Jag har haft en elektriker som har dragit ny el för ombyggnad av kök i min bostadsrätt. Jag har lite tveksamheter kring hans fackmannamässighet. Han sa t ex att det gick bra att sätta in infällda eluttag på väggen och när han sedan satte in dem så borrade han rätt igenom väggen och förstörde kaklet i badrummet. Detta ska han naturligtvis få betala annan hantverkare för att komma och återställa. Min fråga som jag har rör dock hur han har fyllt igen hål runt strömbrytarna och eluttagen med ett silikonmaterial. Det är ganska stora hålrum att fylla och materialet har inte stelnat på tre dagar. Runt en av strömbrytarna har han fyllt på så mycket att det knappt skulle kunna gå att spackla ovanpå, och frågan är om spacklet skulle hålla, ovanpå ett så flexibelt underlag? Om någon kan svara på detta fort så skulle det vara otroligt stor hjälp för mig, jag tänkte ringa till elektrikern imorgon.

Tack :)
 
  • Gilla
Lindapeaudane
  • Laddar…
ett par bilder hjälper alltså :)
 
Aj då. Förstört kakel i badrummet betyder nog att även tätskiktet gick åt skogen. Isåfall kan du ju eventuellt se fram emot ett helrenoverat badrum. Särskilt när det gäller bostadsrätt.
 
Jag ber om ursäkt. Här kommer ett exempel. Det är fortfarande mjukt efter tre dygn, så man vågar inte spackla eller måla över det. Hoppas ni kan hjälpa.
 
  • IMG_0819.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Va i h--e är det där?

Är väggen för tunn för att fälla in dosor helt? Ser ju ut som halva dosan sticker ut.
 
Fick elektrikern i uppdrag att byta till Renova i befintlig dosa/hål? Renova täcker hål väldigt dåligt jämfört med "vanliga" brytare. Kanske därför han varit tvungen att täcka med silikon? Det finns att köpa tapetskydd till renova för just detta ändamål.

Eller har han råkat borra bort en "kaka" av väggen som han sedan fyllt i med silikon?

Frågan är helt enkelt: Varför har det blivit så stora hål som han har försökt täcka med silikon?
 
Det är lättbetongväggar i ett hus byggt 1938, vilket gör att väldigt stora bitar trillar bort så fort man gör ett litet hål i väggen. Det var inget hål här tidigare eftersom den förra strömbrytaren var helt utanpåliggande. Det var vi som ville ha Renova och hade köpt hem en för att visa när de kom, så att de kunde se vad vi ville ha. De såg hur tunna väggarna var, vilka dosor vi ville ha och sa att det var okej.

Att det på bilden ser ut som att dosan sticker ut beror nog på att det behövs fyllas igen ytterligare lite till. Det kan vara skuggan som gör att det ser ut som att den sticker ut mer än den gör också. På den andra sidan av dosan så är den mer kant i kant med väggen.

Suck. Det känns som att det kan bli en utdragen historia det här :(
 
Nu såg jag att jag inte riktigt svarat på meddelandet heller...

Det har antagligen blivit ett större hål än själva dosan och det är det han har försökt fylla igen.
 
:Dför hilvete! vad ska det där föreställa? Jag har renova i hela huset och ja de täcker dåligt men då får man väl spackla ordentligt!
Länge leve behörigt folk! Ytterligare ett bevis på att självgjort är välgjort. Vågar nog aldrig släppa in nån behörig i mitt hus. Men problemet är väl att de behörig sällan kommer på besök, vem som helst verkar kunna vara installations elektriker idag.

En anekdot:

Hade ett mystisk elfel förra sommaren, ringer till vattenfall och de misstänker "nollfel". Vattenfall skickar elektriker asap eftersom det verkar farligt.

"No offense alla duktiga installationselektriker"

Hasse arbetsträning och hans kompis kommer och börjar pula i skåpet vid stolpen, deras chef kommer fram till på telefon att jag har brott på min inkommande kabel. De har en EKKJ över som de kan skruva in till mig för en 500 lapp under bordet, jävligt schysst faktiskt, För att säkerställa att detta verkligen är felet föreslår jag att vi skruvar den rakt i huvudströmbrytaren innan vi drar den i rör och dylikt. Vi monterar loss inkommande kabel och när de ska dra fast den nya lägger de trådarna på baksidan av klämmorna i brytaren och skruvar för kung och fosterland tlls huvudströmbrytaren nästan går sönder, i det läget fick jag knuffa bort elektrikern och göra det själv.

Så har elektrikern egen behörighet är det nog bra, annars kan man nog få vilken klåpare som helst som är hemma och skruvar
 
Redigerat:
Att laga betongväggar är knappast nåt man lär sig i elektriker-skolan (även om det kanske vore på sin plats :) ). Men han borde ju självklart har ringt en snickar-kompis som fått fixa till de där eftersom har uppenbarligen inte klarade av de själv. Man kan inte täcka igen så där stora hål med silikon/latex. Blir aldrig bra!
 
Ok. Tack för era svar. Det blir ett jobbigt telefonsamtal med den här mannen imorgon. Först ska jag höra mig för med någon som kan våtrum för att få utlåtande om badrummet, så att vi vet vad vi ska säga till klåparen...
 
Var sitter kaklet som är förstört i badrummet?
 
1. Koppla ur strömmen, ta bort renovan
2. Få bort silikonen(Latex ser det ut att vara?) Går nog att få bort mekaniskt än så länge, annars använd någon produkt för silikonborttagning
3. husfix Rapid, 45 minuters härdning, slipa, måla, på med renovan
igen...klart..
Hade exakt samma problem med våra renovor och väggar som smulade sönder + våldsam elektriker... men det blev bra efter jag ordnade finishen själv.
 
Jag har börjat ett nytt ämne under badrum nu angående badrumsproblemet. Tack för tipset med latexen Forbo!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.