Mkt hus för pengarna!
Men som mäklare sägar det är läget, läget läget som avgör priset!
Och det kan inte jag svara på.
Varför säljer de huset?
 
Vad brukar en villa kosta i Motala? I Stockholm hade man ju köpt direkt, hade nog gått för en 5-6 miljoner här. Men det ser ju ganska fint ut? blir kanske inte mkt billigare att bygga nytt?
 
Som sagt fint hus - och "hörntomt".

Maen - liten tomt o stort hus...
och nån stor industrianläggning på andra sidan gatan...
och vägen precis intill... stor genomfartsväg? hur mycket dammar det en torr sommar då??

Nja - jag skulle inte köpt det - läget är nr 1 vid husköp, går aldrig att ändra
allt annat kan ändras. (utom risiga grannar då ;))

2,9 i Motala låter högt, - hade för mig att det var lite svårsålt där? - men det är ganska lätt kollat på nån barometer - eller be mäklaren ta ut områdesstatistik.

Alternativet är förstås att köpa det och skaffa tomt i Stockholm och flytta dit det och få 5-6 mille för det :cool: Huset var ju läckert!!
 
det är ju helt nytt så det låter inte som överpris direkt
 
Nickan09 skrev:
Som sagt fint hus - och "hörntomt".

Maen - liten tomt o stort hus...
och nån stor industrianläggning på andra sidan gatan...
och vägen precis intill... stor genomfartsväg? hur mycket dammar det en torr sommar då??

Nja - jag skulle inte köpt det - läget är nr 1 vid husköp, går aldrig att ändra
allt annat kan ändras. (utom risiga grannar då ;))

2,9 i Motala låter högt, - hade för mig att det var lite svårsålt där? - men det är ganska lätt kollat på nån barometer - eller be mäklaren ta ut områdesstatistik.

Alternativet är förstås att köpa det och skaffa tomt i Stockholm och flytta dit det och få 5-6 mille för det :cool: Huset var ju läckert!!
Ja det är ett industriområde på andra sidan vägen. Fast där är det ju för sig mest lagerlokaler nu.

Hus i Motala brukar gå för ungefär 1,5 miljoner - 2 miljoner.

Vägen som ligger utanför huset är ingen stor väg. och vår tanke är väl att häcken ska växa o få bli ca 2 meter hög då vi inte vill ha insyn.

Huset är superfint, dock har vi inte kollat i det IRL ännu men det ska vi göra på söndag.

Det som vi får göra om vi ska ha huset är ju att asfaltera garageuppfarten, men sen behövs det ju inte göras mer. OCh man kommer ju i vilket fall som helst billigare undan att köpa det huset än att bygga ett nytt om man räknar in tomt, garage och soldäck.
 
Fein skrev:
Vad brukar en villa kosta i Motala? I Stockholm hade man ju köpt direkt, hade nog gått för en 5-6 miljoner här. Men det ser ju ganska fint ut? blir kanske inte mkt billigare att bygga nytt?
Det blir dyrare att bygga nytt, iaf om man ska ha puts, garage och soldäck.
I motala brukar husen gå för ungefär 1,5-2 miljoner. Men det är sällan det säljs så pass nybyggda hus här.
 
Hmm..man bor ju i fel stad (Göteborg)..rena rama rea-priset det där, men låt gå för det:)
3 år gammalt hus med stenstomme, FTX-ventilation + Jordvärme, 3 år gamla vitvaror genomgående... Och inte tillstymmelse till renoveringsbehov.. Blir nog inte bättre än så ur ekonomisk synpunkt..

Det "negativa" är väl som sagt läget mot fabrikslokalerna...ni får gödsla den där häcken ordentligt så löser det sig:) Men det läget kan ju medföra att det blir svårsålt om ni behöver sälja... Så, Huset är nog kalas, läget inte så bra..men om ni kan få ner priset lite så har ni ofantligt mycket hus för de pengarna
 
Bor ni i Motala - eller vill bo där och inte störs av att tomten inte är så stor - vilket ju iofs är skönt - inte så mycket att sköta bara njuta av...
kan det vara ett perfekt hus.
Själv har jag insett ett antal parametrar som betyder mycket för mig:
Insynsfritt
helst fri utsikt - iaf inte instängt
aldrig mer samfällighet (glömde det sist för den underbara utsikten - suck)

Det är rätt bra att fundera just på vad som är de viktigaste parametrarna i ens boende - storlek, läge, avstånd - eller vad det nu månde vara.
Det är lätt att fastna för ett läckert hus och glömma annat som man värderar högt...

Men egentligen skulle jag kanske varit tyst? - prisnivån i Motala kan jag inte!
(hade bara för mig att min son och sonhustru, söder om Lkp, sa att Motala inte var så attraktivt?? - men jag VET inte!!) - och det var ju det du frågade om :blushing:

Så det enda vettiga (??) jag kan tillföra är - gör en lista på vad som är viktigt i ert boende :rolleyes: - och checka av mot objekten...
 
vi är båda uppvuxna i motala och trivs mycket bra här och har våra jobb här så här kommer vi stanna :D men annars brukar det vara svårt att få jobb här.

Våra önskningar på nästkommande hus är:
Stort med många sovrum
Plan trädgård
Vit puts
Gråa tegelpannor
Kamin (finns dock ej i huset)
Soldäck/altan
Nytt kök
Golvvärme
spotlights
Billig driftkostnad
Garage
Helkaklade badrum och det ena med badkar.

Så allting vi vill ha stämmer med huset, förutom kamin då hihi.
Tomten är egentligen inte så liten, för vår del. den vi har nu är på 475 kvm och den nya tomten är ju på nästan det dubbla och så är den ju plan oxå.

Huset har legat ute på hemnet i 83 dagar, ingen budgivning pågår så vitt vi har sett. Vad kan vi tänkas buda? hur lågt vågar man gå först?
 
gå in med 2.4
tar dom det är det bara att jubla
 
drakhenke skrev:
gå in med 2.4
tar dom det är det bara att jubla
2,4 var faktiskt det vi tänkte med :D Så bra att någon mer tyckte det :D
 
Men mäklaren som har hand om husförsäljningen, han har väl skyldighet att berätta för oss om det är några andra bud lagda?

är det nåt annat man ska tänka på innan man eventuellt skriver kontrakt och så? nu är det ju inte alls säkert att det blir så men kan ju vara bra att veta iaf.
 
Jag har varit mycket, mycket ute på Hemnet, Bovision, Objektvision sista åren och vi, jag och min man, har sett oss om, kikat över hela landet, med tanke på flytt till annan mindre ort.Vi har farit land och rike runt och kikat på många nya och gamla hus.Från helt nybyggda till gamla nyrenoverade sekelskiftes, hus med stora renoveringsbehov, gamla tågstationer, prästgårdar, företag som bed and breakfasts mfl.

Personligen skulle jag ALDRIG ge dom pengarna för det huset med det "läget", för att titta in i ett industriområde.
Man kan få mer charm till priset av dom pengarna.
Men smaken är ju som baken, delad ;)

Hoppas det går som ni önskar i ert husköpande/ letande...lycka till :)

ps. Högsta bud torde ni väl få veta om ni ska vara med i budningen :)
Innan ni skriver kontrakt ta dit en besiktningman som besiktigar huset...vem vet! taket kanske är dåligt, fast det är nybyggt ds.
 
Redigerat:
Bor också i göteborg, så jag har en annan syn på saker och ting...

Huset är jättefint! Väldigt modernt och genomgående hög kvalitet verkar det som.
Huset i sig självt är säkert värt 2.9miljoner. Men tomten? Kunde ju lika gärna ha bott på en asfalterad parkeringsplats.
Prioriterar ni att vara ute i trädgården? Då hade jag rekommenderat er att titta vidare.
Men alla vill ju inte vara ute i trädgården och stöka, då kan detta vara ett perfekt hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.