Har en vind på ca 75 kvm med full ståhöjd 2,20m och snetak. Det är idag ett gammalt trägolv som är fullt dugligt, möjligen lägger vi ändå in en heltäckningsmatta men våpr fråga är vad det kan kosta att låta ngn göra arbetet med att isolera/regla upp/gipsskivor och allt vad man kan tänkas behöva ha för att det ska kunna fungera som en yta man kan vara på? (lite el o värme oxå).

Bör det landa på 50.000, 100.000 eller mer??

Vi har redan 2 våningar på totalt 150 kvm redan nu, skulle ett ytterligare plan höja värdet på huset mkt? Blir ju ändå ytterligare 75 kvm bebolig yta. Tacksam för många svar :D

//lite okunnig
 
Ingen som har renoverat vind eller som har ngn kvalificerad gissning?
 
B
är det många vinklar? eller är det bara fyra hörn?
jag skulle säga 50.000(men förmodligen mindre. men 50.000 är bra att ha som budget). om man bara gipsar. värme och el är lite beroende på vad du vill ha dit. vad för värme element eller annat?
 
Det är i stort sett bara 4 hörn, inga konstiga vinklar. Det enda är att det i snetaket är gamla balkar och de får man antingen regla luftspalt/gipsskivor emellan (lite pill) eller dra allt under de.

Har pelletsvärme till övriga huset men kanske låter jag bara sätta upp några elelement uppe då det kanske springer iväg om man ska dra upp rör osv för vattenelement uppe? Elektiker måste dit för att dra el osv oxå.

50.000 kr tror du ungefär, är det efter rotavdraget då tror du?
 
Jag tror snarare på 200.000 i materialkostnad! Om man köper utan rabatter.

Arbetet snarare 80 000 - 120 000!

p.s. då menar jag minst 250mm isolering!
 
Är det en kallvind idag?
Dvs är vindens tak helt oisolerat, hur är det med ev. väggar och gavlar, isolerade?
I så fall så går ju 300-500mm av takhöjden bort i luftspalt, isolering och innertak.
Det utrymmet kommer då inte räknas som boyta utan snarare som ett sovloft.
Kan ju vara mycket mysigt att ha i vilket fall, men med tanke på att du nämner värdering så kan det ju spela in.

Tycker även att det låter optimistiskt att inreda 75m2 för 50 papp med väggar och tak om det idag inte är ett isolerat utrymme.
 
Gabbe1 - Ja, det är en kallvind idag, tak är inte isolerat, gavlarna vet jag inte om de är isolerade, tror inte det, utsidan har stående panel, på insidan på vinden är det
liggande gamla träbalkar typ.

kamilenski - totalkostnad på 300.000 låter extremt mkt, landar man där är det ingen idé då husets värde knappast ökar samma belopp kan jag tänka mig. Får förmodligen ta in lite offerter och hoppas det landar på iaf 3 ggr så lite. Sätta dit gips kan man ju göra själv.
 
Jag beklagar. Men för 1 mån sen har mina bekanta fått offert på öv Smålandsvillan. 300000.
El+radiatorer till bef pump ingår. Men inget wc.
 
Vi gjorde allt själva och renoverade ovanvåning med ca 50 meter golvyta vilket blev ca 35 kvadrat inrett. reglar, isolering, gipskivor, diffplast, spångolv, laminatgolv, spackel, färg, lister mm mm mm . Gick på ca 60 000 kr. Det var de små utgifterna som gjorde det 10-20 000 dyrare än min första beräkning. Allt spill, spackel i mängder. grundfärg, väggfärg, snickerifärg, lister, dyckert och spannvis med skruv kostade mr än tänkt.

För 75 kvadrat och tak/golv i bra skick borde 100 000 kr lätt räcka till allt material.
 
Att inreda är inte samma som renovera. Bara el dragning+mat = 25000. Radiatorer+rör= 15000. Vill man att en rörmockare ska göra det kostar det ytterligare 10000. Bara detta el+vvs= 50000.
Men visst. Har man behörlighet kan man göra det själv.
Billigaste golvbeklädnad+spån 15000 för 75kvm.
Var har man reglar/material för att bygga på så att det blir min250mm isol? Sen själva isolering, plast...
Gipsskivor är det billigaste i sammanhanget.
Lycka till. Ja tycker TS bör göra en lista på det han behöver. Sen räkna ut vad materialet kostar. Byggmax har alla priser på webben.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.