Jag ska in i huset dagen innan tillträde tillsammans med nuvarande ägaren och kolla runt och se så allt ser OK ut. Är väl bara att spola i alla kranar och se så det rinner bra? Garaget däremot har ju vatten draget och är osäker på om värme varit på där men det kanske den inte behöver om de stängt av vattnet?
 
Se till att få bra koll på hur vattenledningssystemet kan tömmas vid behov och ta reda på om det verkligen töms effektivt. Kvarstående vatten kan spränga rör. Kanske bör du förbättra systemet.

Hur ventileras avloppssystemet? Hur mår eventuell hydrofor på vinden? frysrisk? Är avloppet ut till nätet i gott skick? Är golvbrunnar och sifoner rensade nu när ni tar över. Står toalettter och rinner? Fungerar termostater på radiatorer? går stiften ut? Är tvåglasfönster hela eller har luft läckt in (kondens mellan glasen?). Basketbollar pajar tvåglastätning.

Kolla att mätartavlor är ordentligt uppmärkta och att det är angivet vilka grupper som går till vilken jordfelsbrytare.

Om huset är gammalt kan det finnas kulo med metallhölje och spik genom någon ledning. Jag hyrde ett sommarhus en gång där ena fasen för trappbelysningen gick i kulons hölje för trappomkastarna. Jag lurade ut det men ägarna blev bara irriterade när jag påpekade att det kanske var en säkerhets- och ansvarsfråga.

En annan gång när jag rev ett kök var det 220 volt (full kräm) mellan kranen ovan diskbänken och själva bänken pga en spik i kulo som rubbats under rivningen. Känner man pirr måste man mäta.

Om fastighets- och byggnadstillbehör: I förslaget till jordabalk 1947 står det angivet att klistrade tapeter är byggnadstillbehör. Den distinktionen har nog fallit bort men från en byggnadsantikvarie har jag hört att spikade tapeter för togs med vid flytt. Det bör man alltså kunna hävda även idag (hårklyverifråga av ringa allmänt intresse).

frågan om frysbox i ett uthus är fastighetstillbehör fick inget svar men jag befarar att den är det.

det är förresten lustigt att PBL har en (snäv) definition på byggnad som skiljer sig från jordabalkens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.