Vad ska vi välja: paneler eller rör? Dimensionering? Kom med era förslag och argumentera varför :)

Förutsättningar: Hus på Gotland med vedpanna och 3x650 liter acktankar, varav en tekniktank förberedd med solslinga i botten. Förbrukning ca 20-30kbm/år.

Takfall (tvåkupigt lertegel) rätt mot söder utan träd som skymmer. Taklutning 34 grader.

Vill ha till tappvarmvatten sommarhalvåret, men bonusen att man minskar eldandet vår+höst är förståss välkommen.

Vill ha en robust anläggning med rimlig prisnivå.

Shoot!
 
Hej !

Om du vill jämföra solfångare kan du kolla på SPs hemsida. De har en lista med alla solfångare som är godkända för bidrag i Sverige.

http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Forteckning_P-markta_och_ovriga_solfangare.pdf

Sen måste du ju kolla vad du betalar för solfångarna respektive för hela anläggningen och hur enkelt den är att montera osv ....

Hur många personer bor i huset ? ... också viktigt för dimensioneringen ... mht varmvattenbehovet.
 
Tack för SP-länken, den var ju super.

Vi är just nu två i hushållet, men funderar på utökning...
 
Hej !

Ingen orsak :).

Okej, du har redan en tank med solslinga.

Då behöver du ett rimligt antal solfångare till tanken, ett driftpaket och isolerade rör samt givarkabel och glykol/glykolblandningen.
 
Tanken finns i källaren ... antar jag, ... eller ?
 
Ja, precis, tanken finns i källaren.


Om jag fattat saken rätt är en avgörande fråga om man ska:

vinkla upp solfångarna och ha större yta:
-mer effekt höst och vår utan problem med överhettning på sommaren

eller ha dem med befintlig lutning och mindre yta:
-lagom effekt på sommaren

Eller kommer jag inte att ha några problem med överhettning med mina knappt 2000 liter tank?

mvh
 
Ett annat alternativ är att du dimensionerar för en eller två av dina tankar och har ventiler mellan dom och om det behövs under sommaren eller när du åker bort öppnar du mellan tankarna som överhettningsskydd.

Men det finns många fler intressanta sätt att bygga på.


Mvh
 
Hur är dina tankar isolerade?
Jag har lite mer vatten än vad du har, men jag har nöjt mig med 40 mm PUR-isolering. Tanken (!) med det är att om jag hade superisolerat, säg 300-400 mm, då hade jag fått sätta ett element vid sidan om tankarna, för att få tillräckligt varmt där de står. Kändes som att gå över ån efter vatten.
Men det är ju inte alla som vill ha varmt runt tankarna.
Med min lösning är det inga problem med överhettning. Bara att släppa in i fler tankar om ingen är där några dagar på sommaren.

Jag har 72 vakuumrör.
 
Mina tankar är ganska välisolerade med lösull.

Då har du alltså en tank inkopplad jämt och drar på de andra när du åker bort?

Förresten: Finns det något program el. dylikt där man kan se förväntad instrålad effekt fördelad över året beroende på solfångarens lutning och breddgrad?
 
Okej, funderar just nu på en anläggning med 60 rör och någon form av konsoler så att lutningen blir cirka 70 grader. Vad tror ni om det?
 
krilon skrev:
Okej, funderar just nu på en anläggning med 60 rör och någon form av konsoler så att lutningen blir cirka 70 grader. Vad tror ni om det?
Låter kanon! lite avundsjuk på alla med källare och plats för tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.