När temperaturen ute är under minus 10 grader framträder kondens mellan ytterväggen och taket enligt bild. Dessutom bildas det is på insidan av yttre rutan i fönstret. Vad beror detta på? Hur gör jag för att rätta till det?

Huset är ett 50-talshus med inredd vind. Väggarna på nedervåningen är inifrån sett textekskiva-stående spåntade brädor (ung. 50mm tjocka)-svart wellpapp (vet ej namnet, ung. 30mm tjock)-textekskiva-vindpapp-stående panel. Tyvärr vet jag inte hur väggen är uppbyggd på vinden. Ej heller hur lagren ser ut mot taket.

Det finns inga ventiler genom väggen på vinden, däremot finns det en ut-ventil till kanal i skorsten. Självdrag.
 
  • IMG_6842_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har haft samma tendens på min kåk. Har även haft rimfrost på vinden, inte mkt, men ändå. Har precis installerat tilluftsventiler i bodelen och trots kalla nätter så har frosten försvunnit. Har en känsla av att inneluften varit för fuktig och stigit upp och kondenserats/frusit mot det kalla taket. Har även haft kondens på fönstren inne, borta nu.Är nu ingen expert men har genom att läsa på testat mer ventilation som första och billigaste lösning. Verkar fungera så långt.
 
Du har fuktvandring ut genom väggarna. Det är inomhusluftens vatten som kondenserar. (kall luft kan bära mindre vatten än varm luft)

Ingen diffspärr i väggar och vindsbjälklag? Ingen forcerad ventilation som ser till att det blir undertryck i bostaden?
 
Hej! Tack för svaren dieraf och consensus!

Har misstänkt ventilationsproblem men är osäker på vad som händer om jag tar upp hål i väggen. Det känns som att eftersom det är på övervåningen (vinden) så stiger husets varma luft uppåt och vill ut. Tar jag upp hål så strömmar väl luften utåt? Och sätter jag hålet ovanför elementet åker väl elementvärmen direkt ut? Jag skulle vilja att det strömmar in kall luft istället och blandas med innevärmen och sedan ut genom ventilen som sitter i skorsten. Hur blev det hos dig dieraf?

Kan det vara en idé att sätta in en ut-fläkt på skorstensventilen ihop med nyupptagna ventilationshål ovanför vindsfönstren?

Intressant med fuktspärren. Hur gör man med den i ett 50-talhus? Ska man lägga dit plast varefter man renoverar sig genom huset? Ett fuktspärrat hus måste som jag förstår det vara helt mekaniskt ventilerat med både tilluft och frånluft? Och kan man verkligen få det tätt eftersom man inte kommer åt varken tak eller under golvnivå?
 
Det är i princip omöjligt att lägga i en diffspärr efteråt i ett gammalt hus och kräver att du river ned till grunden för att det ska bli bra. Tänk även på att dessa hus har fungerat fram tills nu. Du måste skapa undertrycket som skorstensstocken gjorde förut och håller du dig till material som harmoniserar med husets kunstruktion kommer du slippa framtida problem.

Se till att fönstren har bra tätningslister och att springan mellan dom är ok om de är kopplade och att ventilationen fungerar så bör du slippa problem.

Inspektera vindsutrymmen efter skador medans du är igång, du bör kunna lysa in med en ficklampa i ventilations spalten i takfoten o se lite iaf.
 
Jag instämmer i att det är svårt att bygga om ett hus i efterhand (tex diffspärr), däremot skall man bruka huset som det initialt var tänkt.

Självdrag bygger på att man eldar i spisen, har ni slutat med det? Kanske var det ved eller olja, spelar inte så stor roll - men det fungerade som "motor" för självdragsventilationen.

Att göra ett hål i väggen förstår jag inte syftet med. Skall man förbättra ventilationen så är det enklaste att installera mekanisk frånluft och ta upp tilluftsventiler i sovrummens och vardagsrummet fönsterkarmar. Frånluften tar man från kök, badrummen och tvättstugan. Det är förstås lite meck med att installera frånluftskanaler.
 
Ursäkta språkvalet, "hål i väggen" var menat som tillufts- eller frånluftsventil.

Är det egentligen någon större skillnad på en tilluftsventil i fönsterkarmen och dåligt fungerande tätningslister i fönstret?

Köksfläkten blåser in i en kanal i skorsten, badrummet har en pax-fläkt som blåser ut genom ytterväggen, tvättstugan har en ventil in i skorsten och det är ganska bra sug där har jag kollat med handen. Men köket och badrummet är på huvudplan och tvättstugan i källaren. Jag tror inte den luft som är på inredda vinden dras ner till våningen under med dessa frånluftfläktar. Såvida jag inte släpper in luft på vinden i en tilluftsventil i fönsterkarmen då... Det jag är skeptisk till är om man verkligen kan få den varma luften på vinden att röra sig till våningarna nedanför? Fastän man tar upp tilluftsventiler.
 
Det är en enorm skillnad på otäta lister och tilluftsventil - ventilen skall vara tät mot resten av fönstret i övrigt om det är tex ett kopplat fönster utöver det kan du reglera flödet i den och på så sätt undvika att spilla värme genom överflödig ventilation, du eftersträvar ett litet undertryck i hela bostaden. Har du ett övertryck i bostaden går den varma och fuktiga luften mellan glasen eller in i väggen och kondenserar annars mot de kalla ytorna där och skapar problem.

Det handlar inte heller om att få luften på vinden att göra något - det handlar om att suga ut mer luft i bostadsdelen än vad som kommer in, på det sättet förhindras det trycket som annars skapas att leta sig ut tex upp mot vinden eller genom ett otätt fönster.

Har du ingen ventilation på den inredda vinden testa att öppna ett fönster en mm eller så och kör köksfläkten o paxen i badrummen kontinuerligt - det borde (men inte helt säkert) skapa ett undertryck starkare än övertrycket du nu verkar ha. Vad händer med imman/isen på fönstret efter ett dygn eller så? Försvinner den så vet du vad du behöver göra. Kolla även att draget i stocken inte vänder.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.