Hej!
Jag har en Östbergs Kryddhyllefläkt IFK 140-C och en Franke spiskåpa 250-16.
Och nu undrar jag hur dem ska kopplas ihop.

http://www.franke.se/docs/products/technicalCard/128311 Kopplingsschema 250-16.pdf

Det är förberett med snabbkoppling ifrån fläkten, men inte från kåpan. Ur fläkten har jag föruom jorden 4 kablar, brun, blå, svart och grå. Men från kåpan har jag förutom jord bara brun, blå och svart.
Vore väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig att få klarhet i hur det här ska kopplas, så fort som möjligt.
 
Är dessa två ens kompatibla? Sitter det en trafo för fläktkontroll i kryddhyllefläkten? Om inte så ska det finns i kåpan. Om det inte gör det så är de inte kompatibla. Byt till fungerande kombination eller bygg en egenkonstruerad lösning.
 
Jag postade en länk till ett kopplingsschema för spiskåpan i första inlägget. Självklart är det en spiskåpa med transformator.
Jag har haft kåpan sedan tidigare tillsammans med en annan fläkt (ABB). Men den gick sönder och då köpte jag en ny (Östbergs). På den nya sitter det en kondensator, vilket jag inte tror att det satt på den gammla.
Hoppas någon skulle kunna hjälpa mig och förklara hur det borde kopplas.
 
Kanske ställa frågan i el forumet?
 
Finns kopplingsschema på fläkten på Östbergs hemsida men bara undrar finns det en stickpropp kopplad till din nya fläkt (IFK 140 C) ???

I så fall om jag läser schemat rätt:
Fläkt --- Kåpa --- Förklaring
Brun (3) --- Brun (L) --- Fas 230V, Matning
Blå (N) --- Blå (N) --- Nolla 230V, Matning.
Grå (2) --- Svart --- Transformerad spänning från kåpa till fläkt.
Sedan måste vi ha Nolla till fläkten, bygla i snabbkontakt Blå (N) till Svart (1).

För att kontrollera om jag är rätt på det ( och spara din kåpa) kan du först koppla in fläktens stickpropp och kontrollera att du har 230V i snabbkontakten mellan Brun och Blå kabel.
Har du 230V bygla då Brun till Grå och Blå till Svart (allt i snabbkontakten) och fläkten skall gå med fullfart.

Hoppas min lite röriga förklaring är förståelig :)
 
Jag har nu byglat blå och svart, och fläkten verkar funka som den ska. Borde jag endå bygla brun med grå?
Jag är otroligt tacksam för ditt svar! Lägenheten har stått utan ventilation i flera månader, med väldigt dålig luft och mycket fukt i badrummet som följd.
Mvh Meek
 
Har du kopplat som första delen i mitt inlägg mellan fläkten och kåpan behöver du inte göra mer (och det verkar fungera om jag förstått dig rätt).

Mitt andra förslag var mest för att testa att fläkten fungerade rätt utan att ha kåpan inkopplad.

Bra att det funkar nu, inte bra att stå utan ventilation på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.