Jag har en boxer digitalbox som matar en antennförstärkare på antennmasten med 5 volt via antennkabeln. Det har fungerat bra när jag kopplat in boxen direkt till antennkabeln. Nu när renoveringen är klar jag jag kopplat kabeln till ett infällt TV-uttag i stället. Nu får jag ingen 5-volts-matning till antennen längre.
Sitter det nån sorts diod i TV-uttag som blockerar 5-volts-matningen?
Ska man använda något speciellt TV-uttag för att kunna mata spänningen genom?

Har även funderat på att skaffa en separat 5-voltsmatning att koppla in "efter antennuttaget" för att slippa ha boxen på när man vill titta på en annan TV, men jag hittar inga vettiga sådana för 5-volt och med F-kontakt. Tips på var man kan hitta en sådan mottages tacksamt!
 
Det sitter med all säkerhet en liten kondensator i vägguttaget. Plocka bort/kortslut den så fungerar det nog.
 
Ska testa och plocka isär uttaget och se hur det ser ut inuti.

Förlorar man något i signalstyrka om man stoppar in många skarvar (tex ovannämnda F-kontakt till antennkontakt -adapter) på en kabel?
 
Man förlorar lite i varje skarv, men det bör inte ha någon betydelse om du inte redan ligger på gränsen.
 
ok, då får det nog bli ett besök hos Kjell & co, så slipper jag trassla med att löda i uttaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.