Hej
Vi kommer bygga en villa med start nu i vår.
Vad rekomederar ni för uppvärming?
frånluftvärmepump... går det med dom nya kraven?
ytjordvärmepump + ftx dessa klarar väl kraven ?
Märke tips ideér
Huset är ett 1plans stenhus på 170 kvm boyta
//Marcus
 
C
Jordvärme/bergvärme och ftx alla dagar i veckan om du tycker att du har råd. Dålig besparing med frånluftsvärmepump, men det funkar ju det också. Dessutom finns det varianter som är effektivare än gamla trotjänaren Nibe 310p eller IVT 495. Nibe ska komma med en ny, och det finns en annan lite mindre tillverkare som gör en som ska vara bra också (vad heter dom igen?), så det finns ju alternativ.
 
B
ett bra FTX system och tätt hus, det ger ett riktigt bra inneklimat, även om det blåser mycket ute... bekanta har ett några år gammal hus och det blir svinkallt när det blåser.... sånt slipper du med FTX....

och sen kör du Bergvärme... då har du dessutom möjliget att förbereda för frikyla i tex sovrummen, något som kanske inte är så dumt.

det kostar ju en slant, men energipriserna lär ju knappast sjunka på sikt, så energisnålt som möjligt är ju modellen.. och då sprcker frånluftvärmepumpar..

i tex finland är det väl tom krav på FTX tror jag?
 
va och pratade med en säljare på ivt igår och han snackade på som fanken om hur bra frånluftvärmepump va ivt695 men jag gillar inte detta med att ta in tilluften via ventiler, känns liksom som ett "gammalt" system.. ringde han sen när jag kommit hem och läst på lite mera om maskinen i fråga och frågar om den klarar kraven 2010 och det kan han inte riktigt svara på. Tycker det är mycket dålig kunskap hos återförsäljarna om dom nya reglerna. så nu lutar det mot en ytjordvärme och ett ftx agg :)
 
B
du kommer aldrig ångra ett bra FTX-aggregat, inomhusklimatet blir kanonbra. inget drag någonstans, pollenfritt, osv osv.

vi har hus från 1988 och har detta, konstigt att det inte blivit mer, men det är ju lite dyrare att bygga.... men vi är grymt glada att vi har detta nu när vi bott i det i 1.5 år.
 
Vi skall också bygga nytt och måste följa de nya reglerna, vi kommer nog välja en nibe 1145 8kw med en frånluftmodul, känns som ett ok val och att man får billig drift till rimlig peng, ville vi byta frånluftsmodulen mot ftx så kostade det 30kkr extra, men jag tror att jag får nöjja mig med en flm.
 
Redigerat:
B
jag hade utan tvekan sett till att få fram 30 000 för att få FTX, då du får kontrollerad tilluft i alla sovrum istället för ventiler. du kommer få luft in som är kanske 15 grader när det är -20 ute, om du har ett FTX med bra verkningsgrad.

det är svårt att förklara för personer som inte bott i FTX-hus hur bra det är, klimatmässigt inomhus. var själv lite skeptisk, men det är fruktansvärt bra.

det handlar inte bara om att "räkna hem" det, utan det blir en komforthöjning som är fantastisk.
 
Inte en chans att jag vill byta mitt FTX mot ett F-system. Instämmer med föregående, det är en komfortfråga och man förstår inte vikten av det förrens man bott i det.
 
C
Boan skrev:
jag hade utan tvekan sett till att få fram 30 000 för att få FTX, då du får kontrollerad tilluft i alla sovrum istället för ventiler. du kommer få luft in som är kanske 15 grader när det är -20 ute, om du har ett FTX med bra verkningsgrad.

det är svårt att förklara för personer som inte bott i FTX-hus hur bra det är, klimatmässigt inomhus. var själv lite skeptisk, men det är fruktansvärt bra.

det handlar inte bara om att "räkna hem" det, utan det blir en komforthöjning som är fantastisk.
Störs man av den svala luften kan man dessutom sätta en vattenburen eftervärmare för att få tempen på tilluften ytterligare lite.
 
B
ja, jag har idag ett gammalt FTX med rätt dålig verkningsgrad, skulle tippa på 50-60%, och när det var -20 ute så och inget eftervärmeinkopplat (kopplade ur det då vi satte in bergvärme) så var det ändå inte några problem med "kall" luft som drog, det är ju skillnad på att få in 0-5 gradig luft kontra -20....

vi har väldigt jämn temperatur i hela huset, även i rummen, golv, tak, osv.

lite tragiskt att inte fler hustillverkare använder sig av FTX som standard, men det kommer väl inte förrän det blir krav på det.
 
C
Jag skulle gissa på att FTX inte används i större utsträckning eftersom man anser att det är mycket längre från ett underhållsfritt boende än en frånluftsvärmepump.

Att klättra upp och byte 7864 filter, göra ren två fläktar och en värmeväxlare en gång om året minst, och dessutom ha dubbel uppsättning rör att rengöra, jämfört med frånluftsvärmepumpens enda filter som den själv säger till när det är dags att byta, som dessutom sitter i relativt bekväm arbetshöjd inomhus, gör kanske att vissa hellre väljer det alternativet.

(Säger på intet sätt att det är dåligt för det. Dessutom finns det FTX-aggregat man monterar bakom kryddhyllan över spisen.)
 
någon här som har erfarenheter av denna värmepump?? bra dålig?
 
C
Jag har ingen erfarenhet av IVT:s pumpar i sig, jag är mest emot dom för att den säljare som var ute och offerterade informerade oss om att han nog kunde det där bättre än oss, och att det visst det var helt omöjligt att docka någon som helst luft/vattenvärmepump med en vedpanna, det spelade ingen som helst roll vilket fabrikat det gällde, det bästa systemet i världen var det dom hade med innedel som totalt skulle kosta 130 papp eller nåt liknande.
Dagen efter kom en rörmokare vi kände och offerterade en Nibe dockad till befintlig acktank för lite drygt halva den summan.

Jag tänkte att jaja, han kanske bara var korkad eller nåt, men jag har ändrat mig efter att en säljare 50 mil härifrån informerade min syster om att IVT:s bergvärmepump minsann var det bästa alternativet, IVT var dom enda som var certifierade att använda eftersom dom inte gick att installera själv, så det blir alltid proffsigt gjort. Jag gick in på sveps hemsida och länkade min syster sidan där det står att både nibes värmepumpar och nibes installatör i byn syrran bor i var certifierade, och vips rev hon ivt:s offert i småbitar.

Jag vill på intet sätt framhäva att Nibe skulle vara bättre än annars, men jag skulle aldrig ens fundera på att installera en IVT efter dessa två historier. Dock finns det ju andra tillverkare, Thermia och CTC tillexempel, som du kan ta in offerter ifrån. Jag säger inte att du inte ska ta in offert från IVT heller, en offert skadar inte, men man kanske ska vara lite vaksam. Jag tänker inte lita på ett företag vars auktoriserade säljare ljuger en rakt upp i ansiktet.
 
håller fullständigt med om att många försäljare är dåligt pålästa.. frågar man om en pump säger han den är bäst frågar man lite senare om en annan säger han den är bäst haha.. är på gång att ta in offerter från nibe handlare med så man kan jämföra lite. har tittat lite på F1245 den verkar bra. någon med erfarenheter av denna ?
 
Boan.

Kör du alltid utan eftervärmaren?

Frågar eftersom att vi har ett gammalt hus med ftx och bergvärme. Har bytt lite delar nyligen, men eftervärmaren får jordfel när den blir för varm...

Går på under tusenlappen men frågan är om det är värt att använda den!?

Många här varnar för kondensproblem om man tar in luft kallare än 15grader.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.