Hej alla erfarna!
Vi har just borrat brunn vid sommarstugan men det känns inte som att allt är helt genomtänkt.
Nu ska det in en hydropress någonstans där det inte får vara kallare än 5 plusgrader. Vi brukar ju stänga av värmen helt på vintern och dessutom har vi så litet att jag inte alls vill ha någon stor behållare inne i stugan. Frågan är nu hur man löser det? Kan man bygga en frostsäker låda att ha under huset (vi har ganska mycket utrymme under huset)? Är det billigare att sätta den inne och aldrig ha kallare än 5 plusgrader?
Och hur gör man med övriga rör som går under huset och ju garanterat kommer att frysa på vintern?
Rörmokaren svävade rejält på målet, han hade inga bra förslag.
Tacksam för alla tips!!!
 
Kan du bygga ett välisolerat litet skåp ovanpå borrbrunnen, och ha ett litet elelement / frostvakt som håller värmen? Rören till stugan och i stugan tömmer du sen på hösten ifall ni stänger av värmen. Eller vattenledning med inbyggd värmekabel som håller isen borta.
 
Sätt hydropressen i en isolerad låda under huset och sätt in ett litet element i denna låda. Se till att alla rör till kök, dusch mm går att tappa ur där de har sin lägsta punkt.
Tänk på att en ev varmvattenberedare också måste kunna tömmas. Alt placera denna i samma låda som hydropressen. Isolera alla rör väl och försök samla all rördragning så mycket det går. Om det inte är några längre sträckor skulle jag lägga värmekabel längs med rören som styrs av en termostat som slår på när det bli kallt ute.
 
Just det där med att kontrollera att alla rör verkligen går att tömma är lätt att missa. Det krävs alltså att vattenrören läggs ungefär som avloppsrör med fall mot avtappningsstället. Det får inte finnas några lokala låga punkter i systemet.
 
Tack! Vilka bra förslag, ska genast kolla priser och om någon snickare kan hjälpa oss. Varmvattenberedaren sitter redan under huset och den tömmer vi varje höst.
Är det någon som har erfarenhet av denna lösning, alltså att sätta hydropressen i en isolerad låda?
 
Jag har denna typ av lösning i ett fritidshus som ej är bebott året runt. Spillvärmen från VVB räcker för att hålla lådan varm året om. Jag låter VVB stå på även när ingen är i huset. Huvudkranen är dock avstängd.
 
Jag har min hydrofor i ett litet hus ute på gården.. ca 1x1x1m stort..
Har en kompis som har sin nergrävd ca 1m i backen med ett issolerat lock på

I en grop kan det bli lite besvärligare om man behöver reparera..
Mitt lilla pumphus där kan man plocka bort tak o väggar om man behöver komma åt ordentligt.
 
Vi tömmer allt (egen brunn) och blåser ur samtliga rör med lungkraft innan vintern. Då slipper vi oroa oss för strömavbrott och annat som kan ställa till det. Jag har sett till att alla rör går "neråt" så att det är lätt att tömma.
 
Lite tips:
Om du har problem med att tömma rören, så använd rödsprit. När du tappar systemet så kan du ta en slang från en kran, o sänka den i ett kärl med rödsprit. Stäng alla andra granar. Rödspriten sugs då in i rören pga. hävert. (Rödspriten kan stanna kvar i varmvatten-beredaren ett tag när du sedan sätter på vattnet igen, o ge lite lukt. Men att dusja i sprit skyddar mot svininfluensan....

Bygga isolerade lådor kan man göra ganska enkelt med friggolit o lim. (eller tape.) Det finns lite dyrare, men mycket stärkare friggolitskivor att köpa. T.e.x. blåa markisolerings-skivor. Perfekta att bygga en låda med.
 
  • Gilla
Näna och 1 till
  • Laddar…
Sunhome, du verkar väldigt händig och kan säkert bygga en frigolitlåda. Jag ska nog ändå kolla med en snickare, det kan bli rena kylskåpet i den där lådan om jag ger mig på ett så viktigt projekt.
 
Men tack för alla tips! Har fått massor med bra förslag.
 
Jag hade ett liknande "problem", med att inte ha plats för en stor hydrofor...
Jag löste det genom att installera en "Emtec-pump". Den "varvtalsreglerar" flödet efter behovet, så ingen hydrofor behövs !
Den har dessutom "inbyggd" värmeslinga så att inte vattnet fryser i själva pumphuset. Kolla på www.scandiapumps.com
Funkar kanon !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.