Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag misstänker att den öppnar bottenventilen för att självcirkulera iom att det blir för kallt för laddomatens rökgastermostat eftersom fläkten har stannat...

Men där är jag inte helt säker men vad jag har för mig så har jag haft ca 60 grader i botten på accen och då brukar jag inte ha mer än ca 40 grader in i laddomaten från den...
 
Om du har 40°C in från ackumulatortanken måste ju tanken vara 40°C i bottnen, inte 60°C. Bottentermometern sitter nog en bit upp.

Min laddomat kan också nå 90°C på inkommande från pannan, trots att inkommande från tanken är kanske 20°C. Det som går in till pannan brukar då ligga runt 75°C.
 
Jo termometern sitter väl ca 15-20 cm över utloppet till laddomaten... Tempgivaren för solfångaren som sitter lite lägre och visar följaktligen också lägre... :)

Som det är nu så kör jag på 5 av 6 turbulatorer och då fungerar det bra men det är som sagt lite surt att den protesterar när jag stoppar i den 6:e, men jag får vänta med att riva lite rör mm om det är nödvändigt till dess det är lite varmare ute...

PS. mina platta solfångare gick någon timme i helgen de höjde bottentempen på accen från 39 till 41grader!!! :p men det är i alla fall kul eftersom jag var färdig med installationen i november och hade inte hunnit se dem i drift innan vintermörkret lade sig... jag fuskade lite och hade skottat av dem tidigare under veckan DS.
 
Apropå rökgastemperatur. Min Baxi solo plus 60 har aldrig haft högre röktemperatur än 170 grader. Oftast är den 130-150 grader. Under ett par år brann det lite dåligt och tempen gick aldrig över 130, det berodde på att ena luftkanalen i keramiken var täppt av ett tätningsmaterial så det blev för lite luft, men nu är det åtgärdat och det brinner klart intensivare. Laddningspumpen är på 90W. Vattentemperatur i pannan oftast 90 grader.
 
Redigerat:
tomas w skrev:
PS. mina platta solfångare gick någon timme i helgen de höjde bottentempen på accen från 39 till 41grader!!!
Ha-ha, det där minns jag sen jag fick mina solfångare i drift. De kom igång vid årsskiftet, och första gången de pumpade ner lite värme i tanken var jag helt lyrisk. Sen räknade jag lite och kom fram till att det motsvarade ett halvt vedträ.

Knappt...
 
Den första graden är dyr men sen är priset "bara" hälften mot den första osv.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.