Hej!
Undrar: hur kan det komma in möss i ett nybyggt trähus?
Jag ska snart flytta in i ett nytt hus från Småa. Flera av grannarna (som bor i samma nybyggda område) har hittat möss i sitt hus.
Är det tecken på byggfel, eller något att acceptera?
 
Hos oss knaprade mössen sig igenom nätet vid takfoten och tyckte isoleringen var en ypperlig vinterbostad. Huset var då knappt färdigbyggt.

Numera sitter det finmaskigt stålnät vid takfoten!
 
kina33 skrev:
Hej!
Undrar: hur kan det komma in möss i ett nybyggt trähus?
Jag ska snart flytta in i ett nytt hus från Småa. Flera av grannarna (som bor i samma nybyggda område) har hittat möss i sitt hus.
Är det tecken på byggfel, eller något att acceptera?

Enkelt!
en mus klarar att ta sig in genom 6 mm springa eller hål.
Mig veterligen finns det ingen vare sig husfabrik eller snickare som kan garantera ett så tätt hus, och om, skulle det nog inte vara så hälsosamt att bo i med tanke på tätheten.
Så gilla läget och vänj dig vid fenomenet, det är ju torts allt en levande varelse som naturen har omöjligt att klara sig utan.
A-cimex kan säkert ställa ut betesboxar hos dig, det är bara de att om mössen går in och lägger sig och dör, i kombination med mekanisk undeertrycksventilation kommer du att dra in all likdoft från mössen direkt in i ditt hus och det doftar lätt i 1-3 månader.
 
Hej!

Tack för svar!

Vispen74: vad var det för nät mössen åt sig igenom? Plast? Undrar vad som är standard...

Krister17: Nä jag kommer inte acceptera möss i ett nybyggt hus. Möss kan ställa till med mycket.
Ett modernt hus av den typ jag köpt SKA vara tätt och bara ventileras med hjälp av därför avsedda ventiler och frånluftsvärmepumpen.
 
kina33 skrev:
Krister17: Nä jag kommer inte acceptera möss i ett nybyggt hus. Möss kan ställa till med mycket.
Ett modernt hus av den typ jag köpt SKA vara tätt och bara ventileras med hjälp av därför avsedda ventiler och frånluftsvärmepumpen.
Jag håller med dig. Tror t.o.m. att det står i Boverkets Byggregler att man skall bygga på ett sätt så att skadedjur inte skall kunna ta sig in i huset. För mig känns det ganska solklart att ett hus som inte uppfyller BBV är en felaktig produkt och något som hustillverkaren måste åtgärda. Eller?
 
Toppen! Kollade Boverket:
6:81 Allmänt
Dörrar, fönster och luckor ska utformas så att råttor, möss och fåglar, förhindras att komma in i byggnaden när dessa öppningar är tillslutna. Insekter, leddjur och andra skadedjur ska inte kunna ta sig in vid genomföringar av rör, ledningar, kulvertar och dylikt eller i ventilationsöppningar i fasad.
 
kina33 skrev:
Toppen! Kollade Boverket:
6:81 Allmänt
Dörrar, fönster och luckor ska utformas så att råttor, möss och fåglar, förhindras att komma in i byggnaden när dessa öppningar är tillslutna. Insekter, leddjur och andra skadedjur ska inte kunna ta sig in vid genomföringar av rör, ledningar, kulvertar och dylikt eller i ventilationsöppningar i fasad.
Det där ju bara ett enda stort skämt. Det finns inte ett hus i riket som inte insekter kan ta sig in i.
Små möss kommer också in utan problem i en kåk.
 
C
Möss som har ätit gift luktar inte, för övrigt.
 
cheetah1 skrev:
Möss som har ätit gift luktar inte, för övrigt.
Det där har jag väldigt svårt att tro på. Har du någon källa som styrker det? En död mus luktar väl oavsett vad som dödade den? Eller?
 
C
frhe skrev:
Det där har jag väldigt svårt att tro på. Har du någon källa som styrker det? En död mus luktar väl oavsett vad som dödade den? Eller?
Nä, en varelse som dör ligger vanligtvis och ruttnar i sina egna kroppsvätskor, men när möss och råttor äter gift så torkar dom bort, så det finns inget som kan ruttna -> ingen lukt. Giftet är gjort för att det ska bli så.

Källan är att det låg 10 möss i väggen vi rev bredvid burken med gift, och vi hade inte märkt nåt.
 
kina33 skrev:
Toppen! Kollade Boverket:
6:81 Allmänt
Dörrar, fönster och luckor ska utformas så att råttor, möss och fåglar, förhindras att komma in i byggnaden när dessa öppningar är tillslutna. Insekter, leddjur och andra skadedjur ska inte kunna ta sig in vid genomföringar av rör, ledningar, kulvertar och dylikt eller i ventilationsöppningar i fasad.
Den som skrivit det här har ingen aning om hur möss och insekter fungerar, puckat :rolleyes: speciellt nu för tiden när källsorteringen gör att alla villor har matrester som ligger å ruttnar i soptunnan 14 dar.
Att bygga ett hus som inte har ett enda hål på 6 mm nånstans är naturligtvis helt omöjligt, glöm det. Skaffa katt så slipper Ni möss och får trevligt sällskap på köpet :p
 
Dom kan vara snabba på att komma in medan man har lämnat en dörr öppen också.
 
Jag repeterar av egen erfarenhet från mitt Nordiska trähus med platta på mark att en mus som dör luktar i månader och har du då som jag frånluftsvärmepump med vattebnuren golvvärme då har du en s.k mekanisk undertrycksventilation. det sugs in friskluft vid sovrum, vardagsrum och förråd (undertryck) som frånluftspumpen tar till sig genom på vinden installerade ventilationsrör, som växlar i maskinen till varmvatten kontra golvvärmeeler radiatorvatten.
Minsta lilla springa vid en eldosa ett avlopp eller vattenrör eller annan genomföring, och de ligger ett muskadaver i närheten så stinker det död mus eftersom luften drar in i denna springa. ( kolla gonom att öppna ett fönster lite grann, drar det in luft utifrån så har du undertrycksventilation).

Jag hävdar att oavsett vad boverket säger så kan du inte bygga en villa vare sig på fabrik eller lösvirke, 100% mussäker, (har 27 år i branchen som byggare).

En mus kan ju klättra rakt upp på en fasad av både sten och trä, sedan är det fritt fram på vinden, och det är mössens favoritplats i isoleringen.


Cheeta!

Du kankse har övertrycksventilation då trycker du ut lukten ur konstruktionen istället för att suga in?
 
Personligen så betvivlar jag att Boverket skulle vara helt bakom flötet. När dom sätter upp sina byggregler så brukar dom ha ganska torrt på fötterna. Visst är det så att möss är fantastiska Houdinnis, men nog borde man klara av detta år 2010? Bor själv på en gata med bara nybyggda hus och jag skulle bli väldigt förvånad om någon här accepterade möss som en "normal företeelse" i sitt nybyggda hus.
 
Krister17
Ska det inte finnas nät även på vinden som hindrar möss? Vill inte ha en koloni som boar i isoleringen

Kungkoks: Håller med dig. Jag har svårt att tugga i mig att vi kan flyga till månen men då vi ska bygga ett hus lämnar vi öppningar på 5mm för "att det inte går att lösa".

Jag har nu skickat ett brev till Småa ang detta. Ska bli intressant att se vad de svarar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.