Hejåhå....

Kom precis hem från en butik, jag hade fått i uppdrag av huschefen att köpa en hylla.

http://www.kollacity.se/village/ortis

Som tur var hade man inte rätt färg hemma så jag har en vecka på mig att tillverka en själv istället. Det är förstås helt galet att köpa något sådant för 995 sek. Jädra ocker.

Detta fick mig iaf att fundera lite kring hanteringen av överhandsfräsen. Jag skulle vilja göra spår i sidostyckena för hyllorna. Det betyder att jag ska fräsa aningens diagonalt 16mm brett och 5-6mm djupt. Frågan uppstår då hur man enkelt gör detta med repeterbarhet. Detta borde vara relativt vanligt förekommande när man snickrar möbler, så ni är säkert flera som har en bra lösning på detta.

Det som ligger närmast till hands är ju att tillverka en enkelt jigg att köra efter, tex skruva/limma ihop två mdf-bitar som sedan kapas till rätt vinkel i gersågen. Då har jag en orät vinkelhake att styra fräsen efter.

Finns det bättre sätt?
 
Ta gersågen istället och ställ in vinkel och djup. Kör sedan efter uppritade linjer.
 
Jag tycker att din idé med jigg låter vettig. För att hålla samma avstånd mellan stegen kan du ha en styrdel på jiggen som spårar i föregående gjorda spår. (fattar du?)

Håller med om ockerpriserna. Jag kollade på samma ställe på Basic steghylla sid 60, http://np.netpublicator.com/netpublication/n66186281 , och den var rätt dåligt byggd till råga på allt.
 
Kom ihåg att du måste göra två giggar (spegelvända) om du kör på den varianten. Jag tror att det är enklare med såg om du har tillgång till en, det brukar ju alltid bli lite flisigt när man fräser tycker jag, eller kanske en domino om du har en sån.
 
Detta är din chans att köpa ett MFT/3 förstås. Bygg sen en sken-glidar-fotplatta till befintlig fräs om du inte har en Festool-fräs redan och inte vill ha en ursäkt för att köpa även en sådan.

Att spåra med gersågen vore alldeles för enkelt och billigt :)
 
Nybyggarn skrev:
Kom ihåg att du måste göra två giggar (spegelvända) om du kör på den varianten. Jag tror att det är enklare med såg om du har tillgång till en, det brukar ju alltid bli lite flisigt när man fräser tycker jag, eller kanske en domino om du har en sån.
Som gjort för Dominon. Sätt dominon mot sidopinnen. Ställ piggarna så att när du vrider Dominon kommer den ena pinnen på dominon att ta emot högt på ena sidan av sidoramen, den andra tar emot lågt på andra sidan av samma ram. Avståndet mellan dominons två pinna avgör vinkeln. Enkelt repeterbart. Om du inte redan har en domino blir det lite dyrt...

Lättaste jiggen: Såga ett snitt i rätt vinkel och bredd i ena sidostycket. Ta en bräda med två parallella sidor såga till rätt längd (den måste på grund av vinkeln vara lite bredare än sidoramen), spika på en list som passar i spåret. Sätt fräsen mot sidan på din jigg och fräs. Flytta ner brädans list i nya spåret, sätt fräsen i sidan och fräs, ...

--- Mats ---
 
Tack för tipsen.

Ja, gersågen skulle funka förstås men jag tycker det skulle vara snyggare att göra detta med fräsen. Jag var inne på att göra två spår med gersågen och sedan ta ur med fräsen mellan dessa, men det vore bättre med en generell lösning för detta ändamål, det är ju inte alltid man vill såga genom hela trästycket.

Clas, förstår hur du menar och det är ju rätt lätt att komplettera med en sådan styrbit.

Importen: Nu har jag ju en 621k och den duger åt mig. Dessutom vet jag inte vilka priser som är mest ockrade, hyllpriset eller Festools priser.... ;)

Jag återkommer med en bild när hyllan är klar....
 
Mats Bengtsson skrev:
Lättaste jiggen: Såga ett snitt i rätt vinkel och bredd i ena sidostycket. Ta en bräda med två parallella sidor såga till rätt längd (den måste på grund av vinkeln vara lite bredare än sidoramen), spika på en list som passar i spåret. Sätt fräsen mot sidan på din jigg och fräs. Flytta ner brädans list i nya spåret, sätt fräsen i sidan och fräs, ...

--- Mats ---
Ja, den funkar också! d^_^b
 
Det är som sägs troligen enklast med en vinkeljigg för fräsen, bara en variant av den man använder för nittigraders fräsning tvärsöver. Borde man inte kunna vända på den för att köra hyllorna på andra benet? Känns så, men jag kan ha tänkt helt fel där.

Det viktiga är väl, för att slippa ev. flisning att ha stoppstycke som man fräser rakt igenom första gången så man får något som håller emot när det vill slå ur.
 
Mr Handyman skrev:
Det är som sägs troligen enklast med en vinkeljigg för fräsen, bara en variant av den man använder för nittigraders fräsning tvärsöver. Borde man inte kunna vända på den för att köra hyllorna på andra benet? Känns så, men jag kan ha tänkt helt fel där.

Det viktiga är väl, för att slippa ev. flisning att ha stoppstycke som man fräser rakt igenom första gången så man får något som håller emot när det vill slå ur.
Om du använder en bordssåg för att göra första snittet i ena sidoramen, skall du kunna ändra vinkeln från plus x grader till minus x grader och få snittet på exakt samma ställe från ändan i den andra sidoramen (avståndet i båda fallen bestämt av längdanslaget).

Skall du lyckas med samma avstånd utan att mäta samt fräsa första snittet med, måste du nog göra en extra jigg, en som bestämmer vinkeln och startspårets avstånd från sidans ände. Om spåret är någorlunda enkelt att såga ut (och det skall sedan döljas av en hylla) är det rätt mycket extra arbete jämfört med att såga första snittet och bara fräsa de andra spåren, och bör inte ge någon extra precision.

Det jag kan tillägga är att om man nu skulle råka ha en MFS tillgänglig, så är den ideell för att agera fräsjigg, dock har den sina begränsingar för att skapa första vinkeln, det gör man då lättast med en MDF och bordssåg (såga av en bit MDF i rätt vinkel, lägg den mot sidans ända, resten sköts med MFS-skalan.

--- Mats ---
 
Du kan också göra en enkel fixtur i t ex MDF eller Plywood. Se bif "ritning". Tyvärr har jag bara tillgång till paint :(.
Den svarta trälisten sitter på ovansidan av skivan. Den grå på undersidan. Fräs ut spåret som ska utgöra din "styrning" för hyllplanens spår. Placera sedan kanten på denna urfräsning på markeringen som du gjort på hyllans ben och fixera med tvingar. Styr fräsen mot den svarta listen.
Denna fixtur funkar bäst för handöverfräsar med rund bottenplatta. T ex Bosch.

PS En Amerikansk Speed square funkar också utmärkt till detta :D
 
  • stair_jig.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om man har festool med rälsanslag eller liknande.
Gör en list som på ena sidan passar i annslaget och på motsat sida passar i spåret på biten som skall fräsas.

Mät upp vart första spåret på biten skall vara fräs mot ett annslag
montera rälsannslaget tryck fast din list i det frästa spåret
sen är det bara å åk

Behöver inte göra en höger och vänster och kan användas även till massor av olika applikationer med andra ord en jätte bra fräs jig

Mvh Pär H
 
Jag har gjort samma sak ett par gånger och min upplevelse är att med gersågen så går det både fort och blir exakt.
 
Hej,
Stod inför ett liknande problem förra året när jag skulle fräsa spår i gavlarna för att stoppa in hyllplanen. Dessutom skulle spåren vara av exakt längd.

Jag tog en masonitskiva som jag spikade fast till hyvlat spillvirke på. Handöverfräsen fick precis plats mellan listerna. Sedan spikade jag dit stoppbitar på masoniten.
Nu går det bara att föra fräsen längs en linje med bestämda stopp.
Det gick åt en liten spillbit innan jag hade justerat in var listerna skulle sitta på masoniten.
Djupet på spåret ställer man som vanligt på fräsen.

När jiggen var klar, måttade jag in den och höll fast den med tvingar för varje spår.

Det gick förvånansvärt fort att tillverka jiggen, och relativt snabbt att fräsa spåren.

Ett misstag som jag gjorde var att jag vred överhandsfräsen 180 grader när jag stoppade den i jiggen och eftersom fräsen inte sitter exakt mitt i, hamnade spåret 20-30mm fel i längsled. Mycket irriterande, men som tur var det, "Det sista testspåret på provbiten" innan jag skulle fräsa de riktiga gavlarna
 
Det är förstås helt galet att köpa något sådant för 995 sek. Jädra ocker.
Vilken timlön har du? Du borde nog omförhandla din lön om det lönar sig att låta dig göra en... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.