Hej!
Har planer på att tilläggsisolera mitt 2,5 plans putsade hus. Tilläggsisolering med puts landar på minst 1200 kr/m2. De pengarna får man sällan tillbaka.

Har någon provat fibercementskivor? Tex Ivarpanel, Minerit eller Cembrit på villor? Vilket underhåll behövs på dem?

Vilka nyanser håller sig bäst?
 
jag var inne på samma spår ett tag men släppte det.

sök på en amerikansk tillverkare som heter Hardie Plank. De har en återförsäljare i sverige. ¨Hardie plank har mycket varianter.
 
Jag valde att putsa när jag byggde mitt garage. Nu är det ju så att jag räknar med att slippa underhåll också och eftersom jag skall bo där i 40år så räknar jag på det viset. Visst underhåll blir det väll men som egenföretagare så lägger jag gärna min tid på annat än att skrapa och måla huset/garaget.

Sen handlar det ju också om hur stor skildnaden är ner till panel.

Skall du tilläggsisolera så är ju frågan om du skall göra det ändå så har du ju en annan kostnade för fasad och hur stor är då skildnaden upp till puts kontra insats för framtida underhåll osv.
 
Jag har Cembrit Royal, valde den dels för att den var genomfärgad (så att repor m.m inte syns) och för att slippa underhåll. Hela huset är inte klätt med detta utan endast en utbyggnad.

Efter två år så är den som ny.

Tror priset var ca 600 sek/m2. + man behöver lister och regla upp luftspalter bakom (cc 400mm). Sedan behöver du maskin för att kapa skivorna (festool + cementklinga + dammsugare). Så det ramlar lätt iväg i pris.
 
J
Cembrit /Minerit fungerar kanon även i den hårdaste miljö och blir snyggt.

Men se till att du får utomhus varianten och inte den som man bara får ha inne.

En hel del handlare vet inte att det finns olika..
 
Jag har ett sådant ämne på min nyinskaffade stuga. Det är ljusgrått å spikat på fasaden i 50 x 50 cm bitar!
Synd bara att de inte har tilläggsisolerat innan utan bara tänkt på å spara in kostnader för framtida målning..
-Eternit heter det visst å är tydligen helt underhållsfritt! :)
 
Eternit är i princip underhållsfritt, materialen i denna tråd har samma egenskaper. Äldre eternit har dock problemet att armeringen består av asbesttrådar. Men det drabbade mest de som satte upp plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.