Kopplade in min vattenburna airotemper idag funderar på om jag verkligen kopplat rätt
skickade ut 80 grader på vattnet och får tillbaka 40 men den värmer knappt nått är ju bara jummet visst det är kallt i garaget men vborde de inte vara typ 70-80 grader i utluftstempratur?

bilderna visar ganska bra men ska skriva lite hur de är kopplat
på de röret pumpen sitter är har jag satt i botten på tempern och de röret ni ser med en kran på är från toppen på tempen

221765-fen 002.JPG

221768-fen 003.JPG

221770-fen 004.JPG

221773-fen 005.JPG
 
Redigerat:
Verkar som du har lågt flöde på vattnet, vad kör du pumpen på för hastighet?
 
Du får inte 80 gradig luft bara för att inluften är 80 grader. Räkna med runt 40 grader luft om du har 40 grader på returern. Om du nu inte kör fläkten på för hög hastighet.

Vilken effekt är den specad till vid delta 40 och 80 grader in med nuvarande fläkthastighet?
 
pumpen är en grundfors 25/60/180
hur mycke effekt är de på en sådan?
pm luft står de på den som idag är swegon
 
och fläkten kan jag inte styra tyvärr
hur mycke kan man räkna med att en sådan kan värma upp?
 
_ap_
Jag värmer upp 370m2 med denna luftvärmare, ca 45* i framledning och ca 20* i retur.

När jag först monterade upp den trodde jag att man måste ha flera men redan efter 2 dagar började allt bli varmt.

Det krävs ruskigt med energi om man ska värma upp en kall byggnad.


Jaså, nu kan jag inte bifoga filer, nå ja värmaren är ungefär lika stor som din
så du kan vara lugn.
 
hur pass bra isolerat har du då?
mitt är på 620m2 delat på 2 våningar
hur värmer du vattnet till airotempen?
 
Om du har 620m2 får du kallt räkna med att det tar ett par dar att värma upp ytan. Det är mycke väggar och tak som ska värmas. Och framförallt luft!
 
_ap_
Thorsella skrev:
hur pass bra isolerat har du då?
mitt är på 620m2 delat på 2 våningar
hur värmer du vattnet till airotempen?
Skapligt isolerat i väggar och tak, plattan oisolerad.

Vattnet kommer via en kulvert på 85m från en flispanna.

Har du så stor yta att värma skulle det nog passa med en till.
 
Men det låter ändå som du har dåligt flöde på vattnet. Jag monterade strypning på returen på en aerotemper och trots det blåser det riktigt varmt när man står framför med +5 i lokalen. Mätte aldrig returtempen men den var klart över 40 grader. Har du nånting som kan strypa flödet? Den pumpen orkar med en hel del...
 
ja jag har en stryp ventil 80 in 40 tillbaka cirka alltså
klart de kanske är 2-3 minus där ute men ska jag köra med den i två tre dygn så måste jag elda helatiden den suger effekt alltså får införskaffa mej en oljebrännare
 
620m2 kommer ta ett tag att värma från minusgrader :)
Den ytan kräver kanske 12 kW för att hålla 15° inne då det är 0° ute, Kallaste dagen 3 ggr så mycket
 
Det lilla man ser av huskonstruktionen på bilderna verkar ju inte vara så värst välisolerad. Är det en gammal ladugårdsbyggnad? Hur mycket takisolering på över 300m2 tak har du? Englasfönster? Luftomsättning..?!
Luft är ju lätt att värma, men en stor byggnad med bristfällig (gissning!!!) isolering tar lång tid att värma och kommer att bli dyrt att hålla varm.
 
Thorsella skrev:
ja jag har en stryp ventil 80 in 40 tillbaka cirka alltså
klart de kanske är 2-3 minus där ute men ska jag köra med den i två tre dygn så måste jag elda helatiden den suger effekt alltså får införskaffa mej en oljebrännare
Då den "suger effekt" så pass mycket som du säger har du ju inget problem med aerotempern, det är snarare effekten som är för liten till dina behov.
 
Jo i taket är de ca 300mm med nån slags gammalisolering vet ej vad de kallas men användes för längesen
englas fönster och tegelbyggnad
Någon som har tipps på vad ja ska isolera i taket med? Ljudisoleringsmattreal?

Det har funnits ett värmesystem med gammla 2"spial rör men de vart nog inte så effektivt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.