Hej.

Jag blev nyligen med (bänk) diskmaskin. Först tänkte jag att "det är väl bara att skruva in", men när jag tittat närmare på både rör och internet är jag inte så säker längre. De flesta vettiga diskussioner jag sett var på den här sidan, så jag vänder mig hit för hjälp.

Till att börja med. Så här ser det ut under min ho:
p2010022.jpgp2010022.jpg

Rören som går till blandaren (obs att bilden är roterad 90* medurs):
p2010029.jpg


Då tänkte jag att diskmaskinen helt enkelt skulle skruvas fast på den lösa stumpen (framifrån):
p2010023.jpg

Ovanifrån:
p2010024.jpg

Dock är anslutningen till diskmaskinen av en annan storlek (det var jakten på en omkopplare som uppdagade allt):
p2010030.jpg

Så nu är frågan hur jag ska gå tillväga för att ansluta diskmaskinen. Jag har inte hittat någon huvudkran till vattnet, det verkar dock finnas ett litet "skåp"/"låda" bakom en annat köksskåp som kan öppnas med någon specialnyckel.

Är det så att det inte är möjligt att enkelt ansluta en diskmaskin så som det ser ut för mig? Mitt bästa alternativ är kanske att försöka charma hyresvärden till att installera en ny blandare med uttag för bänkdiskmaskin?

All input uppskattas.
p2010023.jpg
 
Det ser ju ut som om det varit en diskmaskin där förut.

Var ska du ha diskmaskinen?
Var ska avloppet gå ut?

Anslutningen av vattnet rekommenderar jag en ny blandare. Den anslutning du har under bänken bedömer jag som svårhanterad.

Om du ska ha maskinen på diskbänken, se till att du får en kran med diskmaskinsanslutning över diskbänken, de finns, men är lite ovanligare.

När du sedan fått din kran, är jag tämligen säker på att slangen inte kommer att passa ändå.

Kranen brukar ha R15 och din slang har R20. Du behöver en övergångsbussning R15-R20, (gissar jag)
 
avlippet får du antingen byta eller komplitera med diskmaskinsanslutning .. tror det blir lättare att byta ut avloppet dock.. bor du i lägenhet kan fastighetsteknikerna hjälpa dig eller ge dig råd... elen måste du med lösa ...
 
Bänkdiskmaskinernas avlopp brukar man ofta släppa rakt ner i vasken
 
Jag har nu pratat med hyresvärden.

Det kommer bli så att en rörmokare kommer och byter blandare till en med uttag över diskbänken. Avloppet blir vad jag förstår ner i vasken.

Vi får detta till ett självkostnadspris (betala röris, inget hyrespåslag). Vad detta kommer gå på kunde inte husvärden svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.