Hej!
Jag har en Baxi solo plus 30 med 2m2 acc samt laddomat 21.
Den har gått riktigt fint men jag tyckte nu under vintern att den har hållit lite väl höga rökgastemperaturer (300-350grC)...

För att råda bot på detta införskaffade jag för någon vecka sedan en full uppsättning turbulatorer från Baxi (6st) gjorde en nogrann sotning och stoppade i dem. Döm om min glada förvåning att rökgaserna sjönk till ca 210grC d^_^b.

Jag trodde nu att allt var frid och fröjd, men… Nu till mitt bekymmer, det har börjat bli för höga panntemperaturer! De är tom så höga att fläkten stannar med pyreldning som följd :@. Jag har försökt att elda lite mer försiktigt men någon gång i under slutfasen av eldningen så blir det för varmt, det har även inträffat mitt under en eldningscykel… även om inte acctankarna är fulladdade.

Blir det för trångt i rören med turbulatorerna i eller kan det bero på något annat, panntermostaten här ställd på högsta möjliga temp, (i morse var panntempen på 110grC :wow: )

Alla idéer och förslag tages tacksamt emot.
/Tomas
 
C
Öka varvet på laddomaten?

Rökgaserna blir ju kallare eftersom mer av värmen förs över till pannan, så att pannan blir varmare är ganska naturligt. Då måste man skotta undan varmvattnet fortare.
 
Jag ska kolla laddomaten, men jag tror att den är på högsta fart...
 
C
Går det inte att dra ut nån enstaka turbulator?
 
Jodå, det går, men det känns inte så roligt att höja rökgastempen igen...
 
C
Nej, såklart inte, men om det är det enda sättet att minska uteffekten på så...

Vad är det för rör dragna?

Gamla laddomat 21 ska ju inte ha nåt som helst problem med att ta hand om en 30 kW-panna även om den råkar ge 40 eller 50 kW... Verkar konstigt.
 
Jag kom just hem och passade på att mäta rören, de är 28mm... jag trodde att röris hade satt det 32mm...
 
Det ska funka trots 28-rör, troligen dålig rördragning/luft
 
Vad är temperaturen in i pannan från Laddomaten?
Vilken temperatur är det på termostaten i Laddomaten?
//Bosse
 
Med min Atmos DC 35 SF, som håller rökgastemperaturer på 210-240°C, får jag köra min Laddomat 21 på högsta fart, med 78°C patron.
Jag har Cu 35 mm rör, förvisso 12 meter tur och retur.
Trots detta händer det att fläkten i pannan stannar ibland, för att undvika att SYR-ventilen öppnar (95°C).
 
Har du skorstens-dragregulator?
Eftersom vintern varit kall har draget varit högre/bättre -vid kallare väderlek ökar skillnaden mellan
inner-yttertemperatur det resulterar i ett "bättre"drag
 
Redigerat:
Svar på frågorna:

Vad är temperaturen in i pannan från Laddomaten?
78-80grC
Vilken temperatur är det på termostaten i Laddomaten?
78grC
Laddomaten är ställd på högsta fart...

Har du skorstens-dragregulator?
Eftersom vintern varit kall har draget varit högre/bättre -vid kallare väderlek ökar skillnaden mellan
inner-yttertemperatur det resulterar i ett "bättre"drag

Nej ingen skorstens-dragregulator, men en kort skorsten (pannan i garaget) och detta inträffade under förra veckan då det var tämligen milt (för i vinter) ca -10grC (vi hade -32 som kallast men då utan turbulatorer och då gick pannan utmärkt.)

Under helgen så har jag nu plockat ut en av turbulatorerna så jag kör bara med 5/6 och då steg rökgaserna ca 20-30gr från 210-ca235gr vid full effekt. Med en turbulator så försvann problemet med för varm panna, men det känns lite surt att veta att det går att trimma den lite till men då blir det för varm i pannan...
En fundering som jag fick, kan det vara så att det är för trångt i tuberna? skulle man tjäna på att skära bort 1cm på längden på varje turbulator?

/Tomas
 
Vad har du för temp ut från pannan när du har 78-80 in? Har du 90 eller mer så ska tempen in vara betydligt lägre. Där har du felet, och som jag skrev tidigare så beror det på luft, rördragning eller ev. fel på laddomaten. Om inte laddomaten har typ 70 grader in från tanken??

Att börja kapa på turbulatorerna är dumt eftersom du då höjer rgt och därmed eldar för kråkorna. Då kan du lika gärna plocka ur en. Men fixa felet istället!
 
Normalt sett så har jag ca 82 grader in i laddomaten och ut ca 78gr, från accen kommer oftast 40gr, men mot slutet stiger det ibland till 60-70gr men det händer inte så ofta, bara när jag har dimensionerat andra ilägget lite fel... och har fyllt hela accen med 100gr vatten.
Men laddomaten har inte skickat in 70gr vatten från accen när jag har testat med turbulatorerna...
Systemet kluckar inte eller liknande så jag "tror" inte att jag har luft i systemet, men jag ska testa att avlufta systemet igen...
 
Jo men hur ser ut när pannan går över 100??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.