Hej.

I höstas började det att droppa in i vårt 1 år gamla hus.
Det blåste och regnade fem dagar i sträck och det var väl den utlösande faktorn.
En kväll började det droppa mellan altandörrskarmen och det övre fodret.
Som tur är så är övervåningen oinredd och jag kunde gå upp och ta bort isoleringen och lokalisera läckan.

Det läckte in i under ett fönsterbleck och kom på så sätt innanför vindskyddsplasten som sitter innanför träfasaden. Vattnet rann sedan längs med denna plast och kom ner till undervåningen där den stannade på fodret ovanför altandörren. När det läckt in tillräckligt mycket rann det längs fodret och läckte ut i springan mellan fodret och dörrkarmen (tur att det inte var tätat med latex).

Det droppade ungefär en droppe per sekund, men hade nog läckt in ganska mycket. Om man pressade fodret uppåt rann det ut några deciliter vatten på en gång.

Vi ringde direkt entreprenören (som inte har fixat alla besiktningsanmärkningar ännu) och det kom en kille några dagar senare och tätade alla fönsterbleck med silikon.

Jag ville att han skulle ta bort fodret för att se om det tagit skada, men han tyckte inte det fanns någon anledning till det. Det skulle också förstöra tapeten sa han.

Min tanke är ju att det lika väl har kunnat läcka in där i ett års tid, men att det inte kommit så mycket på en gång, då har det hunnit torka mellan regnvädren.

Om ett fönster läcker kan ju alla göra det, men det syns inte på de andra för det finns inget under som stoppar vattnet som altandörrten gjorde, utan då rinner det bara ner för hela väggen ända ner till syllen.

Min fråga är hur snabbt fäster mögel? Kan det ha börjat mögla på ovansidan av fodret? Vi känner ingen lukt.

Hur kan man kolla de andra fönstren utan att riva panelen?

- Mvh Håkan
 
Mögel får ju sin tillväxt med långsiktig fukt, och det första du kan titta på är om trät svällt runt problemområderna.

Har det svällt får du hålla koll på det ett tag, men går det tillbaks igen efter några dagar behöver det inte vara någon fara.

Sen är det ju pinsamt att ni får in vatten inom hus på ett nybygge....är det älvsbyhus eller ?

MvH Jawen
 
Nej, det är inte Älvsbyhus :)
Det är Mjöbäcksvillan.

Det syns ingenting på utsidan av fodret, men man kan ju bara se undersidan, vattnet har ju legat på ovansidan av fodret (som är en 22 mm MDF skiva).

/ Håkan
 
Glöm då inte för guds skull att kalla till garantibesiktning (2år), ligger på dig som köpare att kalla till det. Besiktningsmannen bekostar du. Fotografera förloppet fram tills dess, notera allt du ser med datum osv.

Mögel kommer om det är blött under längre tid, framförallt om det är fuktigt och inte "pisseblött"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.