Ska precis påbörja en lite större renovering i huset och tänkte köpa en riktig maskin för en gång skull.

jag har tänkt lägga 2-3000kr och jag har hittat en makita BHP452RFE för 2000kr i england. Jag har ju källare så jag tyckte det verkar smidigt om maskinen även har slagfunktion. Den kommer ju väga lite mer men inte så jättemycket.

Vad tycker ni om den maskinen eller finns det andra vettiga alternativ?

/Andreas
 
Personligen tycker jag inte att det är så mycket värt att ha slagborr i skruvdragaren bättre att köpa en noname billig borrhammare och en ordentlig dragare utan slag
Däremot slagskruvdragare det är mumma!
Skulle nog satsa på något kit med dragare ocg slagskruvare.
 
Håller med swemax till fullo, skippa slagboorfunktionen men skaffa en extra slagskruvdragare.
 
ok! men varför? ;) för det skiljer bara typ 100g mellan den "vanliga" makitan och samma maskin med slag. Kanske lite prismässigt också.

Jag har en slagborrmaskin som är noname men den är helt kass, tänkte därför slå två flugor i en smäll och köpa en allt-i-allo maskin. Eftersom jag har lite tegel och lättbetong i källaren så tänkte jag att det skulle vara en ganska enkel grej för makitan att fixa.

Men vad är en slagskruvdragare? slagborr vet jag men är det samma sak?
 
är det något liknande detta ni menar?
http://makita.com/en-us/Modules/Tools/ToolDetails.aspx?ID=187823

Men hur bra är dessa maskiner på att borra? Gissar att de är bra mycket klenare än den andra jag tittat på. det är iof mycket lättare och därmed kanske smidigare.

Hur funkar en slagskruvdragare? Jag har bara använt maskiner med typ 1-20 moment eller vad det kallas. men på slagskruvdragaren så finns det inget sådant vad jag kan se.
 
yoxler skrev:
ok! men varför? ;) för det skiljer bara typ 100g mellan den "vanliga" makitan och samma maskin med slag. Kanske lite prismässigt också.

Jag har en slagborrmaskin som är noname men den är helt kass, tänkte därför slå två flugor i en smäll och köpa en allt-i-allo maskin. Eftersom jag har lite tegel och lättbetong i källaren så tänkte jag att det skulle vara en ganska enkel grej för makitan att fixa.

Men vad är en slagskruvdragare? slagborr vet jag men är det samma sak?
Uppenbarligen ska du inte ha slagborr utan borrhammare för dina källarväggar.
Slagskruvdragare: Skruvar i långa kraftiga skruvar
Slagborr: Borrar hål i tegel o puts
Borrhammare: Borrar hål i betong samt kan bila.
 
Dock så ska man ju tänka på att en slagskruvdragare väsnas och att man inte har någon "känsla" för hur man drar skruven.
Jag har använt slagskruvdragare till träskruv, men jag trivs bäst med en vanlig modell.
Även till stora skruv.
 
skalman1 skrev:
Dock så ska man ju tänka på att en slagskruvdragare väsnas och att man inte har någon "känsla" för hur man drar skruven.
Jag har använt slagskruvdragare till träskruv, men jag trivs bäst med en vanlig modell.
Även till stora skruv.
Helt sant att det är lite knepigt i början men i vart fall fick jag ganska snabbt in känslan för hur man kör för bästa resultat.

Väsnas gör den, men det är väl en bra anledning till att köpa hörselkåpor med radio:)

Här finns en bra video/test som även förklarar hur de fungerar
http://www.finehomebuilding.com/how-to/video/testing-cordless-impact-drivers.aspx

Med noname borrhammare menar jag typ en sån här http://www.jula.se/borrhammare-620-w-1-8-j-122924
Räcker ganska långt för "hobbybruk" plus för att den även går att bila med
Men med 1,8J oule i slag skulle jag dock inte ge mig på att bila upp avlopp eller så med den men mindre jobb under kortare användning lär den vara OK för.
Och den är förmodligen 100ggr bättre än en slagborr när det skall borras i tex. betong.

Tänk dock på att köpa kvalitetsborr till små dimensioner
 
Redigerat:
Tackar för bra info! d^_^b

Jag ringde upp min hantverkarvän som rekomenderade dragare med slagfunktion och han hade menat en slagskruvdragare.

Så det får nog blir två maskiner då.
En slagskruvdragare Makita BTD140Z och en Makita BHP452RFX

Vad tror ni om den kombon? Jag köper bara ett batteri och sen skalet till slagskruvdragaren. Märker jag att jag behöver två batteri så får jag köpa det men jag tror inte det.
 
yoxler skrev:
Jag köper bara ett batteri och sen skalet till slagskruvdragaren. Märker jag att jag behöver två batteri så får jag köpa det men jag tror inte det.
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej.

Till 2 maskiner behöver du 3 batterier!

Köp detta på samma gång annars blir det dyrt att köpa i efterhand
 
kanske för er elit-snickare men för en amatör så tror jag knappast. Jag har överlevt med en sunkig noname som laddar på ett dygn.

Tyvärr tillåter inte budget ett batteri till, men det tar ju bara drygt 20 min o ladda så... antingen får jag köpa BHP452 med två batteri eller ett batteri samt en slagskruvdragare. Vad är bäst?
 
Redigerat:
Jag har inte känt på panasonic. Anledningen till att jag snöat in mig på makitan var att jag tyckte den låg väldigt bra i min hand. Kände på dewalt och bosch men de kändes inte lika bra.
 
yoxler skrev:
Jag har inte känt på panasonic. Anledningen till att jag snöat in mig på makitan var att jag tyckte den låg väldigt bra i min hand. Kände på dewalt och bosch men de kändes inte lika bra.
Att bara ha 1 batteri till 2 maskiner känns inte helt optimalt. Det är inte ovanligt att använda båda samtidigt (ja, inte exakt samtidigt alltså...) och att då behöva byta batterier skulle nog kunna få de flesta att tröttna. Att renovera är mycket jobb helt utan sådana irritationsmoment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.