Någon med erfarenhet av det?

Finns jäkligt fina byggsatser där till rätt kurs, frakten är oxå överkomlig med rätt kontakter.

Sen får man nog aldrig samma kvalite som ett svenskt hus, men man betalar därefter.

Men hur funkar det med besiktning, el vvs etc, vilka standarder ska man kräva?

Har inte dykt något djupt inom ämnet, men då jag importerar en del på firman så känns de ju inte helt omöjligt.

Kineser kan göra kvalitativa jobb dom oxå bara man letar på rätt ställe.

Så har ni nån input, e de gjort tidigare?

MVH/
 
Jag har raderat inlägg från företagare i den här tråden. Här diskuterar bara konsumenter.
 
K
Är själv nyfiken på det här! Hur går det?
 
H
Ett problem med trä är att vi har olika fuktförhållande.
Trät spricker när det kommer till Sverige.
 
Några saker som skulle göra mig ytterst tveksam till en sådan byggsats.

* Vad säger tullen? Måste byggsatsen på något sätt saneras så att inga skadedjur kommer med leveransen?

* Jag kan tänka mig mänger med svårigheter att bevisa att byggsatsen uppfyller de svenska kraven på hus. Detta måste bevisas tex genom energiberäkningar och konstruktionsberäkningar enligt svenska modeller. Sveska handikappkrav, bullerkrav, hygienkrav, brandkrav etc skall uppfyllas. Det är mao. ett digert kravverk som skall översättas till kinesiska.

* Det finns bla. krav på (svensk)behörighet hos elektriker och försäkringsbolagen kräver svensk certifiering på tätskikt i våtrum.

* Du ska få ut en egenkontroll från fabriken som tillverkar byggdelarna som avser just dina byggdelar.

Om du lyckas lösa alla dessa knutar (vilket förmodligen kostar bpde pengar och tid) så är frågan hur mycket du egentligen sparar och vilket andahandsvärde din byggnad får.
 
Som jag förstått kommer mkt av virket från ryssland, dvs inte så långt från oss.
Sen ang resten brukar sånt gå att lösa på ett eller annat vis.
Ang skadedjur tror jag det är helt lungt då jag aldrig stött på det tidigare.

Sen är det väl dina frågeställningar mer om jag skulle gjort det som verksamhet.

Plockar jag hem ett hus i containers tror jag inga frågor alls ställs faktiskt, och sen när det står där på plats, låter jag såklart legitimerade elektriker, snicare etc göra insatserna som krävs.

MVH/
 
Ha ha ha, vi som bott i Kina drar nog på smilbanden :)
 
tallmilan skrev:
Ha ha ha, vi som bott i Kina drar nog på smilbanden :)
Då får ni förklara varför...
 
andersmc skrev:
Då får ni förklara varför...
Förmodligen för att det i Kina inte är så noga med saker och ting.
 
H
volvo skrev:
Förmodligen för att det i Kina inte är så noga med saker och ting.
Det är nog inte helt sant, men däremot så är kulturen helt olik vår och det blir därför mycket missförstånd. Vi menar inte samma sak och ser saker och ting på olika sätt.
 
Kapten_Haddock skrev:
Som jag förstått kommer mkt av virket från ryssland, dvs inte så långt från oss.
Ryssland är ganska stort :p
 
Möjligt att du kan få ett hus av bra kvalité men OM det skulle bli något problem någonstans så lär det vara svårare att reda ut än om du hade köpt hus i Sverige (därmed inte sagt att det alltid sker friktionsfritt i Sverige...).
Jag skulle iaf aldrig ta risken oavsett hur duktiga kineserna än var.
 
H
Som jag påpekat tidigare, oavsett hur hög kvalitet det är så är luftfuktigheten olika, vilket gör att det är hög risk att trät spricker när det kommer till Sverige.
 
volvo skrev:
Förmodligen för att det i Kina inte är så noga med saker och ting.
Kort samanfatning från mig som bott där och byggt maskiner där samt från engelska bekanta som har försökt att bygga båtar där ...

Vi har olika syn på nogranhet.

Jag kom precis hem från Japan och man kan lätt konstatera att de har samma åsikt om oss ;-)
 
Jag tycker det låter som en ganska intressant idé. Att bara köpa själva byggsatsen från Kina med så mycket som möjligt föreberett i väggelementen och sen ha ett svenskt snickarlag att resa det eller göra själv. Allt som kommer från Kina är inte dåligt men det finns ju väldigt mycket som är pga att man jagar det billigaste. Du kan ju köpa kvalitetsprodukter som för oss är väldigt billiga, men i förhållande till andra "likvärdiga" och jämfört med "kinapriser" verkar väldigt dyrt. Har själv importerat några kontainers med kvalitetshögtalare från Kina, mycket fint handarbete och grym kvalitet rätt igenom. De var ju väldigt dyra om man såg till kinapriser men för det man får så är det sjukt billiga i sverige. Klart att det går att bygga kvalitetshus och få hit väldigt mycket billigare än motsvarande skulle kosta i sverige, dock kräver det nog ganska bra koll på vilka material som används och hur det sätts ihop. Hittar man något seriöst företag så är det ju bara att börja maila ritningar och genomskärning på väggar där man förklarar hur man vill att saker skall lösas och att de tar kontakt med dig så fort de stöter på något som de inte riktigt är 100 säkra på. Sen får man nog vänta sig att något kommer vara "lite fel" när det väl skall monteras i sverige, men det e ju bara trä så allt går ju att fixa;)! Att bara beställa ett hus från första/billigaste lär nog med ganska stor sannolikhet gå rejält fel.
När vi höll på med importen av högtalare så tog vi även hem väldigt mycket andra produkter för test och råkade väldigt ofta ut för "spännande" kinalösningar, billigt var det alltid men väldigt ofta fanns det en anledning till just det sen hittar man ibland några riktiga guldkorn.
Go for it om du tror dig ha kunskapen att styra upp det från sverige och hittar någon fabrik som är seriösa och lyhörda för dina krav. Blir ju en rolig spännande resa om inte annat;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.