Hej,
Ska renovera vardagsrummet där putsen släppt från underlaget (blåbetong).
Hade en idé om att lägga på ett lager fuktspärr innan jag putsar om, eftersom det finns lite radon från blåbetongen, och på så sätt få ner radonvärdet.

/Tobbe
 
Två anledningar till att det är en dålig idé.
1. Radonen letar sig alltid ut någon annanstans.
2. Puts fäster förmodligen skitdåligt ovanpå en fuktspärr.
 
betongen måste kunna andas, dvs dålig ide med fuktspärr. Jag har det i källaren nu och håller på att bila bort för att fukten ska kunna vandra och torka.

/Pikachu
 
fast är det en yttervägg borde ju principen vara samma som för en "radontapet".
Läste tom att en tät plastfärg minskar radonvärdet så teorin är det inget fel på.

Vidare hur lätt det är att putsa på tätskikt vet jag ej men det går ju bra att sätta kakel på.

Tänk bara på att inte sätta på någon vägg som gränsar mot sovrum.
 
Fast problemet är att det som är bra ur Radonsynpunkt inte behöver vara gynnsamt ur fuktsynpunkt...tyvärr.
Sen så är de sk. Radontapeterna rätt svåra att få att fungera i praktiken, teorin är det inget fel på, men ute
i verkligheten så brukar det inte fungera särskillt bra. I labbmiljö brukar det fungera ett tag i alla fall...



puu skrev:
fast är det en yttervägg borde ju principen vara samma som för en "radontapet".
Läste tom att en tät plastfärg minskar radonvärdet så teorin är det inget fel på.

Vidare hur lätt det är att putsa på tätskikt vet jag ej men det går ju bra att sätta kakel på.

Tänk bara på att inte sätta på någon vägg som gränsar mot sovrum.
 
Radon från blåbetong ventilerar man bort, det är effektivt och fungerar utan problem och man får en bättre inomhusmiljö på köpet. Fuktspärr ska man nog bara använda till det som den är tänkt för. Enligt två färghandlare som jag pratat med sänker en del målarfärg radonhalten i rummet men inte så mycket så att det är någon idé att göra enbart för det utan det är en lite bonus.
 
Men överdriver ni inte det här med fuktproblem. I så fall skulle man ju inte sätta fuktspärr i ett badrum heller.

Jag tycker att iden är bra även om det låter lite dyrt.
Jag målade ett par lager extra spärrgrund när jag måla om vårt sovrum, får se om det sänker radonhalten ytterligare nästa gång jag mäter.

Det är rätt att man ventilerar bort radon som redan finns men det utesluter inte att man kan försöka minimera mängden som kommer in.
 
  • Gilla
Keviin
  • Laddar…
Borde inte en fuktspärr kunna ses som en tjock primer, putsen borde ju fästa bra. Som jag sa tidigare så fäster ju fästmassa bra i alla fall.
 
Jag antar att du redan är klar med ditt projekt.
Och jag hoppas att du inte putsade på tätskiktet med vanligt putsbruk A,B eller C
Det ända som det bruket fäster på är direkt på är Lättbetong, tegel, eller Leca, (dvs utan annan åtgärd så som putsnät.)

Varför kakelfix fäster på tätskikt är för att det är #1 jävligt mycket cement i #2 det är klister/vidhäftningsmedel blandat i bruket vilket gör att det fäster på i princip vad som helst.

Det du hade kunnat gjort är att du målar på våtrums primer och sen tätskiktet lägger på kakelfix med en kakel kam. Låt torka sedan putsa väggen med gipsbruk jag lovar att det sitter som bara fan. (skulle säkert funka att bara putsa med gipsbruk.

Idén tror jag borde funka bra med tanket på att tätskiktet är väldigt ångtät produkt, och att du skulle få fuktproblem är bara nonsen, det låter som väggarna är ovan mark.
 
Tack för tipset! jag har faktiskt inte skridit till verket ännu, så det var bra input.

/Tobbe
 
Hej igen!
Har inte hunnit dra igång bygget, men nu är det dags :) Har dock under kylan i vinter märkt att det behövs tilläggsisolera, så planen nu är att:
1. Täta blåbetongen med primer på insidan.
2. Regla och isolera och sätta gips.

wall.gif

Finns det någon risk att det kan bli fuktproblem mellan fuktspärren och gipset?
Det är ett vardagsrum, och ingen källare under, bara torpargrund.

Alternativet är att sätta byggplast mellan isolering och gips, men jag skulle gärna täta blåbetongen om det inte ställer till med några fuktproblem i väggen då det blir tätt.

/Tobbe
 
Redigerat:
En spärr inget problem. Väggen andas åt båda hållen i ditt fall.
Men sätt absolut inte plast också för då bor dina reglar i ett eget litet växthus.

Kan nog vara bra att teckna ner konstruktionen i bopärmen så att ingen tror att plasten fattas och sätter dit en ;)

Jag har lagt fuktspärrar i min källare och det hjälpte till viss del mot markradon så varför skulle det inte hjälpa på blåbetongen. (och ja, mina källarväggar andas på utsidan mha isodrän)
 
OK, så det är ingen risk för kondens däremellan eftersom det kan bli kallt mot ytterväggen och varmare mot gipset?
 
puu skrev:
Men överdriver ni inte det här med fuktproblem. I så fall skulle man ju inte sätta fuktspärr i ett badrum heller.
Det gör man inte heller om badrumsväggen är yttervägg och inte på hela golvet heller i källare.
 
Jan-Å skrev:
Det gör man inte heller om badrumsväggen är yttervägg och inte på hela golvet heller i källare.
Vem pratar om källare här? Det är en helt annan femma.
Att du inte fuktspärrar ditt badrums yttervägg är upp till dig men hoppas att du inte rekommenderar det till någon annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.