Man får väl inte ens skyddsjorda dem om inte övriga rummet är skyddsjordat... eller?

Ni som har koll på det kan väl svara..
 
Mikael_L
Micke_vb skrev:
Man får väl inte ens skyddsjorda dem om inte övriga rummet är skyddsjordat... eller?

Ni som har koll på det kan väl svara..
Egentligen är det ju så.
Men samtidigt känns det ju inte sådär jättebra att en av värmetrådarna inne i elementet skulle kunna lossna och lägga sig mot ytterhöljet. :(

Så dubbelisolerade som Rrrr föreslog är ju det allra bästa i en sådan situation. Inga regelbrott och inga farligheter. :)
 
Visst... dubbelisolerat är nog bäst...

Å andra sidan är det ju inte bättre om man jordar elementet och sedan så blir det fel på brödrosten som står på bordet och är koplad till det ojordade uttaget.... när man sedan börjar skaka på den och undra vad som har hänt kommer man åt med benet på elementet som är jordat... Lite långsökt men du förstår vad jag menar...

Men vad gör en elektriker om han kommer till TS och ska montera elementet som redan är inhandlat? Föreslår att skyddsjorda allt, Sätter in en JFB, Säljer in ett dubbelisolerat.. elller?
 
Redigerat:
Mikael_L
Micke_vb skrev:
Men vad gör en elektriker om han kommer till TS och ska montera elementet som redan är inhandlat? Föreslår att skyddsjorda allt, Sätter in en JFB, Säljer in ett dubbelisolerat.. elller?
Jag inväntar gärna ett svar från de som är elektriker. Men jag misstänker att det blir lite varierande svar. :)
 
Micke_vb skrev:
Men vad gör en elektriker om han kommer till TS och ska montera elementet som redan är inhandlat? Föreslår att skyddsjorda allt, Sätter in en JFB, Säljer in ett dubbelisolerat.. elller?
Jag skulle antingen jorda allt, eller köpa dit nya dubbelisolerade radiatorer. Fast jag är nog över-nitisk paragrafryttare :S

Säkert många elektriker som skulle koppla in dom utan jord.
 
Rrrrr skrev:
Jag skulle antingen jorda allt, eller köpa dit nya dubbelisolerade radiatorer. Fast jag är nog över-nitisk paragrafryttare :S

Säkert många elektriker som skulle koppla in dom utan jord.
Ok.. eftersom jag är i samma sits som TS så ursäktar jag om jag har kapat tråden lite...

Menar du att egentligen är det helt ok enligt branchreglerna att koppla in dem utan jord, men för att skapa högre trygghet så väljer man din "över-nitiska paragrafridande" bana...?;)
 
Redigerat:
Hur gammal är installation?
Är den 30 gammal så kanske det är dags i alla fall, så du får jord överallt.
Kök kan vara lite halv jordade..

Finns det rör i väggarna eller är det kabel spikad på väggen?
Mycket mindre kostnad om det är att dra om?

Tänk även på att färgerna på trådarna nästan inte betyder nånting om installation är gammal, har jobbat i flera gamla hus där man har använt röd ibland som jord ibland som tänd tråd eller fast fas. Oftast är ju vit fas och svart nolla ( i en gammal anläggning ) men det kan var helt tvärt om också..

Tveka inte på att sätta in en jordfelsbrytare, den funkar ju även på en ojordad anläggning.
Mycket möjligt att den löser ut med en gång men då avslöjar den ju fel i anläggningen.

Så var beredd på felsökning i samband med jordfelsbrytare..

/Joakim elektriker
 
Micke_vb skrev:
Ok.. eftersom jag är i samma sits som TS så ursäktar jag om jag har kapat tråden lite...

Menar du att egentligen är det helt ok enligt branchreglerna att koppla in dem utan jord, men för att skapa högre trygghet så väljer man din "över-nitiska paragrafridande" bana...?;)
Ja är det övriga i rummet ojordat så är det helt okej att inte jorda elementen. Men om det är 400 volt och du har två element som du kan beröra samtidigt, så har jag läst rekommendationer på att göra en loka potentialutjämning mellan alla elradiatorer i rummet så att man inte riskerar att få en beröringsspänning på 400volt.. Men som sagt ska man börja rota med detta så är frågan om det inte är lika lätt att dra in skyddsjord till hela rummet...
 
Lånar tråden lite:

om det är 3 trådar i dosan, får man kanske använda sig en tråd och koppla om den i centralen till skyddsjord? Och märka den i ändarna med G/G tape?
 
Är det inte så att slingan går via fler rum så att den tredje tråden används som fas till ett annat alement?
 
Det är nog så! Men hade man kopplat om allt till 2 faser + jord, hade man kunnat använda den tredje till vv beredaren och ugnen?
 
Visst, med en ganska så stor snedbelastning då....:)
 
kamilenski skrev:
Det är nog så! Men hade man kopplat om allt till 2 faser + jord, hade man kunnat använda den tredje till vv beredaren och ugnen?
ujujuj nej nej nej.. usch usch usch! q(;^;)p
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
om det är 3 trådar i dosan, får man kanske använda sig en tråd och koppla om den i centralen till skyddsjord? Och märka den i ändarna med G/G tape?
Nääee ...
Och totalt idiotiskt, det tar väl bara någon enstaka minut extra tid att slanga in en gulgrön tråd än att hålla på och tejpa ändarna .. :rolleyes:
 
Det betyder att det säkraste och nästan enklaste är att dra en extra tråd.

Punkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.