Hej

Vi köpte huset i september -09 det är besiktat av auktoriserat företag,de anmärkingar som finns gäller förhöjd fuktighet i källaren (i ett inrett rum),man gjorde en utökad besikting på detta och gjorde borrhål och tog prover,som visade att det sannolikt beror på dålig / gammal dränering (huset är byggt 57) Men man noterade även att huset är i mycket bra skick och väl underhållet.Det finns några saker till men inget allvarligt endast som noteringar i protokollet.Har varit noga i mina kontroller av huset innan köp och även haft andra kunniga som tittat.

Det problemet som uppdagades i veckan ställer dock till det lite...
Har påbörjat renovering av det rummet som visar förhöjd fuktighet och det har visat sig att innerväggarna är gorda av blåbetong! Jag har innan köpet frågat säljaren om detta och jag har fått papper där det står skriftligt ordagrant " Blåbetong finns inte i huset" ! Fick även före köpet ett papper på radonmätning som är utförd vintern 2008/2009 den säger 140 + - 20 Bq/m3 i källaren.

Är detta ett dolt fel eller har jag blivit blåst? eller kommer man att säga att "du skulle ha kollat detta så det faller på dig som köpare" Jag tänkte fråga om jag fick borra i väggen ner i källaren men så fanns det ju ett dokument som talade om att det inte fanns så då kände man sig trygg!

Något tips på hur man går vidare ?

Tack:(
 
Radon räknas inte som ett dolt fel då det går att kontrollera utan påverkan. Har du dessutom i detta fallet 140 + - 20 Bq/m3 i källaren är det en signal om att du har en radonkälla som antingen är mark eller byggmaterial. Frågan i detta fallet är väl om säljaren medvetet har dolt detta eller ej vetat om det. Oavsett är 140 + - 20 Bq/m3 under nuvarande gränsvärden.

// Mats
 
Det är ju kanske inte att klassa som ett fel när radonhalten håller sig under gränsvärdet men samtidigt har du ju fått felaktig info angående materialet. Knivigt...
 
Var medveten om radonet, men jag utgick ifrån att detta var markradon som man skulle ha kunnat ventilera bort/sänka, inte att det fanns i väggarna i byggmaterialet...Kan tillägga att dom som vi köpte huset av ,har byggt det också så....och hade jag vetat att innerväggarna är av blåbetong hade jag inte köpt huset.

:S
 
Redigerat:
Inte för att märka ord men du ventilerar bort radon oavsett källa inomhus men har möjlighet att förhindra att markradon kommer in med hjälp av tex en radonbrunn (vid lämplig mark)

Om du har dålig ventilation idag och utgår från 140 + - 20 Bq/m3 kommer du med lätthet ner under 100 som är den eventuella framtida gränsen (mot nuvarande 200).

// Mats
 
Det som känns skit är att jag frågat om det finns blåbetong och jag fick skriftligt på att det inte finns...Men innerväggarna är gjorta av det! Man kanske kan kolla med mäklaren och visa på det uppenbara att säljaren fört mig bakom ljuset...


Tack för svaren:)
 
Har du fått ett papper på att blåbetong inte finns kan detta räknas som en utfästelse från säljaren och därmed undantas du från undersökningsplikt vad gäller detta.
 
Och eftersom du tyckte frånvaron av blåbetong var en viktig aspekt när du köpte huset och även informerade säljaren om detta så tycker jag absolut att du ska driva det. Säljaren har ju gjort en felaktig utfästelse om något som var viktigt för dig så du bör kunna få ersättning för detta.
 
Har du skriftligt på att huset inte ska innehålla blåbetong så är det detta som gäller, oaktat vilka värden som en radonmätning ger. (det är ju inte det som regleras i köpehandlingen, utan just byggmaterialets förekomst).

Vill passa på att påpeka att om man vill säkerställa huruvida byggnaden innehåller blå lättbetong eller annat radonavgivande material, så är det inte borrhål som gäller utan mätning av gammanivåerna!

Sen så är jag lite frågande till fakta - det uppmäta radonvärdet är relativt lågt och det stämmer inte ihop med en massa innerväggar av blåbetong i kombination med dålig luftväxling...!
Är du verkligen säker på att det är blå lättbetong du har hittat?
 
Humulus skrev:
Har du skriftligt på att huset inte ska innehålla blåbetong så är det detta som gäller, oaktat vilka värden som en radonmätning ger. (det är ju inte det som regleras i köpehandlingen, utan just byggmaterialets förekomst).

Vill passa på att påpeka att om man vill säkerställa huruvida byggnaden innehåller blå lättbetong eller annat radonavgivande material, så är det inte borrhål som gäller utan mätning av gammanivåerna!

Sen så är jag lite frågande till fakta - det uppmäta radonvärdet är relativt lågt och det stämmer inte ihop med en massa innerväggar av blåbetong i kombination med dålig luftväxling...!
Är du verkligen säker på att det är blå lättbetong du har hittat?
Måste instämma med ovan.
Dina radonvärden låter ju utmärkta i källaren på ett gammalt dåligt ventilerat hus.

Och har säljaren skriftligt angett att det inte finns blåbetong är det troligen 'gråbetong' - ser förvillande lika ut!? Lätt kollat av en besiktningsman - som säljaren bör bekosta eftersom du tvivlar. Låt mäklaren ta den diskussionen!

Du kan alternativt prata med den som gjort radonvärderingen - Gamma nåt i Uppsala kanske? De kanske kan testa en liten bit av väggen på lab?? Vilket som nu blir enklast och billigast...

Är det blåbetong är det ett solklart fall av dolt fel alt. bedrägeri. Går att åtgärda med nya täta ytskikt på alla väggar. Utförda av proffs på detta (om nu såna finns att döma av alla trådar om motsatsen här???) Bekostat av säljaren!

Men första uppgiften - vilken 'färg' är det egentligen på betongen??

Mitt förra hus hade snittvärde 850 Bq... max 1100 - men var gammalt och stod i en kommun med extremt höga markradonhalter. Åtgärdades senare med typ radonbrunn..
Än så länge andas jag obehindrat ;) - men å andra sidan röker jag inte. Det är den kombinationen som är farlig - enbart radon dödar få, enligt statistiken... och då kommer frågan - hönan eller ägget :p- men det är tråd för annat form...
 
Hej Radonmätningen är utförd av Gammadata mätteknik AB Har även knackat loss bitar i väggen som Miljö och byggkontoret i min kommun har mätt med gammastrålningsmätare och enligt dom är det blåbetong, den är mörkblå/grå till färgen

Har även haft en gammal rutinerad murare på plats för att kolla upp hela källaren och det är 6 olika väggar som är gjorda i blåbetong.


Skall kontakta mäklaren på måndag så får jag se vad som händer...:S
 
Det finns mig veterligen minst tre olika typer av blåbetong. De olika typerna strålar olika mycket.
Det finns högstrålande och lågstrålande varianter, fick jag veta för ett tag sedan av en radonkonsult.

Men likfullt är det blåbetong, däremot relativt ofarlig sådan. Men upplysningen sa ingen blåbetong.
 
Wem_vet:

Det finns inget som heter blåbetong, Materialet heter lättbetong.
De i sverige vanligast förekommande fabrikaten är Ytong och Siporex.
Siporex är vit - vitgul - gråvit.
Ytong kan vara allt mellan vit och grå eller lila / blåaktig.

Siporex har aldrig varit radonhaltigt då det är gjort av sand.

När Ytong har en viss sammansättning av ingående råvara så får den en blålila färg.
Detta kallas felaktigt för blåbetong. Det du har kan vara lättbetong av fabrikat Ytong som inte är blå till färg, därav inte blåbetong.

Det gamla talesättet "som man frågar får man svar" verkar tillämpligt i ditt ärende.

Lättbetong är radonhaltigt om det innehåller hög andel skiffer som ingånde råvara eller om det innehåller bergarter som har hög halt uran. Ex granit från bohuslän.

Innehåller det inget av dessa så blir det inget radon.
.
 
Redigerat:
Blåbetong är blåbetong! (oavsett fabrikat - och definierat så i de flesta beskrivningar av använda byggmaterial under tiden sent 20-tal - slutet 60-talet (?) och avger radioaktiv strålning. Vet inte halveringstiden men den är nog några generationer...

1. Besiktningsmannen ansvarar för sina besiktningsfel i 2 år - Åtala!
2. Är felet gravt går det att häva köpet!?? Tveksamt här - går att åtgärda och Konsekvenser??
3. Mäklaren får informera säljaren att ni kommer att åtgärda - klä in och mäta på nytt. På säljarens bekostnad. Säljaransvaret gäller i 10år för dolda fel! Medvetet felaktigt intygande = bedrägeri - Åtala!
4. Om ni orkar driv själva - annars anlita advokat.
(går just nu upp för mig att alla klanthantverkare o dito byggare nog är i maskopi med advokaterna :( båda tjänar storkovan på detta...)
Men jag gissar att säljaren inser sitt misstag och betalar snällt vad det kommer att kosta!?

Hur vet magnu att det är ofarlig blåbetong?? bara så här? Är själv bygging och har aldrig hört talas om farlig resp ofarlig... Finns det farlig o ofarlig asbest oxå ;)

I mitt radonhus som jag nämnde om, så uppgav säljaren att han eldat i kakelugnarna hela tiden (stod även i objektbeskrivningen).
Det visade sig att han inte släppt in sotarn på 11 år och alla kanaler läckte...
Gissa vem som fick betala renoveringen/tätningen av skorstenen...:cool:

Lycka till!
 
Tack för svaren ! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.