Har försökt läsa mig mig till fakta på många av forumets länkar men provar nu med eget inlägg:
Har en villa på 62m2 plus källare som skall hållas varmt samt varmvatten för 4-pers.
Behöver nu byta acctank och planerar då att inkludera soluppvärmning, idag enbart pellets. Jag har förstått att det är många som inte anser att pellets och acctank skall kombineras men hur löser jag annars soluppvärmningen?
Min plan ligger på en 500l tank med solslinga, inkl 120l varmvattensberedare samt en 6kW elpatron som back-up.
Pelletsen kommer att jobba som slav under soluppvärmningen...

Frågor:
Vilken fördelning på varmvatten/beredare är vettigt för mitt hushåll?
Behöver jag köra med laddomat? Pannrummet ligger mitt i huset/källaren så förluster tas tillvara samt att pipan mår väl bra att "hållas varm". Hur stora förluster pratar vi om?
Vilken typ av tank rekomenderas, finns ju en uppsjö av varianter på rördiametrar/längder etc. Vad skall jag tänka på? Någon som har en bra spec på: Acctank enligt ovan, laddomat, tryckkärl(tänker ersätta expansionskärlet på vinden) samt shuntautomatik för det hela...

Tacksam för hjälp!
 
Du skall inte ha en ack med beredare, satsa på varmvatten slingor en i botten och en i toppen samt givetvis en solslinga. Beredaren försämra utbytet av solenergin.

http://www.solenergiteknik.se/rwdx/files/RITNING-4.1_0706.pdf ett bra exempel.

Självklart skall du skaffa solfångare, ekonomisktsett kommer du dock inte att räkna hem det gentemot pellets.
Oftas är det vedeldare som vill slippa vedeldningen under sommaren som skaffar solfångare. Kör man el eller olja borde det också vara självklart.

loggning av min solanläggning http://www.no48.se d^_^b

/Kalle
 
Tack Kalle!
OK, detta betyder alltså en tank med 3st slingor om jag förstått detta rätt? Finns det alternativ på vart solslingan skall vara placerad och vart i så fall?

Finns det någon med rekommendationer på bra acctankar som uppfyller denna spec?
 
C
Solslingan ska vara i botten.

Det finns många bra tankar, det är nog lämpligt att köpa vad som finns hos företaget du köper andra grejer av, såvida det blir fasligt mycket dyrare (eller ska du installera själv?).

Pelletsbrännare mot acktank är ingen nackdel, tvärt om. Långa gångtider ger bättre temperatur i skorstenen under förbränningen och pannan kommer igång och bränner ordentligt rent. Det är inte som med en värmepump att den får lägre verkningsgrad vid höga temperaturer, utan en pelletspanna kan gärna jobba på höga temperaturer mot en acktank.
 
Tack cheetah1, äntligen någon som är inne på min linje när det kommer till acctank och pellets! Rätt eller fel så känns det bra för egot ;-)

Vad det gäller installationen har jag tänkt att lägga ut det. Problemet är bara att jag har begärt in offert från 4st firmor och alla har sina förslag på lösningar men ingen kan speca vilka detaljer/komponenter som de planerar använda...

Jag vill veta vad jag får samt kolla upp om det är värt att lägga någon krona extra på någon pryl för att kunna få det lite bättre
 
Om ni vill kan ni gå in och kolla runt lite på www.solentek.se dom är väldigt kunniga om solfångare och pellets som kombination.


Mvh
 
Solfångarbidraget finns väl fortfarande, så med det kan man kanske räkna hem det, men satsa på extern värmeväxlare istället för kamflänsslinga i tanken (De slingorna är dyrare än VVX + pump) och möjlighet att välja inmatning i tanken (högt på sommaren och lågt på vår/höst).. Och som sagt acktank är en fördel även med pellets..fast då skall man iofs helst ha utshuntningen från tanken och inte från pannan...
 
Varför skulle det vara bättre med den externa värmeväxlaren än slinga i tanken? Förutom ekonomin...
Är det inte risk att man förstör skiktningen med pump istället för självtryck?
Vad är vinsten att lägga om inmatningen i tanken sommar vs. vinter?
Borde det inte gå att även välja inmatningen i tanken även med slingor?
 
Fler inmatningsställen med slingor, visst men, det är dyrt med kamflänsslingor, ännu dyrare med flera, en eller annan extra muff på tanken ger framtida flexibilitet även om man inte använder den.. Inte bara nyanskaffningskostnaden är högre för slingan,,Går den sönder eller får en beläggning på "kammarna" som försämrar växlingen blir det mycket dyrare/besvärligare än att åtgärda en extern liten plattVVX.

Har man slingor kan man bara reglera flödet genom slingan (är det VV som tappas genom slingor saknar man helt reglering ), har man yttre VVX (tappvattenaut tex)kan man reglera tankflödet separat och därmed hålla bättre skiktning.

(Det finns utredningar som visar att en rätt konstruerad tappvattenautomat ger bättre skiktning än slingor i tanken... )

Nackdelen med yttre VVX är att det blir lite mer tekniskt komplext och att det behövs en pump, + helst reglering av tanksidans flöde för att fungera optimalt.. (Går elen har man inget varmvatten heller...)

Fördelar: Enkelt att byta/serva delarna, Går att göra billigare än dyra kamflänsslingor. Flexibelt, går att koppla om. Går att få bättre skiktning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.