Klurar på lite idéer kring ventilation i ett fritidshus där tanken tidigare har varit att köra en frånluftvärmepump (Nibe Fighter 100p) för varmvatten och mekanisk frånluftsventilation. Har av olika anledningar nog kommit fram till att köra en kanalfläkt och en vanlig VVB istället. Dock grämer man ju sig över att i ett välisolerat nybygge behöva släppa iväg all varm frånluft utan att ta tillvara på det. Budgeten är dock begränsad så FTX-system och andra lösningar är inte möjliga till att börja med.

Så slog mig tanken att man kanske kan rigga upp en högst primitiv värmeväxlare genom att köra en tub-värmeväxling där frånluften går ut.
Det blir förvisso enbart via ett av friskluftsintagen, antagligen en sådär 10% verkningsgrad och marginell effekt på uppvärmningskostnader...men med en extrakostnad för material och eget arbete på ca 500kr så känns det värt det om det kan ge allra minsta värmeåtervinning.

Så, vilka är helt för, helt emot och vem kan nu tala om varför detta är en dålig idé? (Så jag kan släppa tanken och sova gott i förvissning om att det är lönlöst:))

Allmänna tankar själv är att det borde fungera en aning, största kruxet borde vara kondensering i utluftsröret, men det tänker jag mig lösa genom att ordna en svag lutning så att vatten kan rinna ut genom avluftninsdonet (Som går genom yttervägg) och ner på berghäll med dräneringsdike på plats...
 
  • Tubular_heat_exchanger.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ventilationstankar2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, varför inte, en rolig idé. Dock så tycker jag att innerröret borde vara tightare mot ytterröret för att inluften skall ha en smalare spalt att gå i och öka värmeöverföringen.. ??

Några areor..
100 - 79cm2
125 - 123cm2
160 - 201cm2
200 - 314cm2

Sätter du 160 rör runt 125:an så går dock "in-arean" ner till 80cm2 (motsvarande 100-spiro). Kanske bättre då med två parallella 100:surprised:r i 125:surprised:r istället, det borde ge mer kontaktytan mellan in och utluft?

Red. Hmm, nä det blir tre 100:surprised:r i 125:surprised:r för att få till inloppsarea motsvarande 125 spiro..
 
Redigerat:
Man måste ha ganska så mycket yta mellan ingående och utgående för att
få nån efektivitet.. Så om du skall köra med ett spirorör så blir det väldigt långt.. Det bästa är om man kan dela upp luften i en massa mindre rör...
sen är det bra om ytorna är veckade så det blir turbolens så att inte samma luft strömmar närmans växlaren..

Om du är en konsument av nått drickbart i aluminiumburkar..
så skulle du kunna göra på följande sätt..

klippbort topp o botten och veckla ut plåten..
lägg dom omlått på varandra lägg in lister av nått material som tål fukt..

lägg varannat lager med lister tvärs det andra lagret... vips... nu har du en korsströmsväxlare... Ju fler lager du orkar med ju bättre efektivitet...
Lägg ed syvare skiva på varge sida om det hela och borra ett hål i varge hörn och skjutigenom en gängad stång.

ev när du kommit upp i samma tjocklek som den är bred så får du seriekoppla med en till.. lite pyssel blir det... :)
 
Redigerat:
Aluminiumburkarna kommer tyvärr att gå åt till luftsolfångare till 2 friskluftsintag på sydsidan:) Och med den insatsen i pill-arbete så lönar det sig nog tyvärr att köpa ett riktigt tfx-aggregat...Var inne lite på att man kan använda ett aluminium-flex-rör för inneröret, dels för turbulens och större yta, och dels för värmekonduktiviteten..men veckningen skulle nog göra dräneringen svår....och kondens lär det ju bli gott om i en sån här lösning.

Bilarebob: Bra uträkning där...räknar med att kunna ha ca 3 meter långt rör för växlaren, en 160 borde nog vara bättre än en 200 då ja..
 
Luft sol fångare är ju intressant har du sett den som bara använder en svart markväv?
 
Hej, jag har haft samma tankar om värmeväxlare och hittade en bra hemmabyggelösning. Den är okänslig för kondens om man kopplar den rätt också. Jag nämnde den i en anna tråd för något år sedan men har ännu inte hunnit bygga den. Verkningsgraden är hög och jag såg nån siffra om 90%, kan det stämma? Länk finns nedan på mer ingående info om konstruktionen... nedan hämtat ur den andra tråden här på byggahus...

...Jag har självdrag i mitt hus och då får man övertryck på övervåningen medan undervåningen har undertryck. I mitt fall är ventilationen undermålig på övervåningen och jag har funderat på ett utsug. Nackdelen är högre värmekostnader så därför funderar jag på en värmeväxlare =dyyyyrt... Men man kan bygga en själv och jag funderar på ett 10cm ventilationsrör om ca 2-3 meter med ett knippe korrugerade slangar invändigt (finns som eltillbehör). Den varma använda luften ventileras ut genom det stora röret medan frisk dras in i slangpaketet, den korrugerade ytan ger turbulens i slangen och förbättrar utbytet. (man vill inte ha kalluften ytterst då man kan få droppande kondens på ventilationsröret).
Det hela har en ruggigt bra verkningsgrad (bättre än starvent eller vad den nu heter), man får bara se till att ha en bra fläkt då det blir stora motstånd, sätter man den som utblås så kommer frisk luft att sträva in i huset genom undertryck vilket vi väl vill ha. Här är en länk till ett sådant bygge i industriformat...
http://www.keeptheheat.com/
 
Redigerat:
  • Gilla
husbonden
  • Laddar…
Matzen,
Mycket intressant lösning det där! jag bara funderar lite på hur man dels får anslutningarna täta. Det är ju relativt enkelt med 1 rör genom ett borrat hål, men flera rör/slangar? Sen borde det bli kondens på de inre rören hursomhelst när den varma fuktiga utluften kommer i kontakt med kalla rör.

I min idé tänkte jag att man kondensisolerar det kalla röret samt bygger in det i en isolerad låda.

Angående alumiumslang så kan jag tipsa om dessa på Biltema:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1689&iItemId=89377
 
Fick en idé: Om man i sista steget av utluftsröret kopplar på en 200spiro som en "kammare" ( typ --oooo-- ) och drar in såna alumiumslangar från sidan, förlägger slangarna i slingor och sen ut på sidan i den bortre änden igen... så borde det kunna funka bra utan att öka luftmotståndet allt för mycket men med bra verkningsgrad...? Man kan ju ta dubbla 50mm-slangar a´2,5 meter.
 
  • vaxlare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja det var en intressant lösning..90%... Ja det måste vara längden som gör det. Det blir ju som en motströmsväxlare.. Ja tänk om man kunde hitta rör som var bättre termiskt ledande.

Det fanns nån som hette sol-vent som sålde ett kitt för att bygga en sol/värme växlare där dom använde en duk, tror det var en grövre markduk.

så att kombinera dom här två metoderna för att få värme i verkstan skulle kanske vara nått..

Jag har tänkt gräva ned el-rör i marken och ta in luft den vägen för att kyla ner luften lite på sommaren. Skall gräva ca 40m till verkstan för att få fram el o vatten och då slänger jag ner ett gäng rör för att dra ventillationen i.
 
Jo det kan bli kondens utanpå det inre knippet, men eftersom den varma luften passerar utanför knippet så torkar den bort kondensen och för ut den utanför byggnaden. Jag tror på lösningen hur som helst, man kan ju alltid ge den lite lutning så ev vatten rinner ut.
 
Skissen ser bra ut... Jo jag tror på idén
 
Krillew skrev:
Ja det var en intressant lösning..90%... Ja det måste vara längden som gör det. Det blir ju som en motströmsväxlare.. Ja tänk om man kunde hitta rör som var bättre termiskt ledande.

Det fanns nån som hette sol-vent som sålde ett kitt för att bygga en sol/värme växlare där dom använde en duk, tror det var en grövre markduk.

så att kombinera dom här två metoderna för att få värme i verkstan skulle kanske vara nått..

Jag har tänkt gräva ned el-rör i marken och ta in luft den vägen för att kyla ner luften lite på sommaren. Skall gräva ca 40m till verkstan för att få fram el o vatten och då slänger jag ner ett gäng rör för att dra ventillationen i.
Solarventi verkar fungera bra för de allra flesta. Om man vill ha en lösning där man kan styra fläkten och inte kludda för mycket själv så är det klart prisvärt tror jag. Tänkte bygga mina själv med överbliven takplåt och alumiumburkar som absorbatorer..och använda undertrycket i huset för självdrag genom solfångarna. Dvs, behöver ingen fläkt som trycker in det hela. har faktiskt gjort en smidig solluftfångarprototyp till friggan/snickarboden..ska lägga upp en tråd med det när jag får tid.

Markrör är ju också en kanonidé om man har utrymme för längden som behövs och kan få ner dem djupt nog...kanske kan vara värt att lägga ner metallrör en bit också för att förbättra värmekonduktiviteten..plast leder ju inte så bra:)
 
Hur gick det? Kom du i mål (ts)?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.