Hej, De så min pappa köpte en lägenhet för några månader sen men han har ett problem med badrummet. Han säger att badrummet "stinker"

jag gick ner och kollade på badrummet för att få en tydligare bild av vad han menar så förstod jag ingenting. Badrummet såg riktigt rent ut men kaklen på väggarna var lite gammal
Han tvättar den minst 1 gång varje dag och lukten försvinner inte :S
Min bygglärare sa att de finns nån sorts stark medel för att hälla i avloppet så kommer e säkert hjälpa men han visste inte vilken medel som var bäst.

Så de jag undrar är vad måste jag göra för att bli av med lukten? är de verkligen avloppet och vilken medel borde jag använda finns de nån ni rekommenderar?
 
Kontrollera först och främst vattenlåset i golvbrunnet. Är det en hyfsat modern sak med plastinsats så är det viktigt att plastinsatsen klämts tillbaka på rätt sätt och att packningen är tät, annars luktar det från golvbrunnen. Rensa givetvis golvbrunnen samtidigt.

Kontrollera också golvgenomföringen till avlopp från handfatet; min gamla lägenhet hade en trasig gummitätning där och det stank en del innan jag köpte en ny.
 
"vattenlåset" jag förstår inte riktigt :p
 
Står inget om rekommenderade medel mot "dålig lukt"
 
Vattenlåset är i princip en S-krök som vattnet kan rinna förbi, men som inte luften kan passera åt andra hållet. I golvbrunnen skall det finnas en insats som liknar en tratt. Om den inte tätar mot kanten eller om den fattas helt och hållet eller om det är tomt på vatten för att man inte spolat vatten i den på ett par veckor så kan äcklig lukt komma från avloppet upp i rummet. När jag flyttade in i mitt hus så fattades insatsen och det luktade illa i badrummet. Det gick dock att få tag på en ny insats.

Erik
 
Eller för att beskriva det enklare: Vattenlåset ser till att vatten kan rinna ner i avloppet men lukt inte kan kan komma upp.

Fungerar inte vattenlåset får man upp luft från avloppet och det luktar inte särskilt gott.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenlås
 
jumpero skrev:
Så de jag undrar är vad måste jag göra för att bli av med lukten? är de verkligen avloppet och vilken medel borde jag använda finns de nån ni rekommenderar?
ta på gummihandskar och lyft på silen som ligger över golvbrunnen i duschen. Läs av namn, nummer om du hittar och sök sedan på nätet hur dom ska plockas isär.
Ta upp och rengör vattenlåset med vanlig borste och vanlig diskmedel till att börja med, spola rent. Ta isär vattenlåset under handfatet och gör samma rengöring där. Kontrollera att inget är sprucket och packningar är ej torra och dåliga. Bytt pakningar om så behövs. Denna något äcklig och stinkande syssla hör till allmän underhåll av en bostad. Hjälper inte det så får man söka vidare men jag tror att en ordentlig rengöring är en bra början....
lycka till
gaia
 
Vanligaste orsaken är att "pluggen" i golvbrunnen saknas (om det är en gammal brunn), är den en plastbrunn får man se till att insatsen sitter nedtryckt ordentligt. Röret ifrån handfatet får oftast ner i golvet eller in i väggen bakom, se till att det är tätt i anslutningen till vägg/golv. Toaletten går också ner i golv eller vägg, se till att även den anslutningen är tät.

Testa att spola i toaletten (med locket stängt), hör du rinnande vatten ifrån någon av anslutningarna är det inte tätt, och då tränger lukten upp.

Mvh Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.