Hej!

Jag ska dra in inkommande vatten (pel-slang 32mm) till en nybyggd tvättstuga. Jag hade tänkt att ta den genom trossbotten. Vad lägger man den i för att inte få kondens etc. i trossbotten. Funkar det att lägga slangen ett 45mm avloppsrör och sedan isolera med något i utrymmet mellan slang och rör? Finns det någon färdig genomförning? Ska jag gå över till 15mm prisol innan jag går genom trossbotten?
 
Redigerat:
Även om det bryter mot föreskrifterna att dra vattenledning i golvet på det sätt du beskriver har jag gjort samma sak i mitt fritidshus när jag byggde badrum. Jag satte ett 50 mm avloppsrör (45 finns väl inte, vit 40 eller grå 50 återstår att välja) och avslutade PEM-slangen ovanför golv. Satte en kulventil och sedan övergång till 12 mm prisol.

Utrymmet mellan slang och rör får man försöka isolera på bästa sätt. Fogskum kan säkert funka men då blir det svårare att dra ut slangen om man skulle vilja det i framtiden.
 
Tack för svaret!

Om man nu inte får dra Pem-slangen genom trossbotten. Vilket är då det rätta sättet att få in vatten från huvudledningen (pem-slangen) in till huset?
 
Egentligen får man dra det genom trossbotten, men inte upp genom golvet i rummet utan då upp i väggen.
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
Så om jag lägger slangen genom trossbotten och sedan upp i innerväggen så skulle det vara ok? Problemet blir väl då att det är svårt att undvika kopplingar för att få ut slanget genom väggen.
 
Behöver du verkligen mata en tvättstuga med 32 ?
 
Vattnet (huvudledningen) kommer först till tvättstugan, därav 32mm pem.
 
Hur tusan ska jag göra för att få in slangen på ett godkänt sätt? Ingen som vet?
 
B
vatten dragning i golv. utan koppling i golvet. kopplingen måste va synlig(kulokopplingen alltså) drar röret genom taket i källlaren.
 
Problemet är att få ut pem-slangen genom väggen då den inte får komma upp genom golvet. Hur gör Ni?
 
Redigerat:
Står inför samma problem. Har läst på något ställe här på forumet att man gör en klack runt det inkommande röret och låter golvmattan gå upp mot klacken så att röret kommer utanför det område som är tätskikt. Har jag förstått det rätt?
 
Kika på Rinkaby rör - combipex, rör-i-rör. Finns någon sorts 90graders vinkelhållare till rören också så man kan staga/fästa det hela. Sen, som jag har förstått det, ligger det inbäddat i övrig isolering finns ingen anledning att isolera ytterligare runt rören för kondensens skull..
 
Jo, att det finns fixturer för PEX/Rör-i-rör är jag medveten om, men finns det likadant för 32mm PEM?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.