Jag har en del spillbitar OSB kvar efter bygge som jag skulle vilja elda i min braskamin. Nu är det tydligen väldigt olika bud på om detta är lämpligt eller ej. Det finns ganska mkt info om spånskivor och att det skulle ge en massa farliga utsläpp, men för OSB finns inte mycket att finna på nätet.

Är det någon som VET om det är lämpligt eller ej? Dvs jag vill gärna ha någon referens, inte bara tyckande. En rad kommuner skriver en del på sina sajter om vad som får eldas och inte, men inte heller där finns några raka besked om OSB, än mindre referenser till forskning etc. Det finns heller ingen garanti för att kommunala regler lutar sig mot någon vetenskaplig grund...

Någon utländsk OSB-tillverkare skrev dock någonstans att deras tester visat att det är som att elda massiv ved när det gäller utsläpp.

Så vad ska man tro?
 
Enligt vad jag kan läsa mig till består OSB av 95% trä och 5% wax/kåda. Förutom risken att kådan kan ställa till det i kanaler och skorsten så borde det vara helt okej att elda OSB.
 
Kör bort bitarna till återvinning om du är osäker. Då gör du rätt. Läs i manualen till kaminen, där står vilket bränsle den ska ha. Då blir allt rätt om du inte får information vad bindemedlet i OSB innehåller.
 
Visst kan jag köra det till återvinning men skälet till min fråga är just att jag inte vill skänka det till värmeverket om jag kan använda det själv som tändved. Och kaminens fabrikat tror jag spelar mindre roll, trä som trä så länge det inte är ek el liknande som ger för hög temp.
 
Det är väl ingen fara att använda som tändved, jag har även använt spånskivebitar för att tända.

På egensotarutbildningen jag gått fick vi tipset (dock ej av kursledaren) att ha vedträn stående i spillolja för att underlätta tändningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.