Vi har köpt tomt som inte har anknytning till kommunalt vatte och avlopp.

Vi kommer borra egen brunn och lägga ned eget minireningsverk.

Är det någon som lagt ned minireningsverk och har en ungefärlig kostnad på detta.

På Fiskarheden säger de att det kostar 100.000 kr att anlägga minireningsverket och 50.000 kr för vattenbrunnen.

Skulle vara trevligt att höra vad andra fått betala och om ni har några tips. Trekammarbrunn är inte tillåtet i Örebro Län vid nybygge.
 
Vårt reningsverk gick på ca 80.000 inkl. nergrävning. Brunnen för vatten kostade också ca 80.000 då de behövde borra djupare för att komma till vatten. Brunnen är 92 meter djup. Pump ingick men hydrofor etc kom till.
 
Hej,
borrade nyligen en ny brunn. 100 m inkl pump, slang mm gick på 64000:- inkl moms före ROT-avdrag. ROT-avdraget vart ca 14500:-
Priser exkl moms enl offert:
Borrning till 40 m: 17000:- därutöver 190:-/m = 11400:-
Högtryckspumpning: 4600:-
Provpumpning: 1200:-
Pump inkl montage: 17120:-

Högtryckspumpning kanske inte behövs i ert fall. Beror på hur tätt berget är.
Sedan tillkommer dragning av slang och inkoppling till huset, men det gör jag i mitt fall själv.
 
fn76 skrev:
Vårt reningsverk gick på ca 80.000 inkl. nergrävning. Brunnen för vatten kostade också ca 80.000 då de behövde borra djupare för att komma till vatten. Brunnen är 92 meter djup. Pump ingick men hydrofor etc kom till.
80.000 kronor låter dyrt då jag har hört kostnader mellan 40-60.000 kronor tidigare. Däremot så tycker jag 80.000 kronor för att lägga ned ett minireningsverk låter som ett bra pris. Har fått ett kostnadsförslag från ett företag på 100.000 kronor som jag låter dyrt då själva reningsverket kostar 50-60.000 kronor.
 
Patrick E skrev:
Hej,
borrade nyligen en ny brunn. 100 m inkl pump, slang mm gick på 64000:- inkl moms före ROT-avdrag. ROT-avdraget vart ca 14500:-
Priser exkl moms enl offert:
Borrning till 40 m: 17000:- därutöver 190:-/m = 11400:-
Högtryckspumpning: 4600:-
Provpumpning: 1200:-
Pump inkl montage: 17120:-

Högtryckspumpning kanske inte behövs i ert fall. Beror på hur tätt berget är.
Sedan tillkommer dragning av slang och inkoppling till huset, men det gör jag i mitt fall själv.
Tack för ditt svar, låter som ett rimligt pris.
SJälva har vi berget precis under, så borrningen bör inte behöva bli djup. De andra i området har höga flöden och inte så djupa brunnar. Kostnaden för indragningen till huset står grundentrepenören för så det ingår i priset för grunden till huset. Tyvärr så får jag inte utnyttja rot avdrag då jag bygger nytt, men bör väl få det om jag drar in till sommarstugan som står på tomten. :) Tycker det där med tor avdraget är lite luddigt, då vi har köpt tomt med befintlig fastighet, men ska bygga nytt.
 
Glitz skrev:
80.000 kronor låter dyrt då jag har hört kostnader mellan 40-60.000 kronor tidigare. Däremot så tycker jag 80.000 kronor för att lägga ned ett minireningsverk låter som ett bra pris. Har fått ett kostnadsförslag från ett företag på 100.000 kronor som jag låter dyrt då själva reningsverket kostar 50-60.000 kronor.
Våran byggledare räknar med 150 000, och då kostar minireningsverket 61 000.....men det där ska vi nog bli två om
 
Skulle vara trevligt att höra vad andra fått betala och om ni har några tips. Trekammarbrunn är inte tillåtet i Örebro Län vid nybygge.
så är det väl ändå inte, om man inte bor vid ett område med skyddsnivå hög, vet anläggningar med trekammarbrunn o infiltration som anläggs för tillfället (i Örebro län), allt handlar väl om vilka yttre faktorer som påverkar.
Men att trekammarbrunn inte skulle vara tillåtet någonstans verkar konstigt, går ju även om man har hög skyddsnivå beroende på anläggnings övriga utförande.
 
Nu är det ju inte länet som anger avloppsbestämmelserna utan din kommun. Tittar man då på Örebro kommun så säger dom så här:

http://www.orebro.se/4696.html
I Örebro kommun har vi bland annat följande funktionskrav
  • minst 90 % reduktion av organiska ämnen (BOD7)
  • minst 70 % reduktion av fosfor (tot-P)
  • avloppsvattnet får inte förorena grundvatten, dricksvatten eller badvatten.
Så då behöver du en anläggning som uppfyller dessa krav för att kommunen ska godkänna den. Tittar du då tex på Baga http://baga.se/slamavskiljare.html så klarar deras slamavskiljare + infiltrationsbädd med biomoduler att uppfylla dessa krav. Så är inte alls säkert att du behöver ett minireningsverk för att klara dessa villkor.:)
Kolla på http://husagare.avloppsguiden.se/ för mer info om andra lösningar.
 
cem77 skrev:
Nu är det ju inte länet som anger avloppsbestämmelserna utan din kommun. Tittar man då på Örebro kommun så säger dom så här:

[länk]

I Örebro kommun har vi bland annat följande funktionskrav
  • minst 90 % reduktion av organiska ämnen (BOD7)
  • minst 70 % reduktion av fosfor (tot-P)
  • avloppsvattnet får inte förorena grundvatten, dricksvatten eller badvatten.
Så då behöver du en anläggning som uppfyller dessa krav för att kommunen ska godkänna den. Tittar du då tex på Baga [länk] så klarar deras slamavskiljare + infiltrationsbädd med biomoduler att uppfylla dessa krav. Så är inte alls säkert att du behöver ett minireningsverk för att klara dessa villkor.:)
Kolla på [länk] för mer info om andra lösningar.
Tack för detta! Den info jag fått från hustillverkaren och andra, så behövde man anlägga minireningsverk. Ska kolla in Bagas slamavskiljare.
Vet du vad en sådan anläggning kan kosta?
 
...och med en traditionell trekammarbrunn i betong som har en efterföljande rening t.ex i form av infiltration kan man också uppnå dessa värden förutsatt att man har rätt typ av jord etc. Denna lösning blir dessutom mycket billigare och enklare än baga+infiltrationsbädd med biomoduler.
Sen kan det så klart vara som så att dom förhållanden som råder på just din tomt gör att du måste ha en annan lösning, eller att du av andra anledningar föredrar ex baga (mindre risk för igensatt infiltrations bädd sägs det)
 
Priset på en brunn varierar mycket utifrån förhållanden i marken under. Har man långt ner till fast berg blir det många meter dyra foderrör. Jag fick ett bra pris på borrning till 60 m, sedan ett pris för extrameter som det tyvärr behövdes 32 meter av...
 
Glitz skrev:
Tack för detta! Den info jag fått från hustillverkaren och andra, så behövde man anlägga minireningsverk. Ska kolla in Bagas slamavskiljare.
Vet du vad en sådan anläggning kan kosta?
Såg några priser om cirka 28'+18' för systemet. Men kolla på avloppsguiden.se för som lenny säger finns det många olika sätt att lösa det på. Och så får man tänka lite framåt med så inte reglerna skärps, anläggningen ska ju fungera ett tag.

Själv ogillar jag minireningsverken som de flesta verka tillverka pågrund av skötselkraven. En del har till och med dyra skötselavtal och andra kräver komplicerade kvävefällor av stenmaterial på flera hundra kilo som måste bytas årligen.

I den här tråden är lite andra synpunkter...
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/75027-baga-easy-erfarenheter-efeterlyses.html
 
cem77 skrev:
I den här tråden är lite andra synpunkter...
[länk]
Känns som om den tråden är lite gammal. Går man in på Baga.se i dag så finns det bara en sorts minireningsverk och det är Baga Easy. Tråden nu hänvisar till är att Baga har riktigta minireningsverk också vilket alltså inte är sant. Tilläggas bör också attt Baga Easy har utsetts till bästa minireningsverk alla kategorier av Naturvårdsverket, så det har nog hänt något med det sedan 2008 då den tråden du länkar till skapades.

Och nej jag varken säljer eller äger något Baga Easy.
 
Hejsan

är kanske försent men det går utmärkt med trekammarbrunn samt markbädd/infiltration. Dock så måste du ha en doserpump med fällningskemikalie för att få så mycket som möjligt att stanna kvar i trekammarbrunnen.

Detta system kräver ekotreat fällningsutrustning, överdimision på trekammarbrunn, efterpoleringsteg = markbädd/infiltration samt en extra slamtömning per/år.

Bygger själv i Örebro län just för tillfället.

Mvh Horsepower
 
Hej!

Man måste inte ha doserpump o fällningskemikalier heller i vissa fall. Vi har nyss byggt (utanför Örebro) en traditionell anläggning, trekammarbrunn i betong men infiltration. Inget mer, det förutsätter såklart att man bor i ett område med normal skyddsnivå, har rätt typ av mark etc. Andra förhållanden kan resultera i andra lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.