Jag bor i Älvsjö.

Jag har testat nu att koppla allt på samma jack och då hänger sig inte TVn, jag testar det här ett tag så får vi se vad det ger. Återkommer!
 
Skönt inte mina synder iaf. (andas ut djupt) ;)
Som redan skrivet så är det viktiga inte att man egentligen använder det första jacket utan att man inte använder någon innan eller parallellt med det jacket man använder.
 
Telia kommer hem idag, jag har testat allt och oxå via supporten på Telia fått kanal bytt på bredbandet vilket resulterat i att jag inte kan surfa trådlöst..
 
Man kan aldrig förutsätta att telejacken är rätt kopplade i ett hus som har några år på nacken. Det låter som om alla dina jack är parallellkopplade.

Det enda vettiga att göra i ett sånt läge är att koppla bort ALLA jack och sen koppla om allt. Och då koppla rätt.

http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/teleuttag/
http://tekniken.se/dsl/doc/tele22se.html

Dessutom är det bra om man dokumenterar på något sätt hur det är kopplat (t.ex. märker upp alla kablar med vart de går, behöver inte vara text, kan räcka med att sätta en siffra på varje kabel, samma siffra i bägge ändar på varje kabel). Min farsa har alltid skrivit med spritpenna i botten på dosorna vart de olika rören går.

Tyvärr innebär det att du kanske åker på att dra en del ny kabel.


(Själv har jag inga aktiva telejack hemma längre, inkommande tele går direkt till ADSL-filtrets skruvplint, och sen kör vi IP-telefon med trådlösa telefoner.)
 
Så nu har de varit hemma. De började med att kolla all min utrustning, SMART-modemet, Ruckusen, Digitalboxen etc etc. De gick sen igenom jacken, hävdade att det var viktigt med första jacket med de nöjde sig med att mäta upp det jag kopplat allt i eftersom det gav tillräckligt stark signal. All utrustning och all koppling verkar ok i huset. 1 timme höll han på och mätte.

Återstår alltså utanför, nu ska Telia "rensa ledningarna". Jag har koll på hur man gör om man har stopp i avloppet och rensar men hur rensar man telia-ledningar? Sandpapprar? :S

Inom 2 dagar borde det vara åtgärdat enligt honom.
 
Hittade han något första jack då? Eller hade du redan hittat rätt?
 
Jag hade redan hittat rätt eller iaf satt det i rätt jack men som jag tidigare skrivit så ser i princip alla jack likadana ut, dvs jag tror inte att jag har något "första jack".

2 timmar efter att de lämnat igår så kom ett SMS, ditt ärende är avslutat. Jag testade avigt & rätt igår och nu har jag dryga 3 mbit/s ner & 0,7 mbit/upp samtidigt som jag tittar på TV. Trådlöst internet & trådlös TV via ruckus. Testade vid 4 olika tillfällen med samma resultat. Jag är väldigt nöjd.

Återstående fråga, vad sjutton gör de när de "rensar" ledningarna? Någon som vet? :)
 
Förr i världen fanns det diverse filter på ledningarna för att förbättra ljudkvalitén. Kan vara så att de tagit bort dessa för att släppa fram ADSL signalen bättre.
 
mycke_nu skrev:
Förr i världen fanns det diverse filter på ledningarna för att förbättra ljudkvalitén. Kan vara så att de tagit bort dessa för att släppa fram ADSL signalen bättre.
Det låter troligt, jag kan inte se någon annan förklaring iaf.
 
antingen det eller så bytte de par mellan plint och station
 
Nu är problemet delvis tillbaka... De borde ju knappast ha ställt till det igen? Eller är detta någon man behöver göra regelbundet kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.