I och med att jag upptäckt en del svartmögel på min kallvind i rätt kraftiga partier på ett par plankor längs med hela långsidan efter innertaket på vinden, så har jag delvis frågat mej fram lite och fått reda på att detta ej skall vara så akut farligt för själva virket,om jag fattat det hela rätt.....men har ett par funderingar kring detta:Kan det utvecklas? ,tänker främst på ngn slags röta?och om man nu vill försöka få bort dessa s k missfärgningar så har jag hört att anticimex använder bl a ett medel som kallas för BORACOL eller ngt sånt? Någon annan påstod att det också skulle kunna fungera med KLORIN?Hur göra i så fall?och vintern kanske då inte är den rätta årstiden.....eller?Fick svar av en annan person här på forumet som tyckte jag kunde avvakta till våren eller sommaren vilket jag inte heller ifrågasätter men finns det andra spekulationer kan det alltid vara intressant att få höra:)...känns ändå lite störande med detta svarta mögel...men ändå

Tackar ödmjukast Anders//;)
 
J
BORACOL fungerar i alla fall bra.

Klorin vet jag inte men det borde ju fungera om det tränger in lika bra.
 
Med klorin får du förmodligen bort de svarta prickarna men betvivlar starkt att själva möglet försvinner. Boracol är ett mycket bättre alternativ, men det kommer snart inte att få säljas i butik längre dock:(
 
Åtgärda även problem /orsaken inte bara synptomen
(som med stor risk kommer att återkomma!)
*50-70% av alla kallvindar har mögelpåväxt =Riskkonstruktion!
 
Jag kan annars rekommendera Bensaltensid som mycket effektivt bekämpar mögel/påväxt.

Jag testade på en halvmeter av en gammal vindskiva på en skraltig friggebod.
Efter några veckor var den halvmetern den ända ytan på hela boden som var ren från påväxt.

Jag har sprutat hela min nybyggda kallvind invändigt med detta innan lösullsfirman kom och isolerade.
Jag har även blandat det i fasadfärgen.

Nej, jag är varken sponsrad eller återförsäljare.
 
tackar för rekommendation:))var får man tag på detta medel?och är det långtidsverkande?skall man bara spruta eller pensla på och låta det vara sedan?vänta till våren kanske med tanke på temperaturen nu på kall vinden? många frågor men är klart intresserad:))vet att det skall finnas ett annat medel: ALG o MÖGEL BORT... det har fått mycket bra recentioner,någon med erfarenhet om detta medel?är det lika effektivt som detta Bensal....
 
Ang. Klorin och svartmögel hittar jag råd om att det INTE är en bra metod. Även om artiklarna är skrivna av företag som vill sälja sina egna produkter så är det antingen en väl utsprid sälj lögn, eller en sanning.

http://www.lfs-web.se/klorin-mogel.htm

Ser att denna tråden varit inaktiv bra länge. Dom medel ni talar om, är dom fortfarande på marknaden ?
 
Kolla Japes produkter.
Mögelfri t.ex i detta fall.

www.jape.se
 
Bowman
Torgny Jonsson skrev:
Ang. Klorin och svartmögel hittar jag råd om att det INTE är en bra metod. Även om artiklarna är skrivna av företag som vill sälja sina egna produkter så är det antingen en väl utsprid sälj lögn, eller en sanning.

[länk]

Ser att denna tråden varit inaktiv bra länge. Dom medel ni talar om, är dom fortfarande på marknaden ?
Ja funderar med på detta få jag snart skall spraya på klor köpt i en poolbutik som jag skall blanda ihop.

Konstruktionen är ombyggd och en del av möglet mekaniskt borttaget, nu vill jag bleka bort resten.

Har fått kalasbra svar av en medlem per PM hur jag skall gå till väga iofs, men är det någon annan som gjort detta?
 
Jag köpte Alcros mögeltvätt. Visade sig till c:a 90% vara identiskt med klorin. (detta var dock för prickar på fogen i duschen, Boracol är troligen mycket bättre för större träpartier).
 
Bowman
Ja ok, där ser man :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.