Min brännare (något liknande bentone beo 10) dummar sig nu...

Slår på strömmen och den startar fläkten efter en stund, 10 sek senare tänder den och efter ytterligare 12 sek slår den av. Likadant om man väntar en minut och återställer den :@

Den funkade fint när jag provade den i höstas...

Har kollat fotomotståndet, det är rent och fint. När jag mätte på det så fick jag bara upp ca 10 µA när brännaren tände, sen slockade den efter 12 sek.

Spec för BEO 10:
Min ström vid låga: 35 µA.
Max ström vid mörker, start: 14 µA.

Kan det vara den som bara lagt av nu under vintervilan, verkar ju så...

Dock så tänder den inte ens, om jag tar ut fotomotståndet och har det i ljuset.
Så något reagerar den ju på i.a.f.

Det jag gjort sedan jag körde sist är:
Dragit i insatsrör Ø 125mm L 8,5m.
Bytt termostat och elkabel till brännaren.
 
Har du olja i tanken?
Min brännare betedde sig så när det var luft i ledningarna när oljan började ta slut..
 
Japp, det finns ca 1,6 m³ i tanken.
Mysko att den funkade tidigare. Fast den var ju lite svårstartad när jag provade första gången efter att jag köpt kåken, men då hade den stått i några år.

Om det vore luft, var luftar man då? Det är ett enrörssystem.
Den gå ju såpass lika länge varje gång, fast det kanske det blir om det är en luftblåsa...
 
du får altså till en låga och sen slocknar den? isf kan de räcka och minska luft tillförseln eller öka olje tillförseln
 
Oki, får kolla lite på det. Hade ju varit förnämligt om man hade fått snurr på brännaren innan de kommer och justerar in den :) Inte för att jag beställt tid för det än, men ändå :)

Edit:
Japp, den tänder och går i 11 sek.
Hur brukar draget ändras efter installation av insatsrör?
Har som sagt ett Ø 125mm rör som precis fick plats i kanalen (halvsten/halvsten)
 
Redigerat:
Provade lite olika inställningar på luft och olja, men samma resultat hela tiden...
 
kolla optovakten så den inte är full i sot
 
Den har jag kollat, det skrev jag i första inlägget :D
 
Börja med att byt filter och munstycke, sitter ett patronfilter i pumpen oxå. Sedan kan du testa med en ny fotocell! troligtvis så e de så att fotocellen inte ser att lågan har bildats och därefter löser brännaren ut efter säkerhetstiden har löpt ut

Lycka till
 
Redigerat:
Oki, får kika på det :)
Finns det någon sida på nätet med priser på saker och ting till oljebrännare? Man vill ju inte kosta på för mycket heller, oljan ska bara brännas upp, sen blir det pellets :)

Någon som vet vad det är för brännare?

Edit:
Svarar lite själv, det är nog en electro-oil, som det står på den, trodde att det bara var elektroniken :blushing:
 
  • byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
It's alive!!!

Hittade en skylt under skiten på brännaren, det är en Bentone BEO 10V med förvärmning.

Hade isär oljefiltren och gjorde rent, hade ur brännarhuvudet, eller vad det heter. Justerade lite avstånd på plåten och tändelektroderna.
Inget blev bättre av det, men efter ett tag så tog jag skruvmejseln och bankade lite lagom på elboxen med relän och prylar. Se på f*n att den hoppade igång då :)

Så nu funkar den fint, första gången man har varmvatten sen jag flyttade in i höstas :wow:

Tack för all hjälp!
 
Klibbande relän är ett helsike...i allmänhet alltså, fel som kommer o går...
 
Oki, bara den går 1,6 m³ utan alltför stora problem så är jag nöjd :D
Annars får man väl riva isär reläboxen och pilla lite...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.