Hej
Vi ska bygga ett hus i lösvirke och har fått pris från svensk byggfirma på cirka 13-15000 kr/kvm. Har funderingar att kolla på en polsk byggfirma som är aktiva i Sverige och undrar om någon har erfarenhet av polsk arbetskraft samt vad dom brukar debitera per kvm.

Tack på förhand!
 
_TROR_ det kan vara svårt att få tag på polska duktiga snickare då dom inte bygger så mycket trähus
 
Vi kommer att anlita en polsk snickare till vårt husbygge. Vi bygger med Fiskarheden och kommer att anlita "deras" snickare till stomme, isolering och regla innerväggarna. Sedan kommer min sambo att göra resten tillsammans med den polske snickaren som tar ca 250kr/timmen.

Men överhuvudtaget med snickare så är det ju inte nationaliteten som avgör om de är bra, utan det viktigaste är nog att gå på rekommendationer från bekanta. Och för våran del så är det här den snickare som mina föräldrar är mest nöjd med av alla som de anlitat under sina nästan 40 år som husägare.
 
Vi har anlitat en polsk firma ett par gånger och priset har hamnat på ungefär hälften jämfört med om vi anlitat svenska hantverkare. Däremot har det vid varje tillfälle varit något som var fel i utförandet dels pga språkförbistringar och ofta pga oerfarna hantverkare. De kunde helt enkelt inte sitt jobb. Det sägs ju att de ska vara bättre på att mura än att snickra i trä, men det stämde inte. Våra kunde inget av det.

Ska du anlita utländska hantverkare så måste du få träffa just de snickarna som ska göra jobbet och ha referenser på dem. Någon firma som har jobbat i trakten länge och har många goda referenser.

Många firmor tar in säsongsarbetare och det kan vara olika varje gång med mycket skiftande kvalitet.
 
Jag har förut trott att arbetsutförandet mellan Svenska byggarbetare och Polska byggarbetare var mycket i stort sett samma, men efter snart 20 år av allehanda problem har jag blivit överbevisad.

Det finns enormt många Polska "golddiggers/lycksökare" där ute, Så se upp!

I dom 20-25 fallen jag nu vet om har inget utfört jobb blivit korrekt utfört, då felaktigt byggande & deras kunskapsbrist/yrkesbrist har synts i stort sett genom hela arbetet.

Samtliga av dessa utförda jobb har man fått lov att bygga om, mer eller mindre....... mycket kostsamt och ibland direkt farligt!.

Och hur ska en normal kund veta att arbetet är felaktigt utfört ?.

Dom skickar för ex 3-4 stycken "snickare", men ingen ( eller kanske en )kan snickra enligt Husama/Svenska regler, d.v.s det är inte yrkessnickare, utan bara "ett gäng" killar i arbetskläder.

Dom har oftast inte ens proffisionella verktyg att jobba med, och lånar ofta kundens egna "hobbyverktyg".

Dom Polska företagen jag pratar om har visat sig ha liten eller ingen byggkompitens över lag, och det är för stor chans att man inte hittar dom kanske ca 5-10% av dom Polska arbetarna som arbetar i Sverige som faktiskt kan sitt jobb, d.v.s är yrkesbyggare.

Det är oftast mycket svårt att kolla upp företaget.

Ett yttligare problem i fallen jag nämner, är "cheferna" i dom Polska byggfirmorna, d.v.s dom man förhandlar byggjobbet med.
Tyväär har dom ofta visat sig vara oärliga, deras största interesse är att få jobbet eller rättare sagt pengarna, sen hur det blir utfört är inte lika intressant för honom, och garantier för utfört arbete finns inte.

Detta inlägg kanske känns hårt skrivet, men problemet är mycket stort och utbrett, och jag tycker det är dax att lyfta upp problemet på ytan.

Sen finns det självklart massa Svenska byggare som inte heller är yrkesmän, men i dessa fall kan man i alla fall kolla upp företaget lättare m.m, och dra det till rätten i fall det behövs.

Samt i denna diskusion har vi inte ens nämt hur dåliga arbetsförhållanden många av de Polska "byggkillarna" har, inga försäkringar, bor ofta många på liten yta, 60-70 arbetstim/vecka, inte alltid lön m.m.

MvH Jawen
 
Riv, bär måla typ ladugård handgrävning.
Enkla jobb där man kan mäta och peka, då funkar det oftast.
Annars-riktiga referenser.
En bra svensk snickare är inte dyrare annat än i timpengen, kostnaden totalt tror jag överlag inte skiljer, dock resultatet.
En bra hantverkare fixar det som behövs och står inte och röker tills kunden kommer hem (denne har ju bil) och får åka för att köpa fyror och betala själv för "firman" har ju ingen kredit hos bygghandlarn....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.