Nu har vi fullständigt reviderat vår tanke om ett hus i traditionell stil. Vi är en familj med två vuxna och två små barn som nu tillsammans med arkitekten fått fram bifogat förslag.

Våra grundkrav är bland annat:
- Privat del uppe och social del nere
- Ej helt öppet mellan kök & vardagsrum
- Separat groventre från tvättstuga
- Föräldrasovrum nära men ändå avskilt från barnrum.
- Stora barnrum för lek.
- Rejält allrum

Tanken är att rummet därnere till en början kan fungera som barnens lekrum för att senare bli kontor/gästrum.

Köksplanering kommer att ändras så att bordet och köket som är inritat byter plats,

Vårt huvudbry är att ha vardagsrummet mot gatan och att det är lite för öppet mellan kök/vardagsrum.

Vi har även funderat på att byta plats på duschen och tvättstugan därnere.

Kan tillägga att baksidan är i söderläge.

Tanken är att det här nu bli ett långsiktigt boende med rejäla ytor.

Kom igen med ris och ros!

//Robban
 
Nedre våningen saknas...
 
Nedervåningen finns på sida två i det första Word-dokumentet.
 
Kan tillägga att fasadritningen inte stämmer till 100% med fönster & dörrsättning men att det just är planlösningen vi vill ha kommentarar på.
 
Vore trevligt med en balkong mot baksidan vid sovrum 2. Då får man även skugga på uteplatsen nere.

Behöver man 3 wc?

Lycka till.
 
Spontant tycker jag att det är lite slöseri att ha öppet ner från ovanvåningen. Dessutom blir ju den privata delen på ÖV mindre privat när man kan höra allting mellan våningsplanen. Jag hade nog valt att göra ett allrum/TV-rum istället för att ha öppet ner. Sovrummen på ÖV till barnen hade på så sätt kunnat göras större.

Som ni själva påpekar så är det väldigt öppet mellan kök och vardagsrum. Dessa utrymmen hade jag försökt att skärma av lite mer.

Annars blir det säkert jättebra!
 
Tänker ni beställa huset hos en volymtillverkare? Jag får intrycket att arkitekten tvingats in i en rad kompromisser, som kan bero på en anpassning till en produktionslinje. Om ni däremot tänker beställa prefab byggblock eller tänker bygga lösvirke kan arkitekten utan problem göra ett MYCKET roligare hus.

Detta är en fullt körbar plan. Robust, effektiv och ekonomisk (bortsett från detta med dubbla rumshöjden över vardagsrummet). Men lösningen känns också en aning tungfotad och tråkig. Tvåvånings volymhus slutar lätt som en opersonlig tärning, lite vilset utkastade i sin omgivning.

Hur ser tomten ut? Fundera på infart, biluppställning, entré och uteplats, utsikt, insyn och till vad ni vill använda era ytor utomhus.
 
Billy_Bäver;

Kan du inte utveckla det hela lite? Du brukar komma med bra lite okonservativa lösningar. Tomten är egentligen inget jättespännande men ligger i ett bra område, drygt 1150 kvadrat med ca 30 meter tomtgräns mot gatan. Baksidan i söderläge mot grönområde och rejäl utsikt över fält, gårdar och skog. Bara grannar i sidan. Det ombligatoriska dubbelgaraget vill vi få in på nåt sätt.

Kan tillägga att vi själva är lite kluvna till den dubbla takhöjden plus att vardagsrummet idag är för litet. En tanke är att förlänga ut väggen baktill på nedre botten med balkong ovanpå. Köket flyttas dit vardagsrummet är idag med sovdel ovanpå samt bara en liten öppning där det stora sovrummet där uppe ligger idag.

//Snoken
 
Samma golvyta, fast bara en enkel rektangel. Tvärs igenom huset en axel från gavel till gavel med två våningar högt och smaaaaalt ljusinsläpp.

Man måste inte ha dubbla rumshöjden över ett helt rum för att skapa spejs och spänning i en interiör. Det räcker med mindre genombrytningar än dem jag har skissat. Trappschaktet inne i vardagsrummet inbjuder till att lägga eldstaden med rökgången någonstans i samma hörn.

Fönstersättningen kan vi hoppa över tills du börjar fundera över utemiljön och garaget. Inget säger att långsidan måste ligga mot gatan. Det kanske blir bättre om man lägger vardagsrum och matplats med stora glaspartier ut mot utsikten.
 
  • Snoken75-01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt klart en intressant lösning! Kan tillägga att planen tillåter två plan med inredningsbar vind, takvinkel 38 grader.

Vi skulle helst vilja ha köket mot gatan med samvaro på nedre plan mot söder/trädgårn. Kanske man skulle ta bort rummet därnere och flytta tvättstugan mot "vardagsentren" för att på så sätt få ett stort vardagsrum med matbord som löper mot trädgårn. Köket får mer än väl plats där vardagsrummet är inritat nu.

Övervåningen ser riktigt bra ut men man kanske skulle spegelvända det hela fär att få allrummet mot baksida/söder och en del av sovrummen mot norr?

Om man ska säga nåt om tomten skulle vi vilja lägga garaget förskjutet i vinkel mot huset för att få insynsskydd mot öster. Har äve funderat på att sammanbinda garage & hus med en groventre men har inte hittat några snygga lösningar på det.

//Robban
 
Hej!

Blev inte så jätte förtjust i planlösningen faktiskt!

Jag förmodar att ni har entrén mot gatan, kanske roligare att ha vardagsrummet mot baksidan av huset? med tanke på att ni har söderläge etc där också?

Skulle nog personligen försökt ha allrumet som en mer "central" del av övervåningen där allting är kopplat till allrummet!

Skit i det där med att ha öppet upp, när ni ändå är igång lägg lite mer pengar på huset, försök bygga lite högre om byggnadshöjden tillåter det med högre rumshöjd och gör större rum för barnen istället!

Jag förmodar att ni vill ha möjligheten att göra Sovrum 1 och WC/D till en uthyrningsbar liten etta i framtiden kanske elr? för annars vet jag inte om placeringen av ingången dit var så rolig?

Men, smaken är som baken... :)

MVH!
 
Hoppas jag har uppfattat väderstrecken korrekt. Bifogar ett nytt alternativ med kortsidan mot gatan och fristående garage, sammankopplat med taktäckt gång och halvlåg mur mot gatan.

Köket har indirekt ögonkontakt med gatan dels genom gavelfönstret och dels genom en liten näpen siktgata över spegeldammen.

Ovanvåningens samvarorum kan mycket väl flyttas till något av sovrummen mot söder. Men då försvinner fördelen av att det hamnar rakt ovanför bottenvåningens samvaro. Samtidiga aktiviteter stör då varandra mer än om samvarorummen ligger lite längre ifrån varandra.

Som du märker kan man påverka helhetsintrycket väldigt kraftfullt genom att planera sin trädgård i jämna steg med själva huset. Den andra knäckfrågan är materialval och konstruktion.
 
  • Snoken75-02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snoken75-03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanvåningen tycker jag ser bra ut med stora rum där alla sovrum ligger avskilt från varandra. På nedre plan tycker jag däremot att för mycket yta går åt till tvätt/groventré och två badrum, köket är alldeles för litet. Jag har arrangerat om rummen och på så sätt samlat alla våtrum, samt placerat vardagsrummet mot baksidan vilket jag tycker känns trevligare. Övre plan blir lite sämre men alla funktioner är där åtminstone. Kanske att det kan ge er nya idéer.
 
  • pl1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pl2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Apollonia, din lösning gillade jag!!
 
Tycker spontant att hallen uppe känns trång o mörk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.