Vi har en trevlig Funkisvilla från 1934. Isoleringen är i väggar undermålig och huset byggt på trästomme med putsad fasad. Efter att nu bytt till energifönster och tilläggsisolerat tak, skall vi nu tilläggsisolera alla ytterväggar med 5 cm och därefter putsa om hela huset.

Tacksam för råd, vad bör vi tänka på vid denna renovering?? Vilket material skall vi använda som tilläggsisolering under putsen?

Tack på förhand//Stefan
 
Vi har ett hus från 1932 oxå reverterat. En murarfirma satte upp 80mm stenull, nätate och putsade sen i 3 lager med serporock fasadsystem. Det är alltså tjockputs och ett realivt gamalt system och en helt annan princip än den som ställt till katastrof i Lund och Göteborg. Den gamla putsen ska sitta kvar för attt skydda träfasaden. Vi tyckte det blev grymt snyggt.
http://www.byggahus.se/forum/refere...enoerer/113428-linds-villamurningar-ab-u.html
 
Hej!
Hur mycket betalade ni per m2 för det arbetet?
:)
 
hej på er alla!!

Är lite osäker på om jag gjort rätt....rätt tråd?

I alla fall,har ett hus från -63 med kallvind och isolerat med kutterspån.Jag har nu bytt värmekälla från början på januari till elpatron och kör permanent.Misstänker nu att jag kan fått SVARTMÖGEL på ett par intilliggande innertakspåntar och blir därmed livrädd...(ser ut som mörksvarta flammor som går längs ådringen på brädorna).Har inte tänkt på om detta har suttit förut då det drevs med olja.Men vinden tycks ha klarat sej förvånansvärt bra ändå,så förutom detta område som det sitter på (vid ett par brädor)nedanför skorstensnocken....annars runt i kring skorstenen ser det så torrt och fint ut...tilläggas kan att sådana fläckar sitter ju på två samma brädor från och till, längs hela långsidan på desamma brädor och tydligt avgränsat mot övriga brädor.behöver jag vara rädd och hur åtgärdar man detta enklast? med ngt medel eller dyligt eller torkar det upp mot sommaren?Har nu också fått ett nytt instalerat ventilationssystem MEK. FRÅNLUFT vilket skall vara ett plus? på vilket vis?.Sotaren jag pratade med sa också att det inte skulle göra ngn skillnad i mögelpåverkan, att skorstenen inte skulle påverka den processen fast jag nu som sagt har elpatron?inen temperaturskillnad att tala om....mot oljedrift. OTROLIGT TACKSAM för svar.....som sagt detta orsakar endel sömnsvårigheter!!!

MVH anders
 
  • PICT5202.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT5201.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ölk skrev:
hej på er alla!!

Är lite osäker på om jag gjort rätt....rätt tråd

MVH anders
skulle vara smidigare om du öppnade din egen tråd i stället för att hoppa mitt i trendig-tråden om en 30-talshus....
Du kan sova lugn, tycker jag. Dom 2 plankor var kanske svarta redan när dom spikades in? Resten ser ju mycket friskt ut. Markera spridningen med en penna och sen kan du kolla på våren, sommaren om det har blivit större. Mer skulle jag inte göra idag. Hoppas din elräkning ger dej ingen anledning till sömnlöshet :).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.