Kanske inte helt korrekt forum, men det är bara här jag är reggad... + att jag till 100% känner på mig att någon här sitter inne med svaret :)

Android är ju oerhört populärt numera, men alla telefoner som säljs just nu har ju inte (eller kommer inte att uppdateras med) Android 2.1. Det hänger alltså på telefontillverkarnas godwill om de uppdaterar (automagiskt på nåt sätt "over the air") redan sålda telefoner till senaste versionen. Vad är det som hindrar en själv från att ladda ner och lägga in senaste Android på sin telefon? Borde inte det kunna funka??
 
Skulle förmodligen funka, kolla in http://www.cyanogenmod.com/ t ex. Det du förlorar är förmodligen mobiltillverkarens egna tillägg (t ex HTC Sense på deras Hero). Vidare så ryker garantin eftersom du förmodligen måste "roota" och blåsa luren.

Lycka till!
 
Ja, du måste "roota" luren, plus att olika moddar bara funkar till specifika lurar. Du måste alltså ha en Hero-mod till en Hero o.s.v.

Det är drivrutinerna som är specifika till olika lurar om jag fatta det rätt!
 
Yes Maveric77, tack för förtydligandet! :) Mitt inlägg skulle kunna missförstås.
/nicgu
 
Det som förhindrar att uppdatera själv är tillverkarna har sina egna anpassningar av Android. T.ex. har HTC det som kallas för Sense. Då måste man ha deras uppdatering av Android.

Om man har lagt in någon egen variant, som nicgu nämner, kan man uppdatera om man vill och om den ROMen har uppdateras med senaste versionen av Andriod.

En annan variant är ju annars att köra Googles egen telefon, Nexus One, som förmodligen ett bra tag framöver kommer att uppdateras ganska omgående när det finns uppdateringar för Android.
 
Men bara för att man rootar luren, lägger in senaste versionen av android o sedan lägger på något "eget" (cyanogenmod etc) system (istället för exvis Sense) så behöver ju inte luren bli sämre... :) sen har man ju iofs betalt endel för tillverkarens egna modifieringar, menmen.

Det kommer väl säkert nån snubbe snart som hackat Sense (mfl) o gjort de tillgängliga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.