I vårt nybyggda hus har byggaren(fabriken) placerat 3 st fönster fel i ytterväggen.
Det har inte uppmärksammats förrän nu, 2 mån innan inflyttningsdax.
Byggaren har nu flyttat 2 av fönsterna och då tagit upp två nya hål i ytterväggen för korrekt placering.
1: Är inte detta ett "brott" i konstruktionen som kan leda till ev. kallras (både på platsen där fönsterna satt från början och där de på nytt placerats)?
2: Kan man begära ersättning för att byggaren "klantat" sig i detta avseende?

Jag är väldigt tacksam för svar
 
Varför skulle det bli kallras där de gamla fönstrena suttit? Vet inte exakt hur uppregling och fönsterurfackning ser ut i ditt hus. Men där fönstret suttit bygger man väl upp samma konstruktion och isoleringstjocklek som i övriga ytterväggar. Är väggarna dessutom inte skivade invändigt är det inget problem alls i mitt tycke att flytta ett fönster förutom att det är en 4-5timmars extra jobb.

Är det riktigt gjort så ska det inte ha någon betydelse alls

Om byggaren rättar till felet vad är det du ska ha ersättning för? Bygger man ett hus är det ganska vanligt att det smyger sig in något fel eller är något som behöver ändras under resans gång.
 
Låt säga så här: Du köper och bygger ditt drömhus, din livs affär, och efter mkt om och men bestämmer du dig för ett byggföretag du fått förtroende för som lovat byggtät konstruktion m.m. Att huset byggs på rätt sätt är det MINSTA du kan begära. Ytterväggarna byggs inomhus för att säkerställa att man inte bygger in fukt i konstruktionen. När man då märker( så här lång tid fram i byggprocessen) att man gjort fel, och börjar att ändra i de här byggdelarna som anses "viktiga" måste man ifrågasätta.
Det argument som byggaren så mkt pratat om dvs. att man absolut inte ska ändra el. göra ingrepp i fasaden för ex. vis ytterbelysning EFTER husmontering verkar inte längre vara så viktigt. Helt plötsligt går det bra att riva ur, flytta och lusa igen där fönsterna suttit. Nja, jag köper inte resonemanget tyvärr. Det blir ett snack med min KA och en ordentlig syning vid besiktningen. Hur man än vrider på det så blir och är inte konstruktionen längre sådan som den skulle varit.
 
Mja, en seriös fönsterflytt gör inte varesig väggen eller kåken som helhet sämre, lite fotarbete bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.