Ojdå.. där ser man. Har smetat och kladdat mig med PL400 hur många gånger som helst. Vad är det som kan hända? :p

Nimajneb: Hm det där var nytt. Hade för mig att privatpersoner får inte hantera eternitskivor heller.
 
När vi ändå är inne på pl 400 så tänkte jag fråga en sak om det här istället för att skapa en till tråd.
Kan man fästa en aluminiumskena på golvklinkers med pl400?
Det är till garderob.
 
Binesh skrev:
Nimajneb: Hm det där var nytt. Hade för mig att privatpersoner får inte hantera eternitskivor heller.
Har en bandplåtsoffert ute för att ersätta mitt nuvarande eternittak och jag har fått väldigt klara instruktioner av takläggarna vem som kan göra vad. Dom flesta föreslår faktiskt att man gör det privat, antagligen för att även dom som är certifierade vill undvika jobbet.

Sedan så gäller samma hanterings o destruktionskrav efteråt av eterniten.
 
Jo men du kan ju köra eterniten till kommunens returcentral och lämna in eländet gratis.
En firma får betala för att bli av med det.
 
Enligt Beijerbladet i min brevlåda var ordinarie pris 62:44. märkligt pris.
ingen vidare rabatt heller.
Vad gäller lösningsmedel måste man ha gått en utbildning och ev. vara seritifierad för att jobba med dessa. gäller typ PL400 och byggskum
Hemma gör man som man vill.
 
Nimajneb skrev:
Ett annat typexempel här är rivning av eternit. Som privatperson helt OK, som företag så krävs speciella tillstånd etc etc
Inte så konstigt tycker jag. En privatperson kanske river nån kvm under hela sitt liv, medans dom som jobbar professionellt med att sanera asbest river flera kvm / dag.

Behövs nog lite annan skyddsutrustning då :S
 
danne007 skrev:
När vi ändå är inne på pl 400 så tänkte jag fråga en sak om det här istället för att skapa en till tråd.
Kan man fästa en aluminiumskena på golvklinkers med pl400?
Det är till garderob.

Jag har kört med mattejp, funkar bra och går att återställa om det skulle behövas.
 
Kan informera att både skanska och ncc har förbjudit användandet av pl400 på sina byggen.
Förmodligen har flera andra gjort likadant men det vet jag inte.
 
CCPusher skrev:
Kan informera att både skanska och ncc har förbjudit användandet av pl400 på sina byggen.
Förmodligen har flera andra gjort likadant men det vet jag inte.
Formellt ja men inte i verkligheten.
 
Milkshaken
Ingen som sa nåt när jag var på byggfirman... (Mindre)... Jaghar själv PL 400 i mitt garage, och använder det flitigt. vad jag däremot vet är att det blev förbjudet under -90talet, då det var var för starkt för oss... Sen gjorde dom om formeln som det innehåller, och då blev det godkänt vad jag vet...
PL400 äger i mitt tycke.... Bättre finns inte....
 
Det är skönt att slippa lukten från PL400 när man kör PL600 ...
 
magnu skrev:
Jo men du kan ju köra eterniten till kommunens returcentral och lämna in eländet gratis.
En firma får betala för att bli av med det.
Får man verkligen lämna in dem på återvinningscentraler?
Hade för mig att det var strikt förbjudet att slänga eternit som restavfall eller liknande.
 
C
Nej, det ska lämnas som miljöfarligt. I min kommun kostar det 900 kronor per ton plus moms.

Var det inte så att det ena var ett sättlim och det andra ett kontaktlim? Eller är det nåt jag har hittat på i min överaktiva lilla hjärna?
 
Binesh skrev:
Får man verkligen lämna in dem på återvinningscentraler?
Hade för mig att det var strikt förbjudet att slänga eternit som restavfall eller liknande.
Man lägger det där det står asbest (Eternit) i varje fall för fyra år sedan på Hagby återvinningscentral utanför Täby.

Jag har för mig att återvinningscentralerna är skyldiga att ta emot avfall från privatpersoner, utan kostnad.

Men det kan mycket väl vara nya regler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.