-säkra:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.