Jag håller med ovanstående. Jag har en gammal makita kombo med slagskruvdragare och borrskruvdragare, kommer inte ihåg modellbeteckningarna just nu. Jag har också hört argumentet att man inte har samma känsla med slagskruvdragaren. Det stämmer iofs delvis men tycker jag ganska snart lärde mig att bla höra på ljudet hur hårt jag drar. Jag kör numera ALDRIG med annat än slagskruvdragaren.

När det gäller batterier så tycker jag också att 3 stycken är guld värt. Ibland behöver man förborra, då har jag borret i borrskruvdragaren och skruvar med slagskruvdragaren. Tidigare blev jag tokig av att behöve byta mellan borr och bits, att flytta batteriet fram och tillbaka blir samma sak.

Visst GÅR det med ett batteri, det går med skruvmejsel, hammare och spik eller en lagom stor sten också.

Naturligtvis måste plånboken få säga sitt men kan du få in ett extra batteri i budgeten så rekommenderas det starkt.

Jag är inte helt 100 men brukade inte Makita ha ett combo-kit med slagskruvdragare, borrskruvdragare, lampa, laddare och 3 batterier? (Lampan är faktiskt inte heller alls dum även om jag tyckte den var helt onödig först.)
 
Jag stämmer in i kören:

1 batteri: värdelöst eftersom man alltför ofta behöver flytta batteriet fram och tillbaks
2 batterier: fungerar om man är beredd på lite kaffepauser
3 batterier: att föredra då det eliminerar de flesta irritationsmoment
 
ok, då får det nog bli så att jag köper en BHP452 nu så får jag se senare om det finns pengar att komplettera med en BTD140.

min noname får duga som extramaskin så länge.
 
yoxler skrev:
ok, då får det nog bli så att jag köper en BHP452 nu så får jag se senare om det finns pengar att komplettera med en BTD140.

min noname får duga som extramaskin så länge.
Det låter som ett klokt val (om det följer med två batterier :) )
Förborrning är inte så slitsamt så till det duger nog din no-name hjälpligt
 
Redigerat:
Med bara en BHP452 räcker nog ett 3Ah-batteri om du vill snåla. Men bara om du är disciplinerad med att sätta det i laddaren när du gör nåt annat.
 
Har man massor med tid,medvind och solsken samt att Murphy håller sig borta så kanske man kan stå ut med ett batteri en vecka.

Men hur kul är det när man just satt 3 skruv i takgipset och Li-Ion dragaren tvärdör....
 
tanken med att köpa en kvalitetsdragar är ju att jag ska kunna dra lite fler än 3 skruv. Eftersom jag klarat mig bra med min noname än så länge så tror jag nog att makitan håller bra mycket längre. Att batteriet på den tagit slut pga för mycket kontinuerligt arbete har bara hänt en gång. Och skulle det hända med makitan så får jag väl ta mgi en öl eller två så länge. Men vad jag kan se så är det ca 1000kr dyrare med två batteri istället för ett och 1000kr är ungefär vad ett batteri kostar. så jag nöjer mig med ett och behöver jag två så köper jag bara till ett till.
 
Man blir förvånad ibland över hur mycket batterikraft som går åt.
T.ex så blev jag igår tvungen att växla mellan hitachi 14.4 voltaren och aeg fjutten och det var ändå att jag fick vänta lite ibland, trots dubbla batterier med 30 min laddare till båda.
 
Nimajneb: Går det bättre att skruva i medvind? Men tänk om det är krysspårskruv då? (segelbåtordvits, förlåtförlåtkundeintelåtabli)
 
Så här blir det,

Det blir en BHP452 med ETT batteri (eftersom det är erbjudande på den kombon). Sedan blir det en BTD140 utan batteri.

Eftersom det är erbjudande så är det faktiskt så att det är billigare att köpa BHP452 och ett löst batteri än det är att köpa ett färdigt paket med två batteri.

Känner jag att jag behöver ett extra batteri så köper jag det. Behöver jag inte så har jag sparat 1000kr. Eller så köper jag lite senare när budget tillåter.
 
varför 18Vare överhuvudtaget?
I ditt fall låter det väl smartare att satsa på ett 10,8V paket, Kraften du får från en 10.8V slagskruvdragare räcker låååååååååångt.
 
Bra fråga nimajneb!

Men jag kommer bygga sadeltak över altanen nästa sommar och då gissar jag att jag kommer få användning för 18v, och tills dess hoppas jag ha 3 batterier så arbetet flyter på lite smidigare.
 
18V känns som lite overkill för privatbruk
När jag byggde tak över mitt trädäck samt däcket (120m2) räckte det bra med 12V maskiner dragare + slagdragare
Idag skulle jag satsat på 14V maskiner eftersom jag tycker att det är skönt med lite lättare grejor.
En 14V slagdragare matar enkelt in 10mm frallor speciellt om man förborrar (vilket man bör göra)
 
I min värld så har 18V dragarna framförallt sitt existensberättigande för hantverkare i inomhus miljöer där en slagskruv inte passar, tex på kontor, sjukhus etc etc.

För oss vanliga dödliga så är det en overkill och man får bra mycket mer för pengarna om man går ner i volttal.

Pengarna räcker även till flera batterier och en enkel borrhammare för källaren.
 
Håller med, det funkar ypperligt med en 10,8-12v även för tyngre uppgifter och mycket mer funktionellt än en tyngre 18v. Då har man som sagt dessutom råd med fler batterier vilket definitivt är att rekommendera och då är jag också bara hemmapulare men hade dött med bara ett batteri :)

Hellre komplettera med en vettig borrhammare eller slagborr till de tyngst uppgifterna i huset

MVH Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.