Hejsan !

Jag har dragit ner tapeten i mitt sovrum, till mitt stora förtret såg jag att det var sådana mjuka plattor om man har i alla 50-tals hus och inte gipsplattor. Min erfarenhet säger mig att det är nästan omöjligt att spackla och inte minst slipa dessa. Det "fläker" bara upp och gör nya hål.. någon som har något tips ??
 
Vad har du under skivan?
Alternativ som spontant kommer till mig är:
* Sätt gips utanpå, om du har bra fäste under
* Ta bort mjuka skivan och sätt gips istället
* Ta bort mjuka skivan sätt osb och gips, kanske isolera mera?
 
Bakom är det spont så det är okey fäste att sätta gips

Men jag hoppades att slippa det. Som alla andra är jag lat =)
 
Att slänga på ett lager gips i mina ögon är att vara mera lat än att spackla eller andra special på det underlaget..;)
 
Jag håller på att göra ordning ett rum med tretex- väggar. Jag började riva ner den gamla tapeten men insåg snabbt att det aldrig skulle bli bra. Har nu slängt upp 6mm renoveringsgips utanpå tretexplattorna. Blev kanonbra!
 
Jag tipsar nog också om renoveringsgipset...
 
Men, hörnini, hur bär ni er åt? Treetex är en mycket bra väggskiva. Att slipa den är inte speciellt svårt. Oscillerande maskin och papper med 40 korn. Dammar djuriskt men resultatet blir mycket bra. Dammfiltermask nödvändig. Att spackla den är heller inga konstigheter. Dock bör den limstrykas innan tapetsering eftersom den är starkt sugande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.